ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
למה yes והוט מציעות אותן חבילות? פרויקט מיוחד של גלובס בשיתוף "כמהזה?" על היעדר התחרות.
23/06/11, מיכל רז חיימוביץ', גלובס ו"כמהזה?"
לכתבה המלאה, כפי שפורסמה בגלובס, לחץ/י כאן
טלוויזיה רב-ערוצית: דמיון מפתיע במחירים ובתנאים
מכורח של עלויות (תשתיות, אחזקה וכד') וחסמי כניסה מסובכים, אך טבעי הדבר שבשוק קטן כמו ישראל לא יפעלו שחקנים רבים - כך קורה בענף הטלוויזיה הרב-ערוצית. נשאלת השאלה מהי מידת התחרות כשעל כיסו של הצרכן מתחרות רק שתי חברות שלשתיהן מוצר דומה ובעיקר מחיר דומה - בהתייחס לשירותי הטלוויזיה בלבד.
"בתחום הטלוויזיה כמעט ולא מתקיימת תחרות", אומרת טל דומב, מנהלת תוכן באתר "כמהזה?" העוסק בהשוואת מחירים בענף התקשורת. "בפני הצרכן הישראלי עומדות שתי אפשרויות בחירה בלבד, כאשר המחירים בשתי החברות דומים ולא קיימת אפשרות ממשית לעמוד על המקח ולהוריד מחירים. עם זאת, העובדה שהוט מציעה חבילת טריפל שכוללת טלוויזיה רב-ערוצית, תשתית אינטרנט וטלפון קווי מהווה עבורה יתרון יחסי". כזכור, הממונה על ההגבלים לא אפשרה את מיזוג yes ובזק, מה שהיה מאפשר ל-yes לתת מענה לחבילות המשולבות של המתחרה.
מהכיוון האחר נזכיר כי כפי שפורסם ב"גלובס", מחירי החבילות בישראל יקרים לאין שיעור ביחס לחבילות בחו"ל. לשם ההשוואה בארה"ב חבילת בסיס עולה (תחת פיקוח) כ-45 שקל (13 דולר) לעומת 200 שקל בישראל.
לא רק המחיר דומה
היעדר התחרות לא מתבטא רק במחירים, אלא במה שמקבל הצרכן ובתנאים שמוכתבים לו. כך למשל, שתי החברות הפכו את ערוצי הספורט לערוצי פרימיום שכדי להוסיף אותם לחבילת הבסיס יש לשלם 55-60 שקל בכל חודש.
כאמור, שתי החברות מספקות מוצר דומה. הטכנולוגיה אמנם שונה ושתיהן מקפידות לנמק כי התחרות היא על התכנים ולא על המחיר. אולם אי אפשר להתחמק מנקודות הממשק: מסלולים ל-18 חודשים, חבילות הכוללות מספר ערוצי תוכן (לרוב 3 חבילות ערוצים או כל החבילות).
החלופות: ממיר דיגטילי עם פחות ערוצים
בענף הסלולר, היעדר התחרות בין שלוש השחקניות המרכזיות בשוק הוביל את שר התקשורת משה כחלון להפעיל את הפתרון האידיאלי לרוב התחלואים כאשר פתח את הענף לתחרות והכניס ספקיות נוספות. לצד המהלך הזה שכלל השר את המערכת עם שורת חוקים ותקנות שמטרתם להקל על הצרכן למצות את חירותו. לאחרונה הטיל השר פצצה גם על ענף הטלוויזיה בדמות מחיקת קנסות היציאה - האזיקים שכבלו את הצרכן להתקשרות ארוכת טווח עם ספקית אחת.
לפי החלטת ועדת הכלכלה, כבר בעוד חודש לא ניתן יהיה לשלב סעיפים של קנסות יציאה בחוזים לצרכנים חדשים. עוד נקבע כי בתוך שלושה חודשים, קנס היציאה ללקוחות קיימים, בדומה לענף הסלולר והאינטרנט, יעמוד על מכפלת של 8% מערך ממוצע החשבונית במספר החודשים שנותרו בהסכם. הוט ו- yes הגיבו להחלטה בטרוניות על קשיים ליישמה.
הרצל עוזר, מנכ"ל הוט, אמר כי "לקוח קיבל טלוויזיה בחינם כדי שיישאר אצלנו לתקופה מסוימת ועכשיו הוא יכול לעזוב מתי שהוא רוצה". קושי נוסף שהזכיר עוזר מתייחס לשיפור (שהוא בהחלט מרשים) בזמני ההמתנה למוקדי השירות של החברה, ולהיערכות בכוח אדם בשל העלייה הצפויה בפניות הטלפוניות. גם מנכ"ל yes, רון אילון התייחס לקושי להיערך לריבוי פניות.
הבדל במחירים מצאנו בשירותי ה-VOD: לקוחות הוט משלמים 17 שקל ולקוחות yes כרגע משלמים 10 שקל (לא כולל תכנים).
נזכיר כי האלטרנטיבות האחרות כוללות את ממיר ה-DTT שבעלות חד פעמית של 400 שקל יאפשר צפייה בערוצי הבסיס. אלטרנטיבה אחרת כוללת צלחת לוויין פרטית ושימוש בפלטפורמת האינטרנט לצפייה בסדרות ובסרטים.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]