ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
שנת 2012 התאפיינה בעיקר בהתבוננות כיצד השוק מגיב לרפורמה בשוק הסלולר. אך לא רק. בדקנו מה עשה המחוקק בשנה החולפת בתחום התקשורת
31.12.12 ליאת נחום, מערכת "כמה זה?"
בישיבת הממשלה שנערכה אתמול הציג השר היוצא, משה כחלון נתונים מעודדים על התפתחות שוק התקשורת ובפרט בתחום הסלולר. החשבונית הממוצעת שעד כה עמדה על 145 שקל בחודש, אחרי הרפורמה החשבונית הממוצעת עומדת על 93 שקל ירידה של מעל 30% בעלות החודשית בסלולר. בנוסף, כמות הדקות הממוצעת עלתה מ- 347 דקות ל- 426 דקות בחודש. עוד הציג השר את נתוני הניידות של 2012 – כמיליון ניודים וכן הציג הוזלה של 60% בתחום מכשירי הסלולר בעקבות התקנות בנושא זה.
שנת 2012 התאפיינה בעיקר בהתבוננות כיצד השוק מגיב לרפורמה בשוק הסלולר שהחלה לצבור תאוצה החל ממאי 2011. אך לא רק. בדקנו מה עשה המחוקק בשנת 2012 החולפת והאם המשרד טיפל גם בתחומי התקשורת האחרים.
החל ממאי 2011 שוק הסלולר רחש וגעש עם כניסת המפעילים הווירטואליים יחד עם חברות סלולר חדשות. משלוש חברות סלולר גדולות ושולטות ביד רמה - כיום יש 5 חברות סלולר עצמאיות (פלאפון, סלקום, orange, Hotmobileוגולן טלקום), 3 חברות סלולר ווירטואליות (הום סלולר, YouPhoneורמי לוי תקשורת) וחברת בת של פרטנר – 012 מובייל ובסה"כ 9 חברות לבחירת הצרכנים. מהלך זה גרם למבול של מסלולים ומבצעים חדשים, לביטול חבילות בנקי הדקות המגבילות, להפרדת הקשר בין מסלול ומכשיר וביטול ההחזר ובעיקר גרם לירידה חדה בעלויות המסלולים, כאשר כיום מסלול ללא הגבלה של דקות, הודעות וגלישה נע סביב ה-100 שקלים לחודש ושלל מבצעים שמוזילים את החשבון יותר באופן זמני לעשרות שקלים.
תקנות נוספות חדשות שהוציא משרד התקשורת בשנת 2012 אמורות להמשיך באופן ישיר את הבטחת המשך התחרות.
התקנה: ביטול קנסות היציאה בסלולר לחלוטין
מה זה אומר? בפברואר 2011 הופחתו קנסות היציאה בתחום התקשורת לכדי 8% מהחשבונית הממוצעת של הלקוח (במידה והמסלול היה בהתחייבות). כעת משרד התקשורת לא רק שהפחית אלא ביטל כליל את הקנסות לחלוטין. התקנה קובעת שלקוח סלולר עד 100 קווים יוכל להתנתק מהחברה ללא תשלום קנס כלשהו לחברת הסלולר. התקנה חלה על לקוחות חדשים ועל לקוחות קיימים שהצטרפו לחברות לאחר ה-1 לנובמבר ולכן מאז חברות הסלולר מציעות מסלולים ללא התחייבות כלל כאשר הלקוח יוכל להתנתק ללא תשלום כלשהו למעט אם רכש מכשיר סלולרי עליו ימשיך לשלם את התשלומים הנותרים.
אנחנו מרוצים? כן! אחרי שנים של התחייבות למשך שנה וחצי/שלוש שנים בהם היינו שבויים של חברה אחת, אפשר היום לעבור בקלות מחברה לחברה בלי הוצאות מיותרות.
כאן המקום גם להזכיר כי בינואר 2013 אמורה להיכנס לתוקף תקנת ניתוק זיקה מלא בין מסלול ומכשיר, מה שאומר שחברות הסלולר יצטרכו להציג את מחיר המכשיר ואת מחיר המסלול בנפרד. התקנה אינה אוסרת על חברות הסלולר למכור מכשירים אלא שהמחיר יוצג באופן מלא בנפרד משירותי הסלולר.
משרד התקשורת עושה זאת גם על מנת להגביר את המודעות של הצרכנים שניתן ורצוי לרכוש מכשיר באופן פרטי במחירים ריאליים ולא לחשש מכך. חברות הסלולר יוכלו כמובן לתת הנחות לרוכשים מכשיר אבל ההנחה תהיה עבור עלות המכשיר בלבד ולא עבור המסלול, כפי שקורה כיום כאשר המכשיר משמש מעין אמצעי כבילה של הלקוחות לחברת הסלולר.
התקנה: ביטול ההליך הביורוקרטי בייבוא מכשירים סלולאריים
מה זה אומר? הקלה משמעותית בייבוא מכשירי סלולר ארצה, משמעותה שחברות ויבואנים ייבאו יותר מכשירי סלולר ללא אישורים מיוחדים ועלויות נוספות ובעקבות כך, תהיה ירידה במחירי המכשירים, במיוחד מכשירי סמארטפונים מתקדמים שעלותם כיום היא אלפי שקלים. משרד התקשורת ביטל את הצורך באישורים ובלבד שהציוד והמכשירים המיובאים יעמדו בתנאים שקבע המשרד והם עמידה והתאמה לטכנולוגיה בישראל, ציוד חדש ומקורי ושתדרי הקליטה מתאימים לארץ.
כאן חשוב לציין כי תהליך הוזלת מכשירי הסלולר החל בעקבות הרפורמה בסלולר וניתוק הזיקה בין מסלול ומכשיר, כך יותר ויותר לקוחות רוכשים מכשירי סלולר באופן פרטי ובעקבות ההקלה בייבוא כמויות המכשירים עולות והמחירים יורדים.
אנחנו מרוצים? כן, אבל! גם כאן, מחירי המכשירים בארץ ובכלל בחברות הסלולר היו גבוהים מאוד יחסית למדינות בעולם. הקלה בייבוא תוזיל עוד את מחירי המכשירים אך חשוב לזכור לבדוק היטב את המכשיר לפני הרכישה.
התקנה: חיוב חברות הכבלים והלוויין לספק חבילה צרה ללקוחות
מה זה אומר? אחרי החלת ממיר עידן+ בו הלקוח יכול לרכוש ממיר בתשלום חד פעמי וקולט חינם 6 ערוצים בסיסים (בעתיד החבילה תתרחב), החליט משרד התקשורת לחייב את חברות הכבלים והלוויין להציע "חבילה צרה" ללקוחות שתכלול את הערוצים הבסיסיים ושילוב של עוד ערוצים ותכנים כגון: ספורט, ילדים וכדו' ואכן בימים אלו חברות HOTו-yesמציעות חבילות צרות עם 15 ערוצים בעלות של 129 שקלים (כאשר המחיר עולה לאחר שנה/שנה וחצי ב-20/40 שקלים)
אנחנו מרוצים? ככה-ככה. מעבר לעובדה החיובית שללקוחות נוספה עוד אפשרות בחירה, עדיין יש לפעול בנושא חברות הכבלים והלוויין בכדי שהמחירים ירדו בשיעור משמעותי לצרכן. כמו שבתחום הסלולר ראינו שירידת מחירים החלה רק כאשר חברות חדשות נוספו לשוק כך גם פה, רק כשיהיו יותר חברות שיציעו חבילות ומסלולים תהיה תחרות והוזלת מחירים.
כאן חשוב להזכיר כי חברות פרטנר וסלקום עובדות על חבילות טלוויזיה וכשהן יציעו זאת ככל הנראה, נוכל לראות הוזלה משמעותית.
התקנה: ביטול החיוב 25 שקלים לבזק ללקוחות האינטרנט של חברת בזק
מה זה אומר? עד לפני ביטול החיוב, לקוחות חברת בזק באינטרנט היו משלמים תשלום נוסף עבור קו הטלפון של בזק במסלול "קו קל" בגובה 25 שקלים ונקרא "ADSLonly" למרות שלא רצו בו. כעת, משבוטל החיוב, הלקוחות משלמים עבור התשתית בלבד ללא תשלום נוסף עבור קו טלפון נוסף ללא שימוש.
משרד התקשורת צריך לטפל והתחיל בכך בהחלטה להקים שוק סיטונאי בתחום הטלפוניה הקווית כך שבזק והוט יחויבו למכור את התשתיות הנייחות שלהן לשאר חברות התקשורת כדי שתוכלנה לספק לצרכנים גם שירותי טלפון קווי ואינטרנט (על אותו משקל לדוגמא פועלות היום החברות הסלולריות הווירטואליות שמשתמשות בתשתיות הקיימות של חברות הסלולר הגדולות דוגמת: רמי לוי תקשורת, הום סלולר ו-youphone).
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]