ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
מתקשים להתנתק? Bizportal בשיתוף "כמהזה?" בדקו מהן הדרכים להצלחה במשימה, והכינו טבלת כתובות וטלפונים שימושית
9.11.09, מאיה זיסר Bizportal
משימת ההתנתקות מחברות התקשורת היא פעמים רבות משימה לא פשוטה בכלל. לשם הקלה על התהליך אספנו את הדרכים והחוקים היכולים לעזור לצלוח את המשימה בשלום?
רבים מאיתנו וודאי נתקלו בפער הבלתי נסבל בין קלות ההתקשרות עם עסק לבין הקושי בהתנתקות ממנו. עניין זה מחמיר שבעתיים לאור העובדה שהעסק מחזיק גישה לחשבון הבנק שלנו. כשרוצים להתחבר לחברת תקשורת כזו או אחרת לרוב מדובר בעניין של כמה דקות בלבד. לעומת זאת, כשרוצים להתנתק מדובר במקרים רבים בסיפור ארוך, בירוקרטי ומסובך שגוזל זמן רב, ויוצר חוסר נוחות מצד הלקוח וזאת למרות החקיקה בישראל אשר שיפרה את מעמדו של הצרכן בבואו להתנתק משירותי התקשורת.
Bizportal בשיתוף אתר כמה זה?-האתר להשוואת מחירי תקשורת בישראל, אספו מידע שימושי אשר יקל עליכם בבואכם להתנתק מספק תקשורת.
תיקוני חקיקה למען הצרכן
בשנתיים האחרונות נוספו שני תיקונים לחוק הגנת הצרכן, אשר הטיבו עם מצבו של הצרכן המעוניין להתנתק. החוק הראשון הוא חוק עסקה קצובה, אשר מבטיח כי החברות יודיעו ללקוח כי העסקה שלו הסתיימה, כך שניתן לבחור אם לחדש עמם את ההתקשרות או לא. לפני החוק הזה החברות פשוט האריכו את העסקה באופן אוטומטי, ובהרבה מקרים גם במחירים 'שלאחר תקופת המבצע', כלומר, גבוהים מאלה ששולמו במסגרת המבצע וכמו כן, לפני תום תקופת ההתחייבות.
התיקון השני מאפשר לצרכנים להודיע לספקי השירות על רצונם להתנתק מן השירות בשיחת טלפון, בדואר אלקטרוני או בפקס, כאשר ספק השירות מחויב לנתק את הלקוח בתוך שלושה ימים, בתנאי שהצרכנים מסרו פרטים מזהים שונים. תיקון זה אמור לשים קץ להמתנה לנציגי החברות שחוזרים מעוניינים לעזוב.
אני בהתחייבות?
לקוח אשר נמצא בהתחייבות בדרך כלל אין באפשרותו לצאת מהמבצע ללא תשלום 'החזר עלות ההטבה', או קנס. החברות נותנות הנחה מסוימת במחיר החודשי ללקוחות המתחייבים לתקופת זמן מסוימת, ולכן במידה והתחייבתם, התנתקות תעלה לכם כסף, וככל הנראה לא תהיה קלה ומהירה - בהרבה מהמקרים היא פשוט לא תשתלם לכם ונראה כי עדיף לחכות לתום תקופת ההתחייבות. במועד זה, הלקוח יכול להתמקח עם מחלקת שימור הלקוחות של החברה, ולקבל מחיר זול במיוחד, וכמובן הוא יכול לעזוב אותה בלי לשלם קנס.
אז איך הכי כדאי להתנתק?
רבים מאיתנו אינם מודעים לכך אבל את המידע הנוגע לסיום ההתחייבות, החברות מחויבות לרשום זאת בחשבונית החודשית. כאשר קיבלתם הודעה על סיום ההתחייבות יש להודיע לחברה על כך בטלפון (ראו טלפונים של שירות הלקוחות שאספנו בטבלה מטה). מומלץ להקליט את השיחה כדי שתהיה לכם הוכחה לכך שאכן התקיימה שיחה כזו, זאת בכדי להמנע ממצב בו החברות יטענו כי לא התקבלה מכם פנייה שכזו, שיחזרו אליכם (ולא יחזרו), שהתקשרו אליכם ולא עניתם (לא התקשרו) וכדומה.
אם אתם מרגישים שהחברה איננה מתייחסת ברצינות לבקשת ההתנתקות שלכם, או שאתם פשוט רוצים להבטיח התנתקות במועד מסוים, מומלץ לשלוח לחברה גם בקשה בכתב. שלחו דואר רשום, פקס או אימייל, והקפידו לשמור את ההוכחה לשליחת המסמך. חברת התקשורת מחויבת לנתק אתכם תוך 72 שעות מרגע קבלת הבקשה.
חשוב לציין כי אצל ספקיות האינטרנט העניין חמור יותר, ובבואכם להתנתק מספקית אינטרנט ההקפדה על הקלטת שיחה או שמירת הוכחה לכך שנשלחה בקשה כתובה- משמעותית יותר.
במידה והחלטתם לשלוח בקשה כתובה, מומלץ לכתוב במייל או בפקס את הפרטים המזהים הבאים: תאריך, שם, תעודת זהות, מספר טלפון, שם משתמש (במידה ומדובר בספקית אינטרנט). ציינו במכתב כי ברצונכם להתנתק מהשירות שנותנת לכם החברה (פרטו מה הוא השירות סלולר, אינטרנט טלוויזיה או טלפון קווי. במידה ויש יותר משירות אחד, רצוי לציין את כל השירותים קיימים וכי הנכם מבקשים להפסיק מיידית כל חיוב שנעשה בכרטיס האשראי שלכם או בחשבון הבנק שלכם. בנוסף, ציינו כי אין ברצונכם לקבל שיחת שימור לקוחות מהחברה, וכי לפי חוקי משרד התקשורת על החברה לנתק אתכם משירותיה תוך שלושה ימי עבודה מרגע קבלת הבקשה.
אם פניתם בעל - פה ובכתב, ותיעדתם את הפניות ולא ניתקו אתכם, במקביל הגישו תלונות גם למשרד התקשורת (באמצעות אתר 'פניות הציבור' של משרד התקשורת: http://www.moc.gov.il/8-he/MOC.aspx) ודרשו כי יאכוף את החוק בתחום. תוכלו לשלוח עותק של הפנייה גם לגורמים נוספים אשר מטפלים בתלונות הציבור, כפי שפרטנו בכתבת 'כך תתלוננו'.
תמיד אפשר להעזר בחברה המתחרה
אם מאוד קשה לכם להתנתק (ולא בגלל שאתם בהתחייבות), תדעו שחברות מתחרות של החברה בה אתם מנויים יכולות להחתים אתכם על טופס ייפוי כוח כך שהם ינתקו את המנוי בשמכם- זאת כמובן מפני שהצטרפתם אליהם (החברה שתנתק אתכם) כלקוחות חדשים.
הסיבה שהחברות מציעות לכם את הפרוצדורה הזו, היא למנוע מכם לדבר עם מחלקת שימור הלקוחות של החברה הנוכחית שלכם, מחלקה שיכולה להציע מחיר זול במיוחד, ועוד הטבות ומפתות. אבל אם אין לכם זמן ואנרגיה להתנתק, יש גם את האופציה הזו.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]