דלג לתוכן
סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד  תקשורת

הרפורמות בשוק התקשורת ואתם - תמונת מצב

אתר "כמהזה?" סיכם עבור נענע10 את הרפורמות של משרד התקשורת, ובחן היכן הן עומדות, וכמה כסף נחסוך כולנו בשנה הקרובה הודות להן.

3 דקות קריאה כותב: מערכת כמהזה

הרפורמות בשוק התקשורת ואתם - תמונת מצב 

11/01/11,  נענע10 בשיתוף "כמהזה?"

שינויים רבים התחוללו בשוק התקשורת בשנה החולפת. קיימת הרגשה כי השר כחלון פועל ביעילות ואינטנסיביות על מנת להוציא תקנות חדשות שמטרתן להקל על הצרכנים.

תחום הסלולר ספג את מירב המהלומות השנה, אך הוא לא לבד, הפחתת תקופת ההתחייבות לחברות הכבלים והלוויין לשנה וחצי בלבד הינה מהלך משמעותי ביותר, והורדת דמי הקישוריות ישפיעו באופן ישיר על מחירי הטלפון הקווי.

אתר "כמהזה?" www.kamaze.co.il האתר להשוואת מחירי התקשורת בישראל, סיכם עבור נענע10 את הדברים, ובחן היכן עומדת כל רפורמה, וכמה כסף נחסוך כולנו בשנה הקרובה הודות לה: 

בימים אלו 

הפחתת דמי הקישוריות

הבעיה: דמי הקישוריות (התעריף שחברת התקשורת גובה מהצרכן בכל פעם שהיא מעבירה לאחד ממנוייה שיחה המגיעה מרשת אחרת) גבוהים מאוד ומייקרים את חשבון הטלפון. כמו כן, פוגעים בשקיפות ומקשים על הכנסת מתחרים חדשים לתחום הסלולר.

הפתרון: ב-1/1/11 נעשתה הפחתה משמעותית של דמי הקישוריות, מ-25 אג' ל-7.22 אג', ועד שנת 2014 ל-5.55 אג'. תעריפי השלמת ה-SMS יופחתו מתעריף של 2.84 אג' לתעריף של 0.18 אג' ועד שנת 2014 ל-0.14 אג'. כל המחירים לפני מע"מ.

החיסכון: משפחה ממוצעת עם שני ילדים יכולה לחסוך לאחר הרפורמה, במידה ותעביר 10% מהשיחות מהסלולרי לטלפון הקווי, כ-653 שקלים בשנה. המשפחה תחסוך 264 שקלים בחיוג מטלפון קווי לסלולרי מבלי לשנות דבר ורק בשל הפחתת דמי הקישוריות. בנוסף, אם תסית 10% מהשיחות שהיא מבצעת מהסלולרי לטלפון הקווי תחסוך עוד 389 שקלים בשנה.

* החישוב נעשה על פי ממוצע של 36 אג' לדקת שיחה לפני הרפורמה ו-14 אג' לאחר הרפורמה. מקור הנתונים: www.kamaze.co.il .

* החישוב נעשה על פי ממוצע של 50 אג' לדקת שיחה מהסלולרי ו-14 אג' לדקת שיחה מהקווי לאחר הרפורמה. הנחנו כי אותה משפחה, מוציאה כ-900 דקות שיחה בחודש מהסלולרי (כל אחד מההורים כ-300 דקות, ילד אחד 170 דקות, והילד השני 130 דקות). מקור הנתונים: www.kamaze.co.il .

הפחתת קנסות היציאה בסלולר

 

הבעיה: לקוחות סלולר המעוניינים לעבור מחברה אחת לאחרת, נאלצים לשלם קנסות יציאה כבדים, דבר המשפיע על החלטת המעבר לחברה אחרת ולא מאפשר תחרות בשוק הסלולר.

הפתרון: החל מפברואר השנה יופחתו קנסות היציאה באופן משמעותי ויוגבלו ל-8% מממוצע החשבון החודשי של המנוי כפול מספר החודשים שנותרו לו עד תום תקופת ההסכם. יתרת התשלומים עבור הציוד (המכשיר וכדומה), תמשיך להיגבות כסדרה ולא בתשלום אחד.

החיסכון: מדובר בחסכון של כ-80%-90% אחוזים בתשלום הקנס. עד היום, היה קנס היציאה בדרך כלל קבוע לאורך כל תקופת ההתחייבות ועמד על כ-1000 שקל. עבור לקוח ששילם עד כה 200 שקלים בחודש ורצה להתנתק חמישה או עשרה חודשים לפני תום ההתחייבות, עומד החיסכון על 840-920 שקלים.

* הטבלה מתייחסת לדפוסי שימוש ספציפיים שנבחרו לשם המחשה. הקנס משתנה מלקוח ללקוח וכך גם עלות המסלול. מקור הנתונים: www.kamaze.co.il.

הצעה: לאחר השינוי בקנסות הסלולר יש מקום גם להתערב בקנסות הנהוגים בחברות הכבלים והלוויין. מדובר בקנסות דרקוניים שהולכים וגדלים ככל שמחליטים להתנתק מאוחר יותר. ב-HOT, הקנס מורכב משני חלקים: תשלום סכום קבוע + סכום הנגזר ממספר החודשים בהם קיבלתם שירותים מהחברה. ל-Yes יש מדרגות קנס שהולכות וגדלות ככל שמתנתקים מאוחר יותר.

נכנס לתוקף ב-2010

הפחתה בתעריפי השיחות לחו"ל

 

הבעיה: לקוח המחייג לחו"ל מהמכשיר הסלולרי, היה נדרש לשלם כפול: הן למפעילה הבינלאומית והן לחברת הסלולר בגין זמן אוויר בתוך הארץ.

הפתרון: שינוי חישוב התשלום בחיוג לחו"ל מהסלולרי. באוגוסט 2010 שונה חישוב התשלום ובמקום שלקוח שמחייג מהסלולר ישלם את מלא זמן האוויר לחברה הסלולרית, הוא ישלם את הפרש דמי הקישוריות מרשת סלולרית לרשת קווית. כמו כן, התשלום נגבה ע"י חברת השיחות הבינלאומיות ומועבר על ידיה לחברת הסלולר. מה זה אומר? שבמקום לשלם תוספת של כ-55 אג' עבור השיחה הבינלאומית, מרגע השינוי התוספת עומדת על 26 אג' בלבד. בנוסף, עם הפחתת דמי הקישוריות, התוספת ירדה ל- 5.66 אג' בלבד.

החיסכון: צרכן כבד יכול לחסוך מאות, ואף אלפי שקלים בשנה בחיוג מהסלולרי לחו"ל.

* לפי מחיר של 20 אג' עבור שיחה לאירופה + 55 אג' לחברת הסלולר לפני הרפורמה, 26 אג' באוגוסט לאחר הרפורמה, ו-5.66 לאחר הורדת דמי הקישוריות בינואר השנה. מקור הנתונים: www.kamaze.co.il.

קיצור תקופת ההתחייבות

 

הבעיה: תקופת ההתחייבות לחברות הכבלים והלוויין הייתה ארוכה ולרוב הגיעה לשלוש שנים. עובדה זו הקשתה על הצרכנים לעבור מחברה לחברה ולהוזיל את התשלום החודשי.

הפתרון: קיצור תקופת ההתחייבות לשנה וחצי בלבד.

החיסכון: בענף זה החיסכון עדיין לא נראה לעין. מחד, הצרכנים מרגשים בנוח יותר כי ההתחייבות לשלוש שנים הייתה ארוכה מידי. מאידך, עד כה, לא ראינו הוזלה במחירים ואף להפך, חלק מהמסלולים התייקרו. נותר לנו רק לחכות ולראות האם קיצור תקופת ההתחייבות תשפיע לבסוף גם על התחרות והמחירים יחלו לרדת.

רפורמת הממיר דיגיטאלי

 

הבעיה: התשלום החודשי הכבד לחברות הכבלים והלוויין .

הפתרון: קידום הממיר הדיגיטאלי (המאפשר צפייה בחמישה ערוצי חינם: 1,2,10, 33,ו-99) שיצא לשוק כבר ב-2009 אך זכה השנה לשדרוג ותאוצה בפריסת האנטנות ובפתרון תקלות.

החיסכון: כ-3000 שקלים בשנה למוותרים על HOT  ו-yes. עלות ממיר דיגיטאלי הוא כ-400 שקלים, תשלום חד פעמי. לעומת התשלום לחברות הכבלים והלוויין שעומד על 200-300 שקלים לחודש.

מה צפוי בעתיד?

פתיחת השוק למתחרים נוספים: משרד התקשורת מעניק רישיונות למפעילים וירטואליים שיוכלו לרכוש מחברות הסלולר הקיימות דקות שיחה והודעות במחיר מוזל.הדבר אמור להגביר את התחרות בשוק ולגרום להורדות מחירים.

תשתית אינטרנט נוספת: הממשלה אישרה הקמת תשתית נוספת (FTTF). תשתית זו תהיה השלישית במספר ותתבסס על טכנולוגיה מתקדמת של סיבים אופטיים. הוספת תשתית נוספת לאלו הקיימות (הוט ובזק) עתידה להגביר את התחרות בשוק ולהוריד את המחירים לצרכן.

הגבלת ההוצאה מראש בסלולר: לאחרונה דן משרד התקשורת באפשרות לחייב את החברות לאפשר ללקוחות להגביל מראש את הוצאותיהם. מדובר בהחלטה חשובה שתעזור בעיקר להורים לשלוט בחשבונות הסלולר של ילדיהם. כיום מוצעים מסלולי פריפייד שהמחיר לדקת שיחה בהם יקר ביותר. הגבלת ההוצאה מראש אמורה לאפשר להורים שליטה על החשבונות במחירים הגיוניים.

סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד  תקשורת

תגובות