ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
חברות הסלולר מציעות מגוון תוכניות ללא התחייבות וחלקן עם תקרת הוצאות בחשבון החודשי ■ בדיקת "כמהזה?" ו-TheMarker מגלה שהתוכניות לא ממש משתלמות.
04/1/11, רותי לוי, TheMarker בשיתוף "כמהזה?"
לכבוד השנה החדשה ובהתאם לדרישות משרד התקשורת מציעות חברות הסלולר מגוון תוכניות חדשות ללקוחות ■ מדובר בתוכניות ללא התחייבות וחלקן עם תקרת הוצאות בחשבון החודשי ■ בדיקה של החבילות מגלה שהתוכניות של סלקום ופרטנר יקרות ולא משתלמות - והתוכנית של פלאפון מתאימה בעיקר לילדים
<< לרגע נדמה היה שהשנה החדשה של צרכני הסלולר בישראל החלה ברגל ימין: ב-1 בינואר, במקביל להפחתת דמי הקישוריות, הצטמצמו קנסות היציאה המאיימים לסכום סמלי של 8% מהחשבון החודשי הממוצע כפול מספר החודשים שנותרו להתחייבות. החל באותו מועד נאסר על חברות הסלולר לפרוע את יתרת התשלומים על המכשיר בבת אחת במעמד ההתנתקות, ומעתה ואילך הן נדרשות למכור את המכשירים שלהם "סים פרי", כלומר לא נעולים ומתאימים לשימוש בכרטיסי כל חברות הסלולר.
השנה החדשה החלה בהרבה ציפיות גבוהות מהתוכניות החדשות שחברות הסלולר מיהרו להציע. סלקום הוציאה תוכניות חדשות ללא התחייבות ופרטנר ופלאפון השיקו תוכניות חדשות, שמהותן הגבלת אשראי חודשית, גם הן ללא התחייבות: ברגע שהלקוח יגיע לסכום המבוקש, כל השירותים היוצאים ייחסמו למעט שיחות למספרי חירום. הטלפון יהיה פתוח רק לשיחות והודעות נכנסות. חברות הסלולר התחייבו להציע תוכניות מוגבלות אשראי עד סוף 2010, זאת כדי להימנע מהחקיקה שיזם ח"כ מאיר שטרית (קדימה) שדרשה תוכניות כאלה.
ואולם בדיקת TheMarker ואתר השוואת המחירים בתחום התקשורת "כמהזה" מעלה כי התוכניות החדשות של סלקום ופרטנר יקרות ומתחכמות. החבילות החדשות של פלאפון הוגנות יחסית - אין בהן חובת קניית מכשיר ו/או הצטרפות לחבילת גלישה. הן מתאימות בעיקר לילדים שהוריהם מעוניינים לשלוט בהוצאותיהם.
התוכניות החדשות: סלקום מציעה חמש תוכניות ללא התחייבות. כל תוכנית כוללת בנק יחידות, כשכל הודעה (SMS\MMS) או דקת שיחה מהוות יחידה. החבילה כוללת את חבילת הגלישה הבסיסית של 150 מגה בגלישת wap ושירות גיבוי לכרטיס הסים (39.90 שקל מחוץ לתוכנית). מדי שלושה חודשים יזכו המנויים בתוכנית להחזר של 25% מעלות החבילה.
איך זה עובד: על פי סלקום, דקת שיחה, הודעת טקסט או הודעת מולטימדיה כולן שוות מעמד ונהנות מתעריף אחיד בחשבונית הסלולר. כך, דואגת סלקום לשיעור רווחיות משמעותי דמי הקישוריות לדקת שיחה הם פי 40 מאלה של הודעת טקסט (7.22 אגורות לדקת שיחה מול 0.18 אגורות להודעת טקסט) וכל הודעה שתנוצל מבנק היחידות שלכם היא רווח נקי לחברה.
סלקום מבקשת עבור כל יחידה 47?70 אגורות (ראה טבלה). מחיר יחידה נוח של 35.5 אגורות ניתן רק ללקוחות חריגים - כאלה שמוכנים להשקיע 800 שקל מדי חודש עבור הוצאות תקשורת סלולרית. לקוחות כבדים השיגו בעבר בתוכניות עם התחייבות תעריפים נוחים יותר לדקה, 25?30 אגורות. כל זאת כאשר מחשבים את תעריפי היחידות לפי אפשרות החיסכון המקסימלי. כלומר, בניכוי שווי חבילת הגלישה הבסיסית, המגולמת בתוכניות, ובניכוי ההחזר החודשי היחסי המובטח מדי תקופה.
סלקום ייצרה החזר חודשי מסוג חדש: ההחזר יינתן מדי שלושה חודשים למתמידים בסכום של 25% משווי התשלום החודשי בתוכנית. אם תבחרו, למשל, לפרוש מהחברה בחודש שאינו שלישי, מחיר יחידה ללא ההחזר החודשי עשוי להגיע גם ל?73 אגורות. למעשה, סלקום הציעה גם לפני 2011 את אותן תוכניות, עם התחייבות ל?18 חודשים ובמחיר מופחת בכ?10%. ההחזר החודשי היחסי הניתן בתוכניות החדשות נמוך מגובה ההתייקרות שספגה החבילה.
כך, למשל, תוכנית של 150 יחידות, שמתומחרת כיום ב-150 שקל, עלתה בעבר 135 שקל כלומר 15 שקל פחות בחודש, בעוד ההחזר החודשי היחסי המובטח עתה הוא 12.5 שקל; תוכנית של 2,000 יחידות עלתה אך לפני שבוע 725 שקל, כלומר 75 שקל פחות ממחירה הנוכחי, אף שההחזר החודשי היחסי, כאשר תזכו לו, הוא 50 שקל בלבד. ההפרש האמור, הוא המחיר האמיתי של המעבר בין חבילה בהתחייבות לבין חבילה בפורמט החדש של סלקום 'ללא התחייבות'.
"ניתן אולי לומר שתוכנית ללא התחייבות מטבעה יקרה יותר", אומרת ליאת נחום, מנהלת תוכן באתר "כמהזה". "אך שימו לב שלא רק התוכניות התייקרו, גם תעריפי החריגה זכו להתייקרות של 9%. עלות החריגה בתוכניות הקודמות היתה 64 אגורות, וכעת היא 70 אגורות", היא אומרת.
בסלקום מתעקשים כי תוכנית זהה ללא התחייבות הוצעה בעבר, בספטמבר 2010, ויחסית לזו מדובר דווקא בהוזלת תעריפים משמעותית של 15%, לפני ההחזר שניתן לאחר שלושה חודשים. "תמוה בעיני שבשיחות סדירות מול מוקד שירות הלקוחות ובהתעדכנות שוטפת בתוכניות חדשות שאנו מפרסמים באתרנו, מעולם לא הציעו לי את התוכנית הזו", אומרת נחום. "נדמה שחברת הסלולר שומרת בנבכי המערכת תוכניות שמטרתן קוסמטית בלבד, במטרה לקום ולומר אחר כך: 'תראו, הוזלנו'". בסלקום שוללים את הטענה ואומרים כי "התוכנית הוצעה לכל הלקוחות שהיו מעוניינים בתוכניות ללא התחייבות".
מטלה מבלבלת עומדת בפני לקוח שרוצה להירשם לתוכנית ללא התחייבות בסלקום: לקבוע מהם דפוסי השימוש המתאימים לו. עד עתה נהגנו לחשוב בנפרד על דקות שיחה ועל הודעות טקסט. במקרה של ניצול כמות ההודעות בחבילת הודעות ה?SMS, שילם הלקוח כ?50 אגורות בעבור כל הודעה נוספת. עתה המחיר המאיים של החריגה הוא 70 אגורות עבור כל יחידה באשר היא, ואינו משתלם עוד עבור הודעת טקסט.
התוכניות החדשות: פרטנר מציעה תוכניות בתעריף קבוע לדקות שיחה והודעות SMS, הכוללות נפח גלישה ומאפשרות להגביל את גובה השימוש החודשי מראש. לאחר הגעה לרף השימוש שהוגדר, המנוי נחסם לחריגה וניתן להוציא ממנו רק שיחות למספרי חירום. פרטנר מאפשרת בחירה בשש מדרגות להגבלת השימוש בין 50?300 שקל בהפרשים של 50 שקל. לדוגמה: אם בחרת בתוכנית במסלול חודשי של 58 שקל ובהגבלת שימוש של 50 שקל, סכום החשבונית החודשית שלך לא יעלה על 108 שקל.
איך זה עובד: הביטוי "תשלום חודשי" הוא בפועל ביטוי אחר שמתאר חבילת גלישה. אך לא ברור אם במבנה התוכניות החדשות, חבילת הגלישה הבסיסית, שעלותה מחוץ לתוכנית הוא 38 שקל, מתייקרת ל?58 שקל, או שמא החבילה לא התייקרה כלל ופרטנר מחייבת 20 שקל נוספים על היוזמה בלבד. חבילת הגלישה בנפח 1 ג'יגה-בייט במסגרת התוכניות החדשות, מתייקרת מ?78 שקל ל?98 שקל, וחבילת הגלישה של 2 ג'יגה-בייט, הנמכרת ב?93 שקל מחוץ לתוכניות החדשות, מתומחרת כעת ב?118 שקל כלומר, 25 שקל יותר ממחירה הרגיל.
פרטנר משווקת את חבילת הגלישה היקרה והעמוסה בשירותים כמו פאנטון ו?GPS, ואף ממשיכה להפלות בין גלישה בתוך פורטל אורנג' (שלה ניתן נפח הגון) לגלישה מחוצה לו (לה ניתן נפח מצומצם). ומדוע שלא תעשה כך? גלישה בתוך פורטל החברה מכניסה לה רווחים, ושירות כמו פאנטון מבטיח כי כל שיר שתחליפו יכניס לחברה תשלום סמלי של 5.90 שקלים.
התמחור התמוה של פרטנר גובה 65 אגורות עבור הודעת טקסט, ו-59 אגורות עבור דקת שיחה. גם פה הבינו את הרווח הנקי מהודעות SMS. התוכנית המינימלית ביותר שתוכלו לאמץ לפי מודל פרנטר היא 108 שקל. סכום זה יספיק ל?50 הודעות SMS ו-30 דקות שיחה. יחד עם נפח הגלישה המצומצם (5 מגה-בייט) גם תזכו להעלות שתי תמונות לקיר הפייסבוק ולצפות בשתי דקות וידיאו ביוטיוב.
התוכניות החדשות: פלאפון מציעה ארבעה מסלולים בתשלום חודשי קבוע. לאחר ניצול היחידות הכלולות במסלול, המנוי נחסם לחריגה וניתן להטעינו מחדש דרך מוקד החברה. כל המסלולים ללא התחייבות וכוללים בונוס חודשי של 30 שקל לחודש למשך 36 חודשים. איך זה עובד: "תמחור הדקות והודעות הטקסט זול מההצעות המתחרות, בוודאי אם לוקחים בחשבון את הבונוס החודשי של 30 שקל שהינו שווה ערך ל 50 יחידות", אומרת נחום. החבילות מתאימות לרעיון שכנראה עמד במרכז החקיקה למען תוכניות מוגבלות אשראי - תוכניות ייעודיות לילדים שמאפשרות להורים לפקח על הוצאותיהם. כך למשל, 1,000 דקות לשני יעדים פופולריים מותאם יותר למאפייני שימוש של ילדים שנוטים להתקשר למספרים קבועים. צעד ראוי שנקטה פלאפון הוא כי התוכניות אינן מחייבות בהצטיידות בחבילת גלישה או בקניית מכשיר סלולר בחברה.
"אפשר לטעון כי החבילה המעשית יותר מתומחרת במחיר התחלתי של 149.90 שקל, הרי מדובר בסכום התחלתי גבוה", אומרת נחום. "אך בהשוואה ליתר התוכניות המוצעות בשוק, ומאחר שמדובר בתוכנית ללא התחייבות ועם אפשרות הגבלת אשראי חודשית, מדובר בהצעה ראויה".
עקב אכילס של התוכניות החדשות של פלאפון הוא שאינן מותאמות לדפוסי שימוש שונים שיהיו רלוונטיים גם למבוגרים שרוצים לשלוט בהוצאות החשבון החודשי שלהם.
מפרטנר נמסר בתגובה כי "פרטנר מציעה את מדרגת מגבלת החיוב הנמוכה ביותר ואת החבילה המיטבית לקהל היעד. החברה פעלה בהתאם להנחיות משרד התקשורת, למדה את צורכי הלקוחות ויצרה תוכניות המאפשרות שליטה מלאה בחשבון תוך הגבלת סכום ההוצאה החודשית וכוללת את כל השירותים הבסיסים ללא תוספת תשלום לרבות: שיחות, שליחת הודעות וגלישה סלולרית".
מסלקום נמסר כי "השוואה בין תוכנית ללא התחייבות לבין תוכנית שכוללת התחייבות אינה נכונה ומטעה את הלקוח. אנו מדגישים כי קיימת הוזלה משמעותית בתוכניות ללא התחייבות שסלקום מציעה החל מ?1 בינואר 2011. בנוסף, החברה שילבה בתוכניות אלה החזר כספי חסר תקדים של 25% בכל חשבונית שלישית על זמן אוויר ו?SMS בישראל, ובכך הופכת לחברה האטרקטיבית והמשתלמת ביותר ללקוחות".
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]