ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
אחת הדילמות שמעסיקות ארגונים שמעוניינים להשקיע משאבים בקידום אורגני של המותג אותו הם מנהלים בדפי תוצאות החיפוש, היא האם כדאי להתקשר במיקור חוץ מול חברה שזו ההתמחות שלה, או שמא כדאי לפתח את המומחיות הזאת בתוך הארגון עצמו.
ינואר 2023
התשובה לשאלה היא, כמובן, שאין תשובה אחת נכונה. לארגונים שונים, עם תקציבים שונים, כוח אדם עם מיומנויות שונות, תוכניות השקעה עתידיות מגוונות - מתאימות גם גישות שונות בכל הקשור לניהול פרויקט ה - SEO של המותג שלהם.
אם אתם מנהלים בארגון שמעוניין לשפר את הנראות של עמודי האתר של הארגון בדפי תוצאות החיפוש של גוגל או מנועי חיפוש אחרים, ואתם שוקלים אם כדאי יהיה לארגון שלכם להתקשר במיקור חוץ מול חברה לקידום אתרים, הישארו עימנו. בפוסט הזה ננסה להסביר מהם השיקולים שצריכים להנחות אתכם, מהם היתרונות ומהם החסרונות בהתקשרות מעין זו. קדימה, מתחילים.
נתחיל ונשים את הדברים על השולחן כבר כעת: לא כל פרויקט קידום אתרים דורש את אותה כמות משאבים, אותה כמות של עובדים שיעסקו בנושא, את אותו פרק זמן של השקעה ועוד. ישנם פרויקטים שבהם עיקר המשאבים יושקעו דווקא באיתור יוצרי תוכן איכותיים בנישה, ואילו בפרויקטים אחרים האתגר יהיה דווקא בניה מדורגת של קישורים חיצוניים ממקורות איכותיים.
ייתכן שמצבו ההתחלתי של האתר הוא בכי רע ותהליך של יישור קו ידרוש השקעה גדולה בתחילת הפרויקט, ומצד שני ייתכן שהאתר יהיה חדש למדי, בלי כמות גדולה של תוכן, ואז עיקר המשאבים יופנה ליצירת תוכן כזה.
היתרון הגדול, מהבחינה הזאת, של התקשרות מול חברה מקצועית לקידום אתרים במיקור חוץ, הוא היכולת להתאים את המשאבים הנדרשים לשלבים השונים בפרויקט. כאשר ארגון גדול מגייס לשורותיו עובד מן המניין במשרה מלאה, הוא נדרש גם לשלם לו עבור משרה כזו, גם כאשר אין כל הצדקה לכך מבחינת היקף העבודה. מצד שני, העסקה במשרה חלקית לא תתאים לכל עובד שמעוניין לפרנס את משק הבית שלו. כאן בדיוק בא לידי ביטוי היתרון שבהתקשרות מול חברה במיקור חוץ, התקשרות שניתן לבצע בהיקפים שונים, על פי הצורך.
עוד יתרון מובהק שיש להתקשרות מול חברה חיצונית על מנת לקדם אתר אינטרנט של מותג, הוא היכולת ליהנות מן הורסטיליות ומגוון תחומי ההתמחות של עובדי החברה החיצונית. בתהליך קידום אתרים צריכה להיות מושקעת גם חשיבה טכנית וגם חשיבה מתודולוגית. חלק מבעלי המקצוע יתרמו בהאצת האתר, אחרים יסייעו בהתאמת חווית המשתמש לעולם המובייל, יהיו בעלי מקצוע שיבצעו מחקר מילות מפתח מקצועי ומעמיק, ואחרים יוכלו לסייע בניתוח מתקדם של סביבת התחרות.
גיוס עובד פנימי והכשרתו בתחום ה- SEO הוא מתודה שתוכל לאפשר לארגון ליהנות רק מן התחומים שבהם העובד הפנימי שולט ומכיר היטב, ולכן התקשרות מול חברה במיקור חוץ לצורך קידום האתר עדיפה מן הבחינה הזאת.
לעבודה מול חברה חיצונית המתמחה בקידום אתרים ישנו יתרון מובנה, מעצם העובדה שהחברה מספקת שירותים גם לחברות נוספות. זה אומר, שהלכה למעשה, החברה צוברת ניסיון בנישה שבה פועל הארגון וגם בנישות נוספות, יודעת לזהות טרנדים, שינויים ועדכונים באלגוריתם הדירוג של מנועי החיפוש, וכן נהנית מקשרים חשובים בתחום הזה, עם ספקים, לקוחות עסקיים, בלוגרים ומשפיענים הפועלים בתחום.
בדרך כלל, כאשר חברה מכשירה כוח אדם פנימי לטובת משימת ה- SEO, כוח האדם הפנימי הזה לא מביא איתו את היתרון של היכרות עם השוק בחוץ, וכך עלולים להתפספס שיתופי פעולה חשובים. זהו יתרון נוסף שמאפיין את העבודה מול חברות חיצוניות המספקות שירותי SEO לארגונים שונים.
יתרון ברור שממנו יכולים ליהנות גופים שמתקשרים מול חברות מקצועיות בתחום של קידום אתרים, הוא העובדה שאין כל צורך בתהליך הכשרה, וניתן להתחיל את העבודה מיד עם תחילת ההתקשרות. יתרה מכך, חברה לקידום אתרים אמורה להביא איתה את התוכן המקצועי בתחום הקידום, כך שלמעשה אם מתקיימת הכשרה כלשהי, הרי שהיא הכשרה הפוכה: הארגון עצמו מקבל כלים מעשיים להמשך קידום האתר, אולם לא נדרש להשקיע מעצמו על מנת להכשיר את החברה החיצונית.
לא זה המצב בכל הקשור לגיוס כוח אדם פנימי בתחום קידום האתרים. כוח אדם כזה תצטרך החברה להכשיר, ובמקרים מסוימים, עובדים טובים כאלו, אף עלולים לחפש את התפקיד הבא שלהם עם הניסיון שצברו, מחוץ לארגון. זאת הסיבה, שהתקשרות מול חברה מקצועית שמתמחה בקידום אתרים היא לא רק מהירה יותר, אלא דורשת משאבים מצומצמים יותר לצורך תחילת העבודה על קידום האתר.
כאשר ארגון מתקשר מול חברה לקידום אתרים במיקור חוץ, לא נוצרים יחסי עובד מעביד, מה שמאפשר לארגון להיות גמיש בכל הקשור להעסקת עובדי החברה. אם הארגון לא מרוצה מהשירות, או שהביצועים לא מצדיקים את ההשקעה, קל יחסית לחתוך את התקציב או להתקשר עם חברה אחרת, בלי לקיים הליך פיטורין בעייתי, בלי לשלם פיצויים, ובלי לעבור תהליך מחודש של הכשרה פנימית ארוכה.
אם מישהו הבין בטעות מן היתרונות שהצגנו כאן, שהתקשרות במיקור חוץ מול חברה לקידום אתרים היא עדיפה בכל מקרה על גיוס כוח אדם פנימי, הרי שכדאי כי יחשוב שנית. התקשרות מול חברה חיצונית כוללת בתוכה גם לא מעט חסרונות, סיכונים ובעיות אפשריות. בואו נצלול פנימה ונחקור אותם.
חיסרון ראשון: הידע נשאר מחוץ לארגון
מאחר שתהליך קידום אתרים הינו תהליך מתמשך, והארגון נדרש להתאים את תהליכי העבודה שלו והמשאבים שהוא משקיע לדרישות העולות באופן שוטף מן התהליך הזה, קל הרבה יותר לארגונים שתהליך קידום האתר מתבצע באופן טבעי ואורגני בתוך הארגון עצמו, לנהל באופן אפקטיבי את קידום האתר.
אשר הידע עצמו, הנתונים, שיטות העבודה, ההנחיות ועוד נשארים בחברה החיצונית המספקת את השירות, קשה הרבה יותר לייצר תוכנית עבודה קוהרנטית בתוך הארגון, להסיק מסקנות, להפיק לקחים, ולהתאים את המשאבים הנדרשים להמשך קידום האתר.
חיסרון שני: נדרשים פיקוח ומשאבים רבים על מנת לוודא שהפרויקט מתקדם
כאשר תהליך קידום האתר מתבצע, מנוהל ומפוקח על ידי גורם בתוך החברה, קל הרבה יותר להנהלה לשחרר מן התהליך, ולהיות משוכנעת כי יש מי שדואג לו, יש מי שמנתב נכון את ההשקעה הנדרשת, ויש מי שירים דגל במקרה של ביצועים חלשים מן המצופה.
לעומת זאת, בהתקשרות מול חברה חיצונית, פעמים רבות עלולות להיווצר חוסר בהירויות בהקשר להמשך קידום האתר. לא תמיד תהיה לחברה החיצונית המוטיבציה להשקיע דווקא בארגון הזה, ובתקופות שבהן תצטרך החברה החיצונית לנווט בין שירות ללקוחות אסטרטגיים רבים, לא תמיד החברה מקבלת השירות תהיה זו המועדפת.
חיסרון שלישי: שקיפות חלקית לגבי התהליך
ניהול פרויקט קידום אתרים פנימי, הוא תהליך שבו בכל רגע נתון יכולה ההנהלה לבקש ולקבל כל נתון שהיא מעוניינת בו. אילו עמודים התקדמו בחודש האחרון, בכמה עלה נפח התנועה האורגנית לאתר, באילו ביטויים חלה התדרדרות במיקומים בדפי תוצאות החיפוש, האם ההכנסות הנובעות מתנועה אורגנית לאתר עלו החודש ובכמה, ועוד נתונים כאלו ואחרים שיכולה ההנהלה לבקש.
כאשר מתקשרים מול חברה במיקור חוץ לטובת קידום האתר, הזמינות של החברה להפקת נתונים כאלו תהיה חלקית. לחברה ישנן שיטות דיווח משלה, עם תדירות דיווח מוסכמת, וכלל לא בטוח שדיווחים שוטפים כאלו בהתאם לבקשת ההנהלה של החברה יהיו מוסכמים בכל פעם.
זאת הסיבה, שאם להנהלה חשוב לקבל תמונה מדויקת, מלאה ושקופה של הנתונים אודות פרויקט קידום האתר בכל שלב נתון, התקשרות מול חברה במיקור חוץ תהיה מתודה פחות נכונה בהקשר הזה.
חיסרון רביעי: העדר היכרות עם תהליכי העבודה בארגון
אחד האלמנטים הכי חשובים בפרויקט קידום אתרים, הוא בכלל לא התוכן, או הקישורים, לא האופטימיזציה ולא חווית המשתמש. הבסיס לפרויקט קידום אתרים מוצלח, הוא תהליכי העבודה הפנימיים בארגון, שמתקיימים לאחר שהגולש הביע עניין בשירות או במוצר שהחברה מציעה.
לקוח פוטנציאלי שיגיע לחברה לא מתפקדת, שאין לה שירות לקוחות איכותי, שזמני האספקה שלה ארוכים מאוד, שהתמחור שלה לא הוגן ועוד, יביע את שביעות הרצון שלו ברגליים, ויעבור לתוצאת החיפוש הבאה במנוע החיפוש. כאשר התהליך הזה יקרה פעמים רבות בפרק זמן נתון, יכולים יהיו מנועי החיפוש להשתכנע כי תוצאת החיפוש שהציגו מייצרת מענה לא איכותי לגולש, ולכן יבחרו להציג אותה נמוך יותר בדפי תוצאות החיפוש.
בהקשר הזה, לחברה חיצונית שמגיעה כדי לקדם אתר במנועי החיפוש, אין היכרות מעמיקה עם הארגון אותו היא מקדמת. היא עלולה להבטיח לגולשים הבטחות שלא ניתן לקיים, לעשות שימוש בקופי שאינו מתאים לערכים של הארגון או לערך המוסף האמיתי שלו, ולכן יכולה לייצר במקרים רבים, את התוצאה ההפוכה.
חיסרון חמישי: גמישות חלקית בהתאם להסכם מול הספק
אחד היתרונות הבולטים שבגיוס כוח אדם פנימי, הוא היכולת לעשות שימוש במשאבי העובד לצרכים נוספים. אם ישנו משבר בתוך החברה, וחייבים להסיט משאבים על מנת לתת מענה למקרה דחוף, עובד פנימי יתגייס לטובת העניין, גם אם לא מדובר בהגדרת התפקיד המקורית שלו.
כאשר מדובר בהתקשרות מול חברה חיצונית, הגמישות הזאת לא קיימת. ככלל, החברה תספק לארגון רק את השירותים שהתחייבה לספק, ובטח ובטח שלא תקדיש משאבים לטיפול בעניינים פנימיים של החברה עצמה.
כך שאם נדרש ביצוע של פעילות נוספת בתחום קידום האתר, פעילות זמנית שעליה לא הוסכם מראש, התקשרות מול חברה חיצונית תהיה הרבה יותר בעייתית, וככל הנראה ידרש תשלום נוסף לחברה עבור הרחבת השירותים שהיא תספק.
לסיכום, פרויקט קידום אתרים יכול להתבצע הן במיקור חוץ, באמצעות התקשרות מול חברה חיצונית, ובן באמצעות כוח אדם פנימי, שמוכשר לטובת הנושא. האם בכל מקרה כדאי להתקשר מול חברה מקצועית חיצונית, שיודעת לעשות את העבודה? התשובה היא שלילית: התקשרות מול חברה חיצונית עשויה, אמנם, לאפשר התקשרות בהיקפים גמישים, להטמיע ידע וארגון מקצועיים בתחום, להעשיר את הארגון בניסיון שנוצר בעבודה מול גופים אחרים, להימנע מהשקעה מסיבית בהכשרה וכן מיחסי עובד מעביד, אולם לצד זאת, התקשרות כזו, עלולה להשאיר את הידע מחוץ לארגון, מחייבת פיקוח הדוק יותר על פעילות החברה, מאתגרת מבחינת שקיפות התהליך, מצריכה היכרות מעמיקה של תהליכי העבודה בחברה, וגמישה פחות לשינויים נדרשים במודל השירות.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]