דלג לתוכן

בעולם? משתמשים בטלפון - חכם

בישראל היום בדקו במה כרוכה ההנאה שבשיחות ובגלישה מעבר לים, וכיצד אפשר לצמצם את ההוצאה • חברות הסלולר, שירותים עצמאיים וחברות במדינות היעד מתחרים על הכיס, ולנו נותר לשמור על הכסף

3 דקות קריאה כותב: מערכת כמהזה,

בעולם? משתמשים בטלפון - חכם

2.10.15, היאלי יעקבי־הנדלסמן, ישראל היום בשיתוף "כמהזה?"

רגע לפני שעונת הטיסות מסתיימת, בדקנו במה כרוכה ההנאה שבשיחות ובגלישה מעבר לים, וכיצד אפשר לצמצם את ההוצאה • חברות הסלולר, שירותים עצמאיים וחברות במדינות היעד מתחרים על הכיס, ולנו נותר לשמור על הכסף - ולהיזהר מהמלכודות

תקופת החגים כמעט מסתיימת, אבל עדיין רבים מאיתנו אורזים את המזוודות לקראת קפיצה קטנה לעולם הגדול. סביר שהמוצר הראשון שנארוז, אחרי הדרכון, יהיה הטלפון הנייד. אם בעבר היינו תרים אחרי נקודות חמות כדי להימנע מתשלום סכומי עתק על גלישה מזדמנת בעולם, היום ההתמכרות היא כבר הרבה יותר חזקה, והרצון להיות מחוברים מרחובות פאריס, רומא או מיקונוס גובר על הרצון לחסוך את העלויות הנלוות.

כדי להקל, ולו במקצת, את הנטל הכלכלי ולהימנע מעלויות גבוהות, אספנו עבורכם את כל הנתונים והטיפים שיסייעו לכם לבדוק דואר אלקטרוני או להמשיך לעדכן את חבריכם בארץ במיטב צילומי הסלפי מכל מקום בעולם. 

סלפי בפאריס וגם ברומא

טעות שרובנו חווינו על בשרנו היא ההנחה ש"כמה דקות שיחה לא יעלו הרבה כסף". רבים מוותרים על הטרחה שבאיתור וברכישה של חבילה ומגלים בתום הטיול חיוב של מאות ואף אלפי שקלים על דקות שיחה לא רבות. אלו שהותירו את הנייד שלהם במצב של קבלה ושליחה של נתונים, ספגו הוצאות גבוהות פי כמה. המחירים נעים כיום בין 9.9 שקלים ל־24.9 שקלים(!) לדקת שיחה יוצאת - מחיר מדהים שמעיד, לטעמנו, על חוסר תום לב בקרב המפעילות. בל נשכח שבחו"ל גם שיחה נכנסת מתומחרת וגם עלותה גבוהה.

עכשיו, משסיכמנו על חבילה, חשוב לבחור ולהתאימה נכון, כמו כפפה ליד. "לפני שקונים חבילת שיחות, מומלץ מאוד להתאים אותה לדפוסי השימוש האישיים של כל צרכן בחו"ל", מסביר נמרוד מן, מנכ"ל אתר השוואת מחירי השירותים kamaze. לדבריו, "חשוב גם לבדוק את החבילות לפי מדינת היעד ולפי משך זמן הנסיעה. ככל שמשקיעים יותר מאמץ, כך אפשר להוריד את מחיר השיחות בחו"ל".

שניים סימים

הדרך הנוחה ביותר, נשיאת המכשיר הנייד שלנו, תחייב אותנו אם כך לרכוש חבילה אצל המפעילה הסלולרית שלנו. המהפכה שעבר שוק הסלולר בשנים האחרונות ייצרה שקיפות מחירים, ורוב המספרים מופיעים באתרי האינטרנט של החברות. אפשרות אחרת, לרוב משתלמת יותר, היא רכישת כרטיסי סים המותאמים ליעד שאליו טסים. יש חברות רבות בארץ המציעות כרטיסים כאלו, כגון אומניטלקום, בזקום, סימזול ו־telaway. לכל חברה יתרונות על פני מתחרותיה ביעדים שונים (ארה"ב, אירופה או המזרח, לדוגמה), ושווה להשקיע זמן בהשוואת מחירים שיכולה לחסוך כסף רב.

נושא הגלישה, כאמור, הוא מסוכן, הואיל והטלפונים החכמים שלנו מחוברים באופן קבוע לאינטרנט. הם אוספים מידע עבורנו משרתי הדואר האלקטרוני, מרשתות חברתיות ומיישומוני חדשות ומידע נוספים. כדי להימנע מתשלום על גלישה אקראית, מומלץ מאוד לבקש מחברות הסלולר לבטל את הגלישה מחוץ לגבולות ישראל. למעוניינים בפתרונות גלישה בלבד, חברת Webbing מציעה נתבים לגלישה בחו"ל. זיכרו שבאתרים רבים, שבהם בתי מלון ובתי קפה, תוכלו ליהנות מאינטרנט אלחוטי מהיר בחינם. זה יהיה המקום המושלם לטלפן בו לישראל באמצעות שירותי רשת כגון ווטסאפ, פייסבוק, ווייבר או סקייפ, להעלות בו תמונות, להתכתב ולתת לטלפון הנייד משב רוח של נתונים.

כמובן שאפשר גם לרכוש כרטיס סים במדינה שאליה טסים. בדרך כלל זה יותר זול, אבל דורש יותר תשומת לב לפרטים, קריאת התנאים לעיסקה, וכמובן - יידוע כל הקרובים במספר הטלפון המקומי שבו תהיו זמינים. 

חבילה עוברת

אז מה מציעות לנו חברות הסלולר? התשובה הקצרה היא - כמעט הכל. מגוון רחב של תוכניות, ששונות זו מזו בפרמטרים רבים והופכות עבורנו את הבחירה וההשוואה ללא פשוטות. בפלאפון, למשל, מציעים חבילה יקרה יחסית, בעלות של 249 שקלים, שכוללת 200 דקות שיחה, 200 הודעות ו־5 גיגה גלישה. החבילה מהווה יתרון למכורים לאינטרנט, אך פחות משתלמת לאלו שמחפשים בעיקר פתרון לשמור על קשר טלפוני עם הארץ (ראו טבלה).

"אנחנו מעודדים את הלקוח לבחור בחבילות", מסרו גורמים באחת מחברות הסלולר, "הבחירה בחבילה היא בחירה בעלות ממוצעת, בשימוש ממוצע, שמאפשרת הפחתה יחסית של המחיר לכולם". בחברה אחרת הסבירו את מקור הפערים במחירים בין המדינות. "לכל חברה יש את מבנה העלויות שלה לגבי הספקים בחו"ל. הם אלה שקובעים לכל מפעיל מקומי כמה ישלמו הלקוחות שלו על דקת שיחה בחו"ל. כשלקוח של חברה מסוימת נוסע ליפן, המפעיל המקומי ביפן הוא זה שקובע למפעיל הישראלי את העלות, לפי ההסכמים".

אחד "הטריקים" המרגיזים בלגרום לנו, הצרכנים, לשלם תוספת לא מעטה לתשלום הסלולרי בחו"ל הוא עלות שירות סינון שיחות בחו"ל. השירות, המאפשר לנו להימנע מלקבל ולממן שיחות אקראיות מעבר לים, עולה לא מעט כסף. חלק מהחברות גובות תשלום חד־פעמי ואחרות תשלום יומי, אף שמדובר בשירות שאינו מצריך טיפול אישי, אלא לחיצת כפתור לכל היותר. השיאניות הן אורנג' ואחותה הווירטואלית 012 מובייל, שגובות לא פחות מ־3 שקלים ביום. בסלקום גובים 35 שקלים לתקופה של עד 30 יום, וכך הופכים את ההוצאה ללא משתלמת לאלו שנוסעים לימים בודדים. בפלאפון גובים 12.9 שקלים לנסיעה, מחיר המשתלם לנסיעות ארוכות. בקרב המפעילות הווירטואליות האחרות המחיר נוח יותר: ברמי לוי תקשורת גובים 9.9 שקלים לכל הנסיעה ללא הגבלת זמן. בגולן טלקום ובהוט מובייל מוצע השירות בחינם.

תהינו מדוע צריך לשלם סכום כל כך גבוה על שירות שאינו נחשב כמורכב טכנולוגית. "בשירות מושקעים משאבי רשת רבים", נמסר לנו מאחת מחברות הסלולר, "הלקוח יכול לבחור אם להצטרף לשירות זה, ואם בחר שלא, הוא יכול שלא להשיב לשיחות נכנסות".

המסקנה היא די ברורה - בפעם הבאה, לפני הטיסה, הקדישו זמן למציאת הדרך הנכונה והמשתלמת ביותר עבורכם ליהנות מהטלפון הנייד מעבר לים, ואל תשכחו, כשאתם שם, להרים את העיניים מהמסך לפעמים. אומרים שהנוף יפה.

תגובות