סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד תקשורת

חקיקה צרכנית בעולם התקשורת בשנת 2011

שנת 2011 הסתיימה עם מבול תקנות וחקיקות, בתחום שירותי התקשורת, לטובת הצרכן הישראלי. TheCom בשיתוף עם "כמהזה?" מציגים את עיקרי החידושים בתחום התקשורת

חקיקה צרכנית בעולם התקשורת בשנת2011

09.01.2012, חן קצביץ', "כמהזה?" עבור TheCom

היום אתם יותר חופשיים מאי פעם לעבור מחברה לחברה בהתאם לרצונכם ובהתאם לצורכיכם האישיים. בשנה האחרונה עמלו במשרד התקשורת לחוקק חוקים ולהתקין תקנות שיאפשרו לצרכן את הדרור לבחור.

ב- 1.1.11 נכנס לתוקף חוק ההסדרים במסגרתו הפעיל משרד התקשורת צעדים להגברת התחרות בשוק התקשורת. חוק ההסדרים מהווה רפורמה בענף התקשורת שמטרתה להביא להגברת התחרות ולביטול חסמי מעבר בין חברות התקשורת השונות. עקרונות הרפורמה להרחבת התחרות בשוק התקשורת הינם: ביטול כנסות היציאה, הכנסת מפעילות וירטואליות לשוק הסלולר, איסור חסימת כרטיסי SIM ועוד. על כל אלו ועוד תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

שנת 2011 הסתיימה עם מבול תקנות וחקיקות, בתחום שירותי התקשורת, לטובת הצרכן הישראלי. TheCom בשיתוף עם אתר "כמהזה?" www.kamaze.co.il– האתר להשוואת מחירי תקשורת בישראל, מציגים לכם את עיקרי החידושים בתחום התקשורת לשנת 2011.

מה עשה עבורנו המחוקק בשנה החולפת?

תאריך: ינואר 2011

חוק/תקנה/רפורמה: הפחתת דמי הקישוריות הסלולאריות

פירוט: מה זה דמי קישוריות? התעריף שחברת התקשורת נדרשת לשלם לחברה אחרת בכל פעם שהיא מעבירה דרכה שיחה או הודעת sms. החל מה-1 לינואר דמי הקישוריות הסלולאריות ירדו משמעותית מ- 29.1 אג' לדקת שיחה ל- 8.37 אג' לדקת שיחה. הפחתת עלות דמי הקישוריות הקטינה באופן ניכר את מחיר השיחה מטלפון נייח לסלולארי, שצנח מכ- 36 אגורות לדקה מנייח לסלולר לכדי 15 אגורות בלבד.

למה זה טוב? זה עוזר לנו לחסוך כסף טוב מידי חודש. משפחה ממוצעת עם שני ילדים יכולה לחסוך לאחר הרפורמה עד מאות שקלים בשנה, ובמידה ותסיט 10% מהשיחות שהיא מבצעת מהסלולארי לטלפון הקווי תוכל לחסוך אף פי שניים.

תאריך: ינואר 2011

חוק/תקנה/רפורמה: פתיחת מכשיר לכרטיסי   SIM

פירוט: במסגרת חוק ההסדרים חברות הסלולר מחויבות לפתוח, ללא תשלום, את המכשיר לכרטיסי ה- SIM של כל חברות הסלולר בכל מכשיר שנמכר על ידן בעבר כשהוא נעול לשימוש ברשת אחרת. פתיחת המכשיר לכרטיס ה- SIM מאפשרת לכל לקוח לעבור מחברה סלולארית לאחרת, מבלי שיהיה תלוי בחברה אותה הוא מבקש לנטוש.

למה זה טוב? מורידים עבורנו חלק מהשלשלאות הקושרות אותנו לחברות הסלולר ומונעות מאיתנו לעבור לחברות המתחרות.

תאריך: פברואר 2011

חוק/תקנה/רפורמה: הפחתת קנסות היציאה ללקוחות קיימים בסלולר

פירוט: הפחתה משמעותית בקנסות היציאה ללקוחות חברות הסלולר (פרטיים ועסקים שבבעלותם עד 50 קווים). מעתה, הקנס יוגבל ל- 8% מהחשבון החודשי הממוצע כפול מספר החודשים שנותרו למנוי במסגרת תקופת ההתחייבות עם החברה הסלולארית. כזכור, בראשון לינואר 2011 נכנס לתוקף החוק האוסר על חברות הסלולר להכניס מרכיב של קנסות יציאה בהסכמים החדשים, כלומר, בוטלו ההתחייבויות ללקוחות חדשים. כעת, הקנסות ללקוחות קיימים צומצמו באופן משמעותי, צעד שאכן הביא להגברת התחרות בתחום הסלולר, ומעתה הלקוחות משוחררים לעבור בין החברות כמעט ללא קנסות.

למה זה טוב? כי עכשיו אנחנו יכולים לעבור לחברה מתחרה מבלי לשלם קנסות ענק שהפכו את המעבר ללא כדאי עד בלתי אפשרי.

תאריך: פברואר 2011

חוק/תקנה/רפורמה: פתיחת שוק הסלולר למתחרים נוספים

פירוט: בחודש פברואר נפתח המכרז למפעילים סלולאריים נוספים, שלב חשוב בפתיחת ענף הסלולר לתחרות. שוק הסלולר עובר משוק הנשלט על ידי ארבע חברות, לשוק בעל היצע גדול של חברות שתספקנה לנו שירותי סלולר. פתיחת השוק למתחרים נוספים כבר הביאה להוזלה של המחירים ולשיפור השירות לצרכן. במהלך שנת 2011 תשע חברות (מתוך 14) קיבלו רישיון מפעיל ווירטואלי. רמי לוי תקשורת כבר פועל כחודש וכבר הכריז על גיוס 10,000 מנויים. שאר החברות צפויות להתחיל פעילות כבר בתחילת שנת 2012.

למה זה טוב? כבר מעכשיו הלקוח יכול לשפר עמדות מול מוקדי שימור הלקוחות ולהוזיל עלויות והכי חשוב – לשלם פחות. בנוסף, ככל שנכנסות חברות חדשות, ההפרדה בין מכשיר למסלול נכנסת לתוקף יותר ויותר וכך גם יוזלו בעתיד מחירי המכשירים.

תאריך: פברואר 2011

חוק/תקנה/רפורמה: הרחבת מערך שידורי הטלוויזיה הדיגיטלית החינמי "עידן +"

פירוט: מה זה "עידן +"? ממיר דיגיטלי (DDT) המאפשר כיום צפייה בחמישה ערוצים (1, 2, 10, 33 ו-99) בחינם, ללא תשלום דמי מנוי חודשיים. הממשלה אישרה את הרחבת מערך השידורים ב"עידן +" כך שיכיל עד 18 ערוצי שידור. עלות המכשיר הינה חד פעמית והיא נעה בין 250-400 ש"ח. הממיר הדיגיטלי מתאים לצרכנים שאינם צופים בערוצים הרבים שמציעות חברות הכבלים והלוויין, אך מעוניינים לצפות במספר ערוצים בסיסיים, ולא רוצים לשלם עבור כך מאות שקלים בחודש כדמי מנוי להוט או יס. 

למה זה טוב? הרחבת השידורים תביא למגוון רחב יותר של ערוצים, כך צרכנים שאינם צופים בערוצים שמציעות חברות הכבלים והלוויין, יוכלו לחסוך, באמצעות המעבר ל"עידן +", דמי מנוי חודשיים בסך 200-300 ₪ (אלפי שקלים בשנה).


תאריך: אוגוסט 2011

חוק/תקנה/רפורמה: ביטול מוחלט של קנסות היציאה ללקוחות חדשים בכל ענפי התקשורת

פירוט: נכנסה לתוקף תקנתביטול קנסות היציאה לחלוטין בכל ענפי התקשורת ללקוחות חדשים (בנוגע ללקוחות קיימים ראו בהמשך). מיום זה לכל עסקה שתצטרפו בתחומים: שידורי לווין וכבלים, ספקיות אינטרנט, טלפוניה נייחת וטלפוניה בינלאומית, לא תחתמו על התחיבות לחברה. כלומר, בכל רגע שתרצו, תוכלו לעבור לחברה מתחרה מבלי לשלם קנסות יציאה.

למה זה טוב? עכשיו אנו משוחררים מחוזים ארוכי טווח והתחייבויות כובלות, לא רק בתחום הסלולר, אלא גם בתחומי תקשורת נוספים.


תאריך: נובמבר 2011

חוק/תקנה/רפורמה: הפחתת קנסות היציאה ללקוחות קיימים של כל שוק התקשורת בישראל

פירוט: בהמשך להגבלת קנסות היציאה ללקוחות חברות הסלולר, בחודש נובמבר נכנסה לתוקף תקנה זו החלה על כלל ענף התקשורת בישראל. לקוחות קיימים של כלל ספקי התקשורת (כולל את שידורי הכבלים והלוויין, ספקי האינטרנט, טלפוניה נייחת וטלפוניה בינלאומית), ישלמו במידה ויפרו התחייבות, קנס מצומצם מאוד. מהלך זה הינו המשך ישיר למהלכים רבים שמטרתם צמצום חסמי המעבר בין החברות והעברת הכוח ללקוח. במידה ומנוי ביטל את הסכם ההתקשרות בינו לבין חברת התקשורת, במהלך תקופת ההתחייבות, החברה יכולה לגבות מהמנוי תשלום שאיננו עולה על 8% ממוצע החשבון החודשי כפול מספר החודשים שנותרו להתחייבות.

למה זה טוב? זכות הבחירה בידינו, איננו חייבים להישאר לקוחות של חברת תקשורת מסיימת כל עוד איננו מרוצים מהשירות, תנאי העסקה או המחיר.


תאריך: נובמבר 2011

חוק/תקנה/רפורמה: תנאים לחיוב לקוחות עבור שירותים המסופקים על ידי חברות הסלולר

פירוט: קרה לכם שחויבתם על שירות שכלל לא ביקשתם לקבל? כעת ניתן לחייב לקוחות אך ורק עבור שירותים שביקשו לקבל באופן מפורש, והחברות מחויבות לשמור מסמך המעיד על כך. כלומר, לא ניתן יותר לגבות מכם תשלום על שירותים (כולל שירותי תוכן) שלא ביקשתם או לא הבנתם את עצם ההתחייבות הכרוכה בקבלתם.

למה זה טוב? אי אפשר יותר לגבות מאיתנו תשלום על שירותים שאיננו מעוניינים בהם.

לסיכום, שנת 2011 הייתה פורייה ביותר בחקיקה צרכנית בתחום שירותי התקשורת. יש לקוות, ששנת 2012 תהיה דומה לקודמתה ותביא עימה בשורות נוספות שיעזרו לצרכן לחסוך באופן משמעותי בתחומי התקשורת ולקבל את הכוח לבחור מה עונה על צרכיו בצורה ההולמת ביתור. וכמובן, יש לקוות שמשרד התקשורת גם ישכיל לאכוף את התקנות והתיקונים בשטח.

לעיונכם, על קצה המזלג, מה מתכנן עבורנו משרד התקשורת לשנת 2012:

  • בתחום הסלולר, בנוסף למפעילים הווירטואליים שיחלו לפעול בתחילת השנה הבאה, יתווספו שתי חברות סלולר חדשות– מירס וגולן טלקום. שתי החברות יפעלו במתכונת של חברת סלולר עצמאית (כמו החברות הגדולות). כך תגבר התחרות בתחום, ותתכן הוזלת מחירים משמעותית לצרכן.

  • הוזלת קו ה- ADSLשל בזק – משרד התקשורת פרסם שימוע על פיו הוא שוקל לחייב את חברת בזק להפסיק לגבות מלקוחותיה תשלום בסך 25 ₪ עבור רכיב ה- ADSL only. כיום לקוחות תשתית בזק באינטרנט, שאינם מעוניינים לרכוש מבזק שירותי טלפוניה נייחת, מחויבים בתשלום בסך 25 ₪ מידי חודש. את תשלום זה מבקש משרד התקשורת לבטל.

  • בחודש מאי תיכנס לתוקף התקנה על פיה ניתן יהיה לבטל ערוצים ושידורים שהוזמנו בטלוויזיה באמצעות השלט. כיום ניתן להזמין שירותים בתשלום באמצעות השלט אך לא ניתן לבטלם באותו האופן. החל מתחילת תוקפה של התקנה ניתן יהיה לבטל שירותים שהוזמנו, על ידי השלט. חוסך לנו הרבה אנרגיות וזמן המתנה בהתקשרות מול המוקדים.

 

 


סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד תקשורת
הרשם לאתר כמהזה ותהנה ממערכת תזכורות לפני סיום מבצע וניוזלטר עם עדכוני מחירים

תגובות