הרפורמה בשוק החשמל צוברת תאוצה עם בעלת רישיון חדשה לאספקת חשמל - בזק. מהם השינויים שצפויים בחשבון החשמל, איך הרפורמה תעבוד, אילו שירותים צפויה להציע בזק ללקוחותיה, מה תהיה ההשפעה על הכיס שלנו, ומתי נוכל להצטרף לשירות

טלפון, אינטרנט ועכשיו גם חשמל: בזק מצטרפת למהפכה 

אחת הרפורמות המדוברות ביותר בחודשים האחרונים היא הרפורמה בתחום החשמל. מדברים על זה כבר יותר משלוש שנים, אבל עכשיו סוף סוף מגיע השלב שבו צרכניות וצרכנים יכולים להתחיל להצטרף לשירותים החדשים ולחברות החדשות שקיבלו רישיון ממשרד האנרגיה לפעול בתחום. המצטרפת הגדולה החדשה ביותר לבעלי הרישיונות היא בזק, שאותה אנחנו מכירים מעולם הטלפוניה ושירותי האינטרנט. 

על רגל אחת: מהי הרפורמה בשוק החשמל

בעבר לחברת החשמל היה מונופול על ייצור החשמל ואספקתו לצרכנים. המשמעות הייתה שבניגוד למה שקורה בסלולר או בטלוויזיה, בטלפון או באינטרנט, את שירותי החשמל אנחנו יכולים לצרוך רק מחברת החשמל. השיטה הזו מנוגדת גם למגמה העולמית של ריבוי ספקיות חשמל כנהוג במדינות כמו גרמניה, ארצות הברית, יוון, ואחרות. לפי הרפורמה, חברת הרפורמה תמשיך להיות האחראית היחידה על הולכת החשמל ועל תחזוקת רשת ההולכה, אך תאבד את נתח השוק שלה בייצור החשמל ובשיווקו לצרכנים. המשמעות היא שמצד אחד החברות השונות יוכלו להציע לנו מבצעים שונים ומותאמים ולהפחית את החשבון החודשי שלנו, ומצד שני אם תהיה הפסקת חשמל כל הצרכנים יסבלו ממנה.

איך בזק תהפוך לספקית חשמל

בשלב הנוכחי של הרפורמה מדובר במעין פיילוט שמוגבל אך ורק ללקוחות שבבתיהם מותקן מונה חכם. נכון להיום המונה קיים בכ-40 אלף משקי בית בלבד. כ-20 החברות שקיבלו רישיון לאספקת שירותי חשמל יתחרו על לב הלקוחות ובזק היא אחת מהן. ממש כמו שספקיות אינטרנט יכולות ״לרכוב״ על התשתית של בזק ולספק שירותים ללקוחותיהן במחירים אטרקטיביים, כך בזק תוכל להשתמש בתשתית של חברת החשמל ולשווק חבילות מותאמות אישית ללקוחותיה. 

אל תבלבלו בין מונה חכם למונה דיגיטלי. המונה הדיגיטלי הוא אמנם חדש, אך אין לו יכולות של מונה חכם. המונה החכם שולח נתונים מדי רבע שעה על צריכת החשמל, באופן אוטומטי ומדויק. אם תשלפו מחשבון תגלו שמדובר בכ-35 אלף תשדורות של מידע במהלך שנה. בזק תוכל לנתח את דפוסי השימוש בחשמל ולהציע תעריפים שונים בשעות שונות ללקוחות שונים, כך שאנחנו הצרכנים נוכל לדעת באיזו שעה משתלם להפעיל מכונת כביסה או כל מוצר זולל חשמל אחר. למה זה חשוב? כי כל זה יתבטא אחר כך בגובה חשבון החשמל שלנו. 

מתי כל זה יקרה

כמו שבוודאי אפשר להבין, המהלך של בזק מתבשל כבר הרבה מאוד זמן. גם כעת מדובר מבחינת חברת התקשורת בהשקה רכה מאוד, כמעט ללא פרסום של המהלך, כדי להכין את המערכות שלה לעתיד. כרגע, כאמור, עבור כל החברות מדובר בפיילוט. אם הפיילוט יצליח וקצב החלפת המונים הטיפשים למונים חכמים יגבר, בזק צפויה להגביר פעילות ולהיכנס לתחום באופן יותר אגרסיבי. 

מה התועלת עבורנו הצרכנים

במילה אחת: כסף. בכמה מילים: הוזלה בחשבון החשמל. בזק עדיין לא חשפה תוכניות ולא דיברה במספרים, אך חברות אחרות שקיבלו רישיון לפעול בשוק מכירת החשמל כבר דיברו על הוזלות סביב 8% ביחס לחשבון הנוכחי. אם בזק תפעל באופן דומה מדובר בהוזלה שנתית של מאוד שקלים עבור צרכנים ביתיים שמשלמים כ-500 שקלים מדי חודש כיום. עבור לקוחות עסקיים שמשלמים סכומים גבוהים משמעותית החיסכון עשוי להגיע לאלפי שקלים בשנה, ואף יותר מזה.

אילו חבילות או הטבות בזק תוכל להציע 

עדיין לא ברור אילו שירותים וחבילות בזק מתכוונת להציע ומה כל חבילה תכלול. אחת האפשרויות שעומדות בפני בזק היא שילוב בין שירות מכירת החשמל החדש עם שירותי הבית החכם שהחברה מציעה כבר היום. שילוב כזה יאפשר ללקוחות החברה ניהול חכם של מכשירים זוללי חשמל בבית ובכך להביא להוזלה אמיתית בחשבון וגם לחסוך בצריכת החשמל. התחרות בתחום צפויה לגדול ככל שיהיו יותר חברות שמספקות חשמל וביום שנוכל להחליף ספק חשמל ממש כמו שאנחנו נודדים בין מפעילים סלולריים. 

איך נקבל חשבון חשמל שלא דרך חברת החשמל

הזכרנו קודם מושגים כמו ״מונופול״ ו״אובדן המונופול״ וזה מקשר אותנו בדיוק לנושא הזה. כאמור, המונופול על הולכת החשמל והרשת יישארו בידי חברת החשמל. מכירת החשמל תתפצל בין החברות שקיבלו רישיון. בתחום ייצור החשמל כבר היום חברת החשמל מורידה את נתח השוק שלה שעומד כעת על כ-60% מהחשמל שמיוצר בישראל. הנתון הזה עוד יתכווץ בהדרגה ל-35% עד שנת 2026. 

יצרני החשמל יגישו לספקים הצעות מחיר באופן תחרותי ועל בסיס שעתי. מכיוון שהמחיר משתנה לאורך שעות היממה לספקיות החשמל החדשות, ובהן בזק, נוצר תמריץ לצמצם את הצריכה בשעות העומס ולהציע תעריפים אטרקטיביים בשעות ״המתות״. כל זה יתבטא בחשבון החשמל שלנו ובכמה נשלם מדי חודש. 

אפשר להצטרף כבר עכשיו?

כדי להחליף ספקית חשמל עליכם לברר אם בכתובת המגורים שלכם הותקנו מונים חכמים חדשים. בזק והספקיות האחרות לא אחראיות על פריסת המונים והן לא יכולות לזרז או לתעדף אזורים. רשות החשמל מגבילה בשלב זה את מקטע האספקה לחברות החדשות ל-100 מגה-ואט לצרכנים ביתיים, מה שמספיק לכ-20 אלף משקי בית בלבד. 300 מגה-ואט נוספים מיועדים למגזר העסקי. 

הניוד בין ספקיות החשמל החדשות עוד לא מהיר ועדיין לא נעשה בלחיצת כפתור. נכון להיום המעבר בין חברת החשמל לחברות שמשתתפות בפיילוט לוקח קצת יותר מחודש. אז הרפורמה עדיין בחיתוליה, אבל עד לפני שנים לא רבות לא האמנו שנוכל לעבור מחברה סלולרית אחת לאחרת והיום הניוד מתבצע תוך שעות בודדות. עם החלפת המונים והתקדמות הטכנולוגיה כנראה שגם בשוק החשמל צפויה תחרות מבורכת שתוריד מחירים עבור כולנו. 


בזק אינטרנט

חבילות חשמל

עוד ספקיות חשמל

סלקום אנרג'י - חשמל

HOT חשמל

בזק חשמל

חשמל בזק חוות דעת, ביקורת והמלצות