דלג לתוכן

אל תיפלו ברשת

מהירות הגלישה באינטרנט עולה וזה כמעט בלתי אפשרי להישאר מאחור ולשלם פחות • הדרך להתמודד היא לעשות סקר שוק, לבוא עם מידע בדוק על המתחרות ולהתעקש

5 דקות קריאה כותב: מערכת כמהזה,

אל תיפלו ברשת

16/1/15 היאלי יעקבי־הנדלסמן, ישראל היום בשיתוף כמהזה

מהירות הגלישה באינטרנט עולה וזה כמעט בלתי אפשרי להישאר מאחור ולשלם פחות • החברות מצידן - עושות הכל כדי שזה לא ישתלם • באחת החברות הציעו לנו בכל יום מחיר אחר, והדרך להתמודד היא לעשות סקר שוק, לבוא עם מידע בדוק על המתחרות ולהתעקש

ירון מחובר לאינטרנט דרך התשתית של בזק והספקית בזק בינלאומי וגולש במהירות של 15 מגה בעלות כוללת של 130 ש' (99 ש' לתשתית ועוד כ־30 ש' לספק). הוא רצה לשלם פחות, ואם לא לשלם פחות לפחות להגדיל את מהירות הגלישה תמורת הסכום הזה, והחליט לפנות לחברות כדי לברר מה האופציות שלו. את הטלפון הראשון עשה לבזק, ספקית התשתית. 

כשביקש לשלם פחות - גם אם זה אומר הורדת מהירות הגלישה - ענתה בתחילה המוקדנית "אי אפשר". אחרי שהתעקש התברר שאפשר לרדת במהירות אבל לשלם יותר. בבזק הציעו 5 מגה ב־79 שקלים כשללקוחות חדשים מציעים בבזק לגלוש ב־15 מגה ב־69 ש' וב־40 מגה ב־85 ש', וזאת ככל הנראה מתוך מטרה שיתייאש.

גם אצל ספקית האינטרנט בזק בינלאומי התברר לו שמנסים להוציא ממנו כמה שיותר. ההצעה הראשונה שקיבל היתה 40 מגה בעלות קבועה ולא משתנה של 56 שקלים או עלות לשנה בלבד של 46 שקלים. כשהבהיר לנציגת בזק בינלאומי שהוא אינו מתכוון לשלם יותר ממה שהוא משלם כיום וכי קיימות בשוק חברות שמציעות 40 מגה בסכומים נמוכים מזה, חזרה אליו הנציגה עם האופציה לשלם 39 שקלים. התעקשות נוספת והאיום בניתוק עזרו ובבזק הסכימו להשאיר את העלות החודשית על 29.9 שקלים ולשדרג את המהירות. 

המקרה של ירון אינו נדיר. מתברר ששוק האינטרנט בארץ עובד בדיוק כמו בשוק. רבים מגלים שעם קצת אסרטיביות אפשר בשיחת טלפון אחת להוריד את העלות או לשדרג את המהירות תמורת הסכום שאותו כבר משלמים.  

מי שיש לו מהירות גבוהה וירצה לשלם פחות ולעבור למהירות נמוכה יותר מטעמי חיסכון - יגלה שזו לא תמיד משימה פשוטה. המוקדנים ינסו בתחילה להסתיר את העובדה שזה אפשרי וגם באתר בזק, למשל, תתקשו מאוד למצוא את האפשרות להתחבר ל־5 מגה. אנחנו לא הצלחנו למצוא את האופציה הזו ורק כשפנינו לדובר קיבלנו לינק לעמוד שמציע 5 מגה. 

גם בהוט המצב דומה. כאשר פנינו בתור לקוח קיים של הוט, שמשלם 360 שקלים על שירות טריפל (טלוויזיה, טלפון קווי ואינטרנט), וביקשנו להוריד את העלויות, למשל על ידי התנתקות מהטריפל ובחירת מהירות גלישה נמוכה יותר - המהירות המינימלית שהוצעה לנו היא 30 מגה, שמחירה 120 שקלים, או 100 מגה במחיר של 160 שקלים, לא כולל תוספת של 10 שקלים לחודש למודם. 

גם בהוט כאשר פנינו בתור לקוח חדש המהירות הנמוכה ביותר שהציעו לנו היתה 30 מגה ב־89 שקלים בלבד (30 שקלים פחות מאשר ללקוחות קיימים). לאחר שהתעקשנו הסכימו לחבר אותנו ל־12 מגה ב־109 שקלים, אבל רק בתנאי שזה יכלול גם 300 דקות שיחה. מה שאומר שבשביל לקבל מהירות נמוכה יותר צריך לשלם הרבה יותר ולהסכים כתנאי גם לשיחות טלפון. 

מקרה נוסף של עליית מחיר משמעותית חווים לקוחות שהצטרפו ל"מבצע" ובתום שנה מקפיצה החברה את המחיר החודשי בעשרות אחוזים. כך, למשל, לקוח של בזק ששילם במשך שנה 75 שקלים עבור 40 מגה גילה בתום השנה שבחברה רוצים לשדרג לו את המהירות ל־100 מגה בעלות של 119 שקלים לחודש. כשביקש להישאר עם 40 מגה ולשלם פחות התברר לו שהפער זניח ותמורת 40 מגה הוא נאלץ לשלם 109 שקלים - כך שזה לא ממש משתלם.

לדברי נמרוד מן, מנכ"ל אתר כמה זה, אתר המשווה את מחירי שירותי התקשורת, "מחירי האינטרנט הם לא תחרותיים משום שהחברות השונות רוצות לעודד את הצרכנים לקחת כמה שירותים מהם ולא רק אינטרנט. בבנדלים שונים אפשר להוריד את המחיר. יש שני תהליכים שיכולים להוריד את המחירים. הראשון הוא בעקבות כניסת חברת אנלימיטד Unlimited, חברת תשתית שלישית בבעלות חלקית של חברת החשמל. החברה מספקת שירותי תשתית אינטרנט בישראל המבוססת על סיבים אופטיים. החברה התחילה לפרוס את התשתית שלה בארץ והיתרון הבולט שלה זה אינטרנט מהיר שמגיע עד ג'יגה גם בהעלאה וגם בהורדה. כלומר, מדובר בגלישה במהירות סימטרית מ־100 מגה עד 1 ג'יגה. התהליך השני זה תהליך דומה עם חברות הוט ובזק שמשרד התקשורת מחייב אותן למכור את התשתית לספקיות נוספות".

מבזק נמסר כי "השוואות עולמיות מראות שמחיר הגלישה בישראל הוא מהנמוכים בעולם, ובמקביל מהירות הגלישה עולה ואף עברה את הקצב הממוצע במדינות ה־OECD. בזק זיהתה ביקוש הולך וגדל לרוחב פס וביצעה ביוזמתה במהלך התקופה האחרונה כמה מהלכי שדרוג קצב הגלישה בחינם ליותר ממיליון לקוחות. נוסף על שדרוג קצב הגלישה, בזק היא החברה היחידה המציעה ללקוחותיה שירותי ערך מוסף חינמיים על גבי רשת האינטרנט, כגון אחסון בענן,B-phone ,Public-WiFi וכדומה".

מהוט נמסר בתגובה כי "הוט מובילה את מהירות הגלישה בארץ ומציעה ללקוחותיה את ההצעות המשתלמות בשוק. מחירי תשתית האינטרנט בארץ הם בטווח המחירים הממוצע בהשוואה לאירופה ואף נמוכים בהתייחס למחיר פר מגה. הודות לשדרוג המקיף של הרשת שהובילה הוט בשנים האחרונות ישראל נמצאת היום במקום גבוה ביחס לעולם בהשוואת רוחב הפס הממוצע למנוי. לנוכח העלייה בשימושים בשל ריבוי מסכים בבית והגלישה במקביל ולנוכח התמחור המשתלם, דורשים הלקוחות מהירויות גבוהות. היעדר הביקוש בקרב לקוחות הביא להורדה משמעותית במחירי המהירויות הגבוהות ולסגירת מהירויות נמוכות. מובן שלקוחות קיימים במהירויות נמוכות יכולים להישאר במהירויות הקיימות, אך רובם המוחלט בוחר לעבור למהירויות גבוהות". 

בהוט טענו שהדברים שנמסרו על ידי הנציג אינם מדויקים. "אפשר כמובן להצטרף לכל אחת מן המהירויות בנפרד ללא טלפון, עם זאת, משתלם יותר לבחור במבצע הכולל גם טלפון שבמסגרתו אפשר ליהנות משני השירותים במחיר מיוחד".

ממשרד התקשורת נמסר כי "ב־17 בפברואר תיכנס לתוקפה הרפורמה של משרד התקשורת לקידום התחרות בפס הרחב ("שוק סיטונאי"), אשר תיתן בין השאר מענה לסוגיית מספר המתחרים בשוק, ובהם ספקי האינטרנט". במשרד הסבירו כי "ברוב המקרים, העלייה במחיר משנה לשנה אינה  נובעת מהעלאת קצב הגלישה אלא מהסכם ההתקשרות של הלקוח עם החברות, המאפשר העלאת תעריף באופן הדרגתי משנה לשנה. צרכנים רבים טועים וחושבים כי העלאת התעריף נובעת משדרוג הקצב, אך לרוב הדבר נובע מהעובדה כי בסופי שנה תעריף השימוש היה צריך לעלות. למיטב הבנתנו, בעת הנוכחית ועל פי הנתונים שצוינו אופן התמחור לעיל הוא חוקי. חשוב לציין כי יש אפשרות לבקש מהחברה להוריד את הקצב למהירות של 15 מגה, אשר נמכרת בבזק במחיר פרמננטי של 99 ש'. המחיר הוא מעט גבוה, לתפיסתנו, אך רפורמת השוק הסיטונאי תגרום לתחרות גם בגזרה זו, ואנו צופים שהמחירים יירדו".

מה המחיר? תלוי ביום

מבדיקה שערכנו עולה כי כושר המיקוח של הצרכן יכול לחסוך לו הרבה כסף. בחברות הגדולות לעיתים שיחה אחת אינה דומה לשנייה מבחינת הצעות המחיר, ולכן כדאי להתמקח. לפני שיחה זו כדאי לערוך סקר מחירים בחברות אחרות כדי לדעת מה המחיר הנמוך ביותר שאפשר להשיג. לדוגמה, התקשרנו בתור לקוח חדש לחברת נטוויז'ן יום אחרי יום וקיבלנו הצעות שונות לגמרי. פעם אחת הציעו לנו 30 ו־40 מגה ב־35.9 ש' (כולל סינון אתרים, ניטור פייסבוק ו־adaware) ו־100 מגה ב־40 ש'. בפעם אחרת הציעו לנו את כל המהירויות ב־25 שקלים. כששאלנו איך זה ייתכן, ענה לנו המוקדן ש"זה בגלל התחרות". וכשפנינו לחברה כדי לקבל את המחיר הרשמי טענו שם כי "מחירי מהירויות האינטרנט בנטוויז'ן הם 27.9 שקלים ל־15-12 מגה, 30 שקלים ל־40-30 מגה ו־39.9 שקלים ל־100 מגה". מה המחיר האמיתי? כנראה זה תלוי ביום ובשעה שבהם מתקשרים. בכל מקרה, מומלץ לנסות כמה פעמים, לבדוק, להתמקח ולהתעקש. בדיוק כמו בשוק.

תחרות לחברות התשתית מגיעה מכיוון חברת אנלימיטד. לדברי דני לאובר, מנכ"ל החברה, "אנחנו מאפשרים לצרכן להחליט איזה ספק הוא רוצה. יש לנו חנות באתר שבה הספקיות מוכרות את שירותי האינטרנט, ובשורה התחתונה המחיר כבר כולל את הספק ואת התשתית, יש מחיר אחד. יש אצלנו שקיפות מלאה. המוצר שלנו הוא עם התשתית הטובה בעולם, עם סיבים אופטיים המאפשרים תקשורת במהירות אינסופית. ההחלטה להיכנס עם מהירות החל מ־100 מגה סימטרי היא החלטה מושכלת. אם לפני כמה שנים היו אומרים שיהיו רק סמארטפונים ואפליקציות, הרוב לא היו מאמינים. גם בתחום הגלישה זה הולך לכיוון של 100 מגה ומעלה, כי את רוב הדברים אנחנו עושים היום באינטרנט".כרגע התשתיות של החברה פרוסות בבאר שבע ובטירת כרמל ובקרוב יצורפו גם תל אביב, רעננה ורמת גן.

טיפ

   • עדיף משולב - חבילה אחת (סלולר, טלוויזיה טלפון קווי וכו') יכולה להוריד את המחיר הסופי

   • מה אתם צריכים? לא כדאי ולא משתלם להצטרף לחבילה גדולה יותר מהצרכים שלכם

   • מבצע מוגבל - רישמו לעצמכם מתי מסתיים המבצע ובררו לפני אילו מבצעים חדשים יש בשוק. אחת האופציות לברר היא דרך אתר "כמה זה"

   • ספק קטן - יש מגוון של ספקיות קטנות שחלקן מציעות מחיר נמוך - כדאי לבדוק

   • ידע זה כוח - לפני הטלפון למוקד בידקו באתר "כמה זה" את מחירי המתחרות, הפגינו את הידע בשיחה ודירשו לשלם פחות

   • אל תירדמו - המחירים והמבצעים משתנים כל הזמן. בידקו מדי פעם בפעם כמה אתם משלמים יחסית לשוק

לטבלאות ההשוואה ולכתבה בישראל היום, לחצו כאן

תגובות