סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד ספק ותשתית אינטרנט

השוק הפרוע של חבילות האינטרנט: כך תצאו בזול

בדיקת TheMarker ואתר "כמהזה?" מעלה כי מחירי הבנדלים שמציעות חברות התשתית נמוכים במרבית המקרים מהמחיר שמציעות הספקיות.

השוק הפרוע של חבילות האינטרנט: כך תצאו בזול

12/7/11, רותי לוי, Themarker בשיתוף "כמהזה?"

ספקיות האינטרנט מציעות כבר שנים חבילות אינטרנט בשיתוף עם חברות התשתית ■ בשנה האחרונה החלו גם חברות התשתית להציע חבילות זהות - בשיתוף עם הספקיות ■ ואולם אף שמדובר באותו מוצר בדיוק, בדיקת TheMarker ואתר "כמהזה?" מעלה כי מחיר החבילות שמציעות בזק ו-HOT נמוך במרבית המקרים מהמחיר שמציעות הספקיות

שוק ספקיות האינטרנט הוא שוק מלא פעילות. חברות רבות מתעניינות ומקבלות רישיונות ממשרד התקשורת כדי להתחרות על נתח בשוק שאותו מובילות כיום שלוש: 012 סמייל, 013 נטוויז'ן ובזק בינלאומי. העובדה שיש שחקנים רבים אמורה להועיל ללקוחות ולאפשר להם להתמקח ולהשיג דילים במחירים טובים.

"שוק ספקיות האינטרנט מזכיר יותר מכל תחום אחר בענף התקשורת את שוק הכרמל", אומרת טל דומב, מנהלת תוכן מאתר כמהזה להשוואת מחירי תקשורת בישראל. "המחיר המוצהר הוא כמעט אף פעם לא המחיר הקשיח והקבוע של המוצר, וברוב המקרים התמקחות והכנה מוקדמת - או פשוט נציג גמיש - יניבו מחיר נמוך יותר". אלא שבתוך בליל אפשרויות התעריפים והבטחות הנציגים, יש מוצר אחד שנועד, לכאורה, לפשט את העניינים לצרכן: הבנדל.

בנדל פירושו חבילה משולבת של שירותים, הכוללת במקרה הזה תשתית וספקית אינטרנט - כלומר כל מה שנדרש כדי להתחבר לאינטרנט מהמחשב. המוצר נועד להיות פתרון נוח וזול שיפתה לקוחות חדשים להצטרף. הלקוחות מעדיפים בנדל משום שמדובר בעסקה מול נותן שירות אחד בלבד, והתעסקות עם חשבונית אחת שבה מחיר קבוע מדי חודש. מחירי הבנדלים הם כמעט תמיד לשנה אחת בלבד. כעבור שנה, מתפצלת החשבונית ושני השירותים נרכשים בנפרד מחברת התשתית ומהספקית. בהיעדר מו"מ מחודש של הלקוח מול שתי החברות כעבור שנה, המחיר עולה באופן אוטומטי.

מי הלקוח החדש שזכאי לתעריפי בנדל? לקוח חדש מוגדר מי שמעולם לא התחבר לאינטרנט דרך התשתית או הספק המרכיבים את הבנדל. ב-HOT נקראים לקוחות חדשים גם מי שכבר מחוברים לתשתית שלה אך יחליפו ספקית במסגרת הבנדל. בבזק, קטגוריית הלקוחות החדשים מצומצמת יותר, אך כוללת גם מי שמחזיק קו טלפון ומעולם לא השתמש בתשתית. לעתים לקוח חדש ייחשב גם כזה שישדרג את מהירות הגלישה.

הבנדל החל את דרכו אצל הספקיות הגדולות. חבילה הנרכשת מספקית האינטרנט (012 סמייל, 013 נטוויז'ן ו-014 בזק בינלאומי הן היחידות שמספקות כיום את המוצר) וכוללת תשתית (בזק או HOT). אלא שהשנה החלו גם חברות התשתית, בזק ו-HOT, להציע שירות זהה. בחברות מכנים זאת "בנדל הפוך".

היינו מצפים שמוצר זהה שנוצר מתוך שיתוף פעולה בין הספקית לחברת התשתית יוצע במחיר זהה, אלא שבדיקה שערכנו עם אתר כמהזה להשוואת מחירי תקשורת בישראל מעלה תוצאה שונה, ופערי המחירים בין המוצרים הנרכשים דרך חברות התשתית לבין אותם מוצרים שנרכשים דרך הספקיות עשויים להגיע ל-50%.

מוצר זהה - מחיר שונה

בשבועות האחרונים הובילה 012 סמייל מאבק עיקש מול בזק. לטענתה, בזק מכרה לה ולשאר הספקיות קווי אינטרנט שלה במחירים גבוהים מאלה שהיא מציעה ללקוחותיה, וזאת במטרה להפוך את הבנדלים שהספקיות מציעות למשתלמים פחות מאלה שבזק מציעה. הספקיות פנו למשרד התקשורת, שקבע שהצדק עמן. הוא הורה לבזק להציג מחיר נמוך ואחיד ללקוחות ולספקיות.

בתגובה, בזק הוזילה את רכיב התשתית שבחבילות ב-20% בממוצע. המחירים עודכנו ביום רביעי, וסמייל ובזק בינלאומי מיהרו להשוות את מחיריהן למחירים החדשים של בזק. למעשה, ביום שאחרי ההאחדה במחירים, התחרות בין הספקיות בבנדלים המשולבים עם בזק נובעת מתמחור של רכיב ה-ISP (החלק של ספקית האינטרנט).

אלא שהפרדוקס לא נפתר. בבדיקה שביצענו מצאנו כי רכישת חבילת אינטרנט זהה מחברת התשתית כמעט תמיד משתלמת יותר מרכישת חבילה זהה מספקית האינטרנט.

כך למשל, 013 נטוויז'ן מציעה בנדל מבוסס תשתית בזק במהירות 5 מגה-ביט תמורת תשלום חודשי של 110 שקל. רכישת חבילה זהה בהתקשרות מול נציג בזק מתומחרת באופן שונה לחלוטין: 95 שקל לחודש. אם פער של 15 שקל נראה לכם מטריד, נסו לשפשף את העיניים - פער גדול עוד יותר קיים בין החבילות המשולבות עם תשתית HOT, שאינה בפיקוח משרד התקשורת.

כך למשל, רכישת בנדל דרך HOT הכולל את רכיב ה-ISP מבזק בינלאומי מתומחרת ב-90 שקל לחודש, אך מוצר זהה מהספקית עולה 136 שקל בחודש - פער של 51%. בנדל של 12 מגה-ביט מ-HOT בשילוב עם 012 סמייל עולה 106 שקל בחודש, ואילו בסמייל אותו מוצר יעלה 42 שקל בחודש יותר - 40% יותר.

פנו לחברות התשתית

היכן הבנדל המשתלם ביותר? מהבדיקה שערכנו עולה כי במרבית המקרים מחירי החבילות דרך חברות התשתית בזק ו-HOT נמוכים יותר מאותן חבילות בדיוק שמוצעות דרך הספקיות.

בזק בשילוב עם בזק בינלאומי מציעה את המחירים הנמוכים ביותר במהירויות שנבדקו בכתבה. הדבר נכון ללקוחות שמחזיקים בקו טלפון של בזק או לכאלה המעוניינים להצטרף לכזה. מי שאינו מחזיק או אינו מעוניין בקו טלפון של בזק, ייאלץ להוסיף מדי חודש 25 שקל דמי אחזקת קו - מה שהופך את העסקה ליקרה יותר ממה שמציעה HOT לרוכשים דרכה. אם כך, לקוחות שאינם מחזיקים בקו של בזק ימצאו את המחיר הנמוך ביותר לבנדל ברכישה דרך HOT, שמוכרת את החבילות לצרכן במחיר קבוע ללא קשר לספקית.

012 סמייל מסרה בתגובה: "לפני כשבועיים הורידה החברה את מחירי האינטרנט הנרכשים ישירות דרכה, כך שגם מחירי הבנדלים הנרכשים באמצעותה הוזלו. עם עדכון מחירי התשתית על ידי בזק, הוזילה שוב 012 סמייל את המחירים עבור לקוחותיה - כך שמחירי הבנדלים ירדו בסך הכל ב-15%-20%. מחירי הבנדלים באמצעות HOT זולים יותר מאשר באמצעותנו בגלל מחיר התשתית. בימים אלה אנו פועלים בשיתוף עם HOT כדי להביא להוזלה דומה".

מ-013 נטוויז'ן נמסר בתגובה: "לאור העובדה שבזק הורידה את מחירי התשתית בבנדל בסוף השבוע האחרון, אנו צפויים להוזיל גם את מחירי הבנדל של בזק בימים הקרובים. התעריפים החדשים לאחר ההורדה יהיו: 67.90 שקל עבור 2.5 מגה-ביט, 5 מגה-ביט יעלו 79.90 שקל בלבד ו-10 מגה-ביט יעלו 94.90 שקל".

מ-HOT לא נמסרה תגובה.


סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד ספק ותשתית אינטרנט
הרשם לאתר כמהזה ותהנה ממערכת תזכורות לפני סיום מבצע וניוזלטר עם עדכוני מחירים

תגובות