ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
משרד האנרגיה, רשות החשמל, נגה וחברת החשמל החלו בהליך לקידום שימוע שיאפשר לצרכנים לעבור בין חברות חשמל גם אם ברשותם מונה ישן החל מהקיץ.
עדכון יולי 2024
החל מסוף החודש, גם כל מי שברשותו מונה בסיסי (ולא רק מונה חכם) יכול להתנייד בין חברות החשמל ולעבור לאחת הספקיות הקיימות. לכל ספקית קיימים מסלולי חשמל שלא דורשים התקנת מונה חכם ופתוחים לכלל צרכנים. עם זאת, יש מסלולי חשמל שעדיין נדרשת בהם התקנת מונה חכם, ולכן חשוב לשים לב לנתון זה בעת ההשוואה והבחירה במסלול.
עדכון מרץ 2024
על פי שר האנרגיה והתשתיות, החל מסוף חודש יולי 2024 (25.7.2024), כל הצרכנים (גם מי שאינו מותקן בביתו מונה חכם) יוכלו להתנייד בין חברות חשמל ולבחור את מסלול ההנחה בהתאם לצרכים האישיים של משק הבית. החלטה זו תאפשר לכל אחד ואחת לקבל הזדמנות להוזיל את חשבון החשמל.
פברואר 2024,
הבשורה מפי משרד האנרגיה יכולה להיות מהפכנית מאוד לצרכן הפרטי, במיוחד למי שברשותו מונה ישן. נכון להיום, מתוך כ- 3 מיליון משקי בית, רק כ- 700 אלף מחוברים למונה חכם, פלח מצומצם יחסית שיכול להתנייד בין חברות, והשאר? על זה בדיוק עובדים כל הנוגעים בדבר, כדי לאפשר את הניוד לכולם, ללא התניות.
ההנחה העיקרית היא שרוב הצרכנים לא עוזבים את חברת חשמל כי אין ברשותם מונה חכם וההתקנה שלו מהווה את החסם העיקרי. לחברת החשמל תוכנית סדורה להחלפת המונים הישנים בחכמים (בחינם), ועל אף שהאיצו אותה (אמורה להימשך עד 2028) הרבה נותרים ללא המונה הדרוש למעבר בין חברות, אלא אם כן, מזמינים אישית התקנת מונה חכם ומשלמים על כך כ- 274 ₪.
התוכנית שידונו בה אמורה לאפשר לכל הציבור לעבור בין חברות החשמל (גם ללא מונה חכם), אך כדי לממש את המהלך תחילה יש לעבור שימוע לאישורו.
בקצרה, פירוק מונופול חברת החשמל. ואם ניכנס ליותר פרטים, כיום חברת החשמל אחראית על ייצור כ- 60% מהחשמל בלבד כי עוד חברות נכנסו כיצרניות בשוק, וכך גם במקטע אספקת החשמל. אם בעבר חברת החשמל הייתה היחידה שיצרה וסיפקה חשמל לצרכנים הביתיים, לא עוד. יחד עם יצרנים חדשים גם קמו ספקיות חשמל חדשות, שקונות חשמל מהיצרניות ומחברת החשמל ומוכרות אותו בזול יותר (מתעריף חברת החשמל) ללקוחות.
חברות כמו: אלקטרה פאוור, פזגז, אמישראגז וסלקום אנרג'י מציעות לצרכנים הביתיים חבילות חשמל שונות עם הנחות משתנות החל מ- 5% ועד 20%, מסלולי הנחה קבועה, הנחה ביום, בלילה, בסופי שבוע וכדומה ובקרוב יצטרפו אליהן גם חברת פרטנר שתשיק את מותג החשמל פרטנר פאוור (Partner Power) וחברת בזק. ככל שיותר חברות נכנסות ויכנסו לתחום ויהיה יותר ביקוש מצד הצרכנים, כך תהיה יותר תחרות על הלקוח, מה שיכול להתבטא בהנחות משמעותיות שיעזרו בהוזלת מחיר החשמל.
אבל כרגע המצב לא אופטימלי במיוחד, מצד אחד, חברות שונות מקבלות רישיונות אספקה ומתחילות לפעול כספקיות, אבל, מצד שני 'הלקוחות הפוטנציאליים' עדיין מתחבטים עם עצמם האם להתקין מונה חשמל חכם או לא, האם לשלם עבורו או לחכות.
מונה חשמל חכם הוא מונה אלקטרוני המחובר באופן דו כיווני כך שהוא גם קולט נתונים וגם משדר נתונים בזמן אמת (כל רבע שעה).
במונים הישנים קריאת המונה נעשית באמצעות עובדי חברת החשמל המגיעים פיזית לראות כמה צריכת חשמל ביתית המונה מדד ועל כך מתבסס חשבון החשמל. ההבדל העיקרי בין המונים הוא שמונה חשמל חכם לא דורש קריאה פיזית אלא מאפשר לעשות זאת מרחוק. בעקבות זאת הוא גם מאפשר מעקב רציף אחר צריכת החשמל של משק הבית לטובת ייעול האנרגיה והתאמת המסלול הכי טוב שיעניק את ההנחה הכי משתלמת, תיקון בעיות מרחוק וניהול מעקב אחר הצריכה מרמת הפרט ועד לרמת הכלל.
משרד האנרגיה, רשות החשמל, נגה וחברת החשמל עובדים על כך שניתן יהיה לחייב את החברות השונות לקרוא את המונה האנלוגי (הישן) וכך לתת הזדמנות לעוד משקי בית להתנייד בין חברות ומסלולי חשמל.
השימוע בדבר המונה החכם יחל ב- 21 בפברואר ויסתיים בחודש אפריל. אם הכל ילך לפי התכנון ההערכה היא שהמהלך יצא לפועל ברבעון השלישי של השנה, כלומר, בקיץ. מבחינת גבייה, במהלך השימוע יקבעו קריטריונים ותבנה הדמיית פרופיל צרכני שתהיה הבסיס להתחשבנות במקרים שבהם מדובר בקריאת מונה אנלוגי/ דיגיטלי.
אם אתם מעוניינים לעבור חברת חשמל בזמן הקרוב, דעו כי עדיין תצטרכו שיפעל אצלכם מונה חכם. אנחנו ממליצים תחילה לברר מול חברת החשמל האם כבר מותקן לכם מונה מהסוג או מתי מתוכננת ההתקנה שלו (לפי התוכנית השנתית של החברה). במידה ויענו לכם בשלילה או במידה וייקח זמן עד יישום התוכנית באזורכם, תוכלו לבצע הזמנת מונה חכם ישירות מול חברת החשמל ולשלם על כך תשלום חד פעמי.
בכל מקרה, תמיד ניתן ללחוץ כאן ולקרוא על חברות החשמל החדשות ועל החברות שמצטרפות לרפורמה, לקרוא אודות המסלולים השונים שכל חברה מציעה ולהשוות מחירי חשמל.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]