ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
לקראת "השבוע הלאומי לגלישה בטוחה", הכנו לכם סקירה מקיפה בעזרתו האדיבה של גלעד האן - חוקר עבירות ופשעי מחשב – על הסכנות החדשות והישנות במרחב הווירטואלי ואיך תגנו על ילדיכם מפניהן.
פברואר 18, רונית רוזנאי אבן הר, מערכת "כמהזה?"
בניגוד למציאות, במרחב הווירטואלי אין גבולות וניתן להגיע כמעט לכל מקום ולכל אחד, משום כך זהו מקום אידיאלי לכל מי שמעוניין לפגוע, להסית, לפתות, או להשפיע לרעה. הילדים מצידו השני של המסך, מטבעם סקרנים ותמימים וה"מפגש" בינם לבין גורמים שליליים, מסכן אותם נפשית עד כדי פגיעה פיזית של ממש.
אז מה באמת אתם יודעים על "היקום המקביל" בו מסתובבים הילדים - על רשתות החברתיות, הצ'טים, הקבוצות, משחקי הרשת או סתם גלישה תמימה באינטרנט?
מה באמת עובר על הילד שלכם כשהוא גולש ברשת, עם מי הוא מדבר שם, מי מנסה לפגוש אותו, האם חברים מתנכלים אליו, האם הוא חשוף לתמונות לא ראויות והאם הוא מוסר פרטים לגורמים עוינים?
בראיון שקיימנו עם גלעד האן, מרצה ומומחה לעבירות סייבר, פשעי אינטרנט ופגיעות בגולשים בדגש על ילדים, גלעד עושה סדר ומסביר על הסכנות הווירטואליות אשר במקרים רבים גולשות למציאות ושיטות ההתגוננות ודרכי הטיפול בנפגעים וגם בפוגעים שלא פעם הם ילדים תמימים בעצמם.
אילו סוגי סכנות ופגיעות קיימות במרחב הווירטואלי?
"בגדול ניתן לחלק את העברות לשלוש קבוצות עיקריות:
חברתי - שיימינג ובריונות רשת, פגיעה בפרטיות, הטרדות, לשון הרע, חרמות, קבוצות ודפי שנאה.
פלילי - איומים, התחזויות, פורנוגרפיה, פדופיליה, גניבת מידע, עבירות מין, גניבת מידע.
ביטחוני - ריגול, פריצת מאגרי מידע מסווגים, התחזויות לצורך ביצוע אירועי חטיפה, מתקפות סייבר על מוסדות המדינה ותשתיות לאומיות וכלכליות.
מניסיונך, מה הן דרכי ההתגוננות המומלצות והאפקטיביות ביותר, אם יש כאלה בכלל?
כיום יש מגוון עצום של תוכנות הגנה ופיקוח – החל מתוכנות הסינון בתשלום או בחינם אשר מציעים ספקי האינטרנט, דרך תוכנות אנטי וירוסים ועד לאפליקציות המעקב המתקדמות ע"ג הרשת הביתית והמכשיר הניידים. מעבר לכל אלו ובראש ובראשונה, רק חינוך! חינוך ושוב חינוך לתרבות גלישה, יעשה את העבודה.
אפשר להמשיל גלישה בטוחה לזהירות בדרכים ולחציית כבישים. ואיך חוצים אינטרנט? זה לא כביש אחד אלא אוטוסטראדות של כבישים מהירים. אולם בשונה מהכביש, באוטוסטראדת המידע לא רואים את הסכנה מתקרבת, היא לא מוחשית, אך כשהיא פוגעת - היא פוגעת בצורה קשה.
אז מה עושים?
שימוש נבון ונאות באינטרנט לא יושג על-ידי אכיפה אלא רק על-ידי חינוך והסכמות ביניכם לילדים. זהו תהליך של חינוך במובן הרחב של המילה וכהורים אנו מחויבים ללמד אותם לחיות בעולם מאתגר - לא לחסום אותו מהם:
√ להטמיע בהם ערכים ומוסר - בדיוק כפי שאנו מחנכים אותם לא לקלל או לאיים בעולם האמיתי, כך נחנך אותם לא לעשות זאת גם במרחב הווירטואלי.
√ להקנות לילדים מיומנויות של תקשורת, הקשבה, שיחה ואמפתיה – לא לאטום אוזניים, עיניים ופה מפני מצוקת אחר.
√ לתת להם את הכלים להבין ולהפנים את נושא השמירה על הפרטיות ודעת לזהות את הסיכונים הרבים.
האם יש הבדל בין הסכנות בנייד לבין אלו שבמחשב הביתי?
בהחלט, ההבדל העיקרי היינו בנגישות ובזמינות - כולם מחוברים לסמארטפון כל היום, כל הזמן.
הפעילות ברשתות החברתיות מתבצעת ברובה מהנייד - העלאת תמונות וסרטונים, משחקי רשת, רשתות חברתיות ויישומים אחרים. בשנים האחרונות ניתן לזהות יותר ויותר עבירות של האקרים, גורמי טרור ועבריינים אחרים, במרחב הווירטואלי של המכשירים הסלולריים.
האם התוכנות החינמיות אשר מציעות ספקיות האינטרנט, מספיקות להתגוננות?
כל ספק מחויב עפ"י חוק לספק שירות כלי סינון בסיסי בחינם ולכל כלי יתרונות וחסרונות. יש הרבה מאוד כלים טובים שמספקים הגנה סבירה וטובה מפני חלק מהאיומים והסיכונים הרבים, אך אף כלי או תוכנה, אינם תחליף למתן כישורי חיים וחינוך לתרבות גלישה. רק לדוגמא: נכון להיום, אין אף כלי הגנה שיכול לחסום הפצה של תוכן פוגעני/מיני/פדופילי שנשלח בהודעת וואטסאפ לקבוצת ילדים.
מרבית הילדים היום נועלים את הסלולר שלהם, האם לאפשר להם?
להורים יש אחריות הורית מלאה על פעולות הילדים גם במרחב הווירטואלי, לכן בהחלט יש צורך לדעת את סיסמת הכניסה על מנת לבדוק האם מתרחשת פגיעה בילד או שהילד משתמש בסמארטפון לפגיעה באחרים. אבל שוב, מה אם הילד מוחק תוכן? מסתיר את הנייד? מה תעזור הסיסמא להורה? שוב, יש כלים לפיקוח ובקרת הורים בהתקנה פשוטה ע"ג המכשירים הסלולריים ושיכולים לתת מענה גם לסוגיה זו, אך אני תמיד חוזר לחינוך, פתיחות, מעורבות, שותפות, שיחה, דיבור, חיבוק.... תרבות גלישה!
המרחב הווירטואלי גדל מדי יום ויחד איתו צומחות גם סכנות חדשות. אילו סכנות צמחו בשנים האחרונות שלא היינו עדים להן בעבר?
פדופיליה - פעם התרחשו ברחוב ובמפגשים פנים אל פנים, היום ברשתות החברתיות ובמשחקי הרשת בהם נמצאים ילדים.
סמים ואלכוהול - פעם בסמטאות חשוכות ובפיצוציות, היום ברשתות החברתיות סוחרים בחומרים אסורים.
בריונות - פעם חרם והצקות בכיתה, היום חרם שיוצא מגבולות הכיתה, מתפשט למעגלים חברתיים רחבים יותר ורודף אחר הילד בכל מקום שהוא נמצא.
גניבות - פעם פריצה לבית הפרטי, היום פריצה למאגרי המידע הפרטיים, כולל חשבונות בנק ומספרי אשראי.
עבירות מין והטרדות - ברשת ניתן בקלות רבה יותר להטריד, תוך כדי הסתרת זהות המטריד. גם הפצת תמונה או סרטון חושפני ללא הסכמת המצולם, נחשבת היום עבירה של הטרדה מינית ("חוק הסרטונים" – חוק חדש יחסית רק 4 שנים).
פורנוגרפיה - פעם חוברות וקלטות ווידאו שקשה להשיג, היום בכף ידם של הילדים, כל הזמן, בכל מקום, בכל גיל הם נחשפים לתוכן פוגעני, גם אם הם לא ממש רוצים, כגון בהפצת קישור בקבוצות וואטסאפ - פתחת נפגעת.
אילו סימנים מחשידים בהתנהגות הילדים, צריכים להדליק אצלנו נורה אדומה?
שינוי קיצוני בהרגלים בכלל ובהרגלי הגלישה ברשת בפרט. השינויים יכולים להיות:
- בהרגלי האכילה: אכילת יתר או כמעט ללא אכילה.
- שינוי קיצוני בשעות השינה.
- בקשרים החברתיים: ניתוק הקשר עם חברים מוכרים, או חברים חדשים שלא מהסביבה הטבעית.
- התבטאויות קשות כגון, חוסר הערכה עצמית עד כדי שנאה עצמית, דיבורים על מוות ואובדן, פסימיות וכיוב'.
- שינויים קיצוניים בהרגלי הגלישה: גלישה אובססיבית והסתגרויות, התחמקויות והסתרה של אתרים.
חלק מסימנים אילו או צירוף שלהם צריכים לעורר דאגה, להדליק נורה אדומה ולהוביל להתייחסות, לתמיכה ולטיפול מתאים.
חס וחלילה, הילד נפל קורבן להתנכלות, מה ניתן לעשות כדי למזער נזקים ולתקן את המצב?
אם אתם מרגישים שההתנהגות של ילדכם השתנתה, עודדו אותו לשתף אתכם במתרחש בחייו ותנו לו להרגיש שהוא יפיק מכך הקלה. אם הוא חווה חרם בכיתה או תוקפנות מצד חבריו, תוכלו להגיש לו סיוע ותמיכה בדרכים הבאות:
- בלו איתו זמן איכות והפגינו כלפיו אכפתיות: להתעניינות שלכם יש כוח עצום בחיזוק הילד ובהפגת הבדידות.
- שוחחו עם הילד ונסו לברר איך הכל התחיל ומי הם המעורבים הדומיננטיים. בדקו האם יש עוד ילדים בסביבתו אשר סובלים כמוהו - ברגע שהילד יהיה בברית עם ילדים נוספים, הם יוכלו לסייע האחד לשני.
- ערבו דמויות משמעותיות עבור הילד מקרב סגל בית הספר – מבוגר שהילד סומך עליו ויכול לתת בו אמון, יכול לסייע ולתמוך בזמן שאתם לא בסביבה.
- תוכלו לבקש מהיועצת ו/או מחנכת הכיתה לקיים מעגל דיון בנושא, שבמסגרתו תועלה הבעיה בפני ילדי הכיתה. הכיתה עצמה תידרש להציע פתרון מעשי למצב, באמצעות תוכנית שהיא תגבש ותתחייב לעמוד בה.
- שתפו את הילד בכל החלטה או פעולה שתנקטו - כדי להחזיר לו את תחושת היכולת והשליטה אשר נגזלו ממנו בזמן הפגיעה, חשוב לערב אותו בכל תהליך שתחליטו לנקוט בו ושלא תקבלו החלטות עבורו. הוא צריך להרגיש שלם עם הפתרון ולחוש את התמיכה שלכם ואת האמון שאתם נותנים בו.
מה ניתן לעשות במקרה של הפצת תמונות חושפניות ברשתות החברתיות ובקבוצות?
יש לנו מוקד הפועל 24/7 ובמידה ודיווחו לנו על כך תוך 72 שעות מהרגע שנשלחה התמונה, יש לנו אפשרות לבצע חסימת הפצה של תמונות וסרטונים בעלי תוכן חושפני ופוגעני. לצערי הרב, אין לנו אפשרות להסיר את ההודעה. במקרים של עברות פליליות אנו פועלים בשיתוף עם המשטרה ומצליחים לאתר את פרטי השולח.
ומה לגבי הודעות כתובות?
הטכנולוגיה מאפשרת לנו לעצור רק קבצי תמונה וסרטים, מקווים שישתנה בעתיד כי למילים יש כוח הרסני כמו לתמונות ולפעמים אפילו יותר.
אם הילד שלי הוא זה שפגע בילד אחר, איך היית ממליץ להגיב במקרה זה?
אפס סובלנות לאלימות ופגיעה באחרים! לשבת עם הילד ולהסביר לו את כל ההשלכות של מעשיו - אחריות פלילית, אפשרות לקנסות כספים להורים ועוד. נקטו בצעדים חינוכיים באופן אחראי ואמפאתי: באמצעות שיחה פתוחה גם אם זה על נושאים מביכים, חיבוק, פיתוח יחסים של אמון, כבוד ותחושה שאנחנו כאן עבורם בכל בעיה ונושא. האחריות עלינו, הבקרה והכלים בידינו אבל אנחנו חייבים לתת לילדינו את התחושה שאנחנו סומכים עליהם. אנחנו שם עבורם והם מסוגלים להבין ולקחת אחריות מלאה על מעשיהם.
• ילדכם נפל קורבן להתעללות ברשת או שהיה עד להתעללות? במוקד הטלפוני של גלעד ניתן לקבל סיוע ללא כל עלות, לילדים ונוער עד גיל 21. ליצירת קשר ומידע נוסף על גלישה בטוחה מוזמנים באתר הבית של גלעד האן https://www.giladhan.co.il/
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]