ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
בשורות טובות לצרכנים ומכות קשות לחברות הסלולר. בימים האחרונים אנו עדים לשינויים חיוביים בשוק הסלולר...
ליאת נחום, 29.11.10, מערכת "כמה זה?"
בשורות טובות לצרכנים ומכות קשות לחברות הסלולר. בימים האחרונים אנו עדים לשינויים חיוביים בשוק הסלולר, החלטות ועדת הכלכלה מסירות חסמים של שנים רבות ומתקדמות לעבר פתיחת שוק הסלולר לתחרות. בין ההחלטות: אישור שירותי נדידה פנים ארצית, הקלה בייבוא מכשירי סלולר לישראל, שינויים בתחום המסרונים וכמובן, הקטנת קנסות היציאה.
ועדת הכלכלה אישרה היום סעיף נוסף בו יחוייבו חברות הסלולר לאפשר לחברות סלולריות אחרות שירותי נדידה פנים ארצית. התיקון לחוק יכנס לתוקפו בינואר 2011.
שירותי נדידה פנים ארצית פירושו שחברות הסלולר יחויבו לאפשר שימוש ברשת שלהן, ע"י חברות סלולר חדשות. מכיוון שחברת סלולר חדשה תתקשה להקים מערך כיסוי כלל ארצי בזמן קצר. כעת, חברה חדשה תוכל לפעול החל מיום קבלת אישור כיוון שהיא לא תצטרך להקים מערך מיידית אלא בהדרגה על פי התנאים שנקבעו במשרד התקשורת ויהיו פרוסיםלמשך 7 שנים. בתחילה 10% כאשר תוך 4 שנים יהיה על המפעיל החדש לסיים 40% מהפריסה ובכל מקרה תוך 7 שנים על המפעיל לסיים את השימוש בשירותי הנדידה הפנים ארצית.
השר כחלון "אישור שירותי הנדידה הפנים ארצית ופתיחת שוק מכשירי הסלולר לתחרות, הם עוגנים מרכזיים, כל אחד בתחומו, ברפורמה להרחבת התחרות בתחום התקשורת".
בנוסף לאישור שירותי הנדידה הפנים ארצית, הוועדה אישרה הקלות בתחום ייבוא מכשירי סלולר, למשל בוטל הצורך לקבלת אישור מראש לייבוא מכשירים, זאת בכפוף לכללים ששר התקשורת ייקבע בנושא. ההקלות בנושא הייבוא אמורה בעצם לאפשר ייבוא גדול יותר ועל ידי כך, בסופו של דבר, הורדת מחירי המכשירים ואת הצורך ברכישתם דרך חברות הסלולר בפריסה מתמשכת למשך תקופה ארוכה.
עוד שינוי חיובי בתחום הסלולר אושר היום בכנסת בקריאה שנייה ושלישית: חברות הסלולר יחויבו לבטל את שירות ה-SMS ללקוחת שאינם מעוניינים בשירות זה וכן להודיע ללקוחות על כל מסרון – SMS , שלא הגיע ליעדו.
הצעת החוק הוגשה ע"י חבר הכנסת אפללו ועברה בקריאה שניה ושלישית ונקבע כי על חברות הסלולריות להיערך מבחינה טכנולוגית להפעלת השירותים החל מחודש יוני 2011.
לפני מספר ימים אותה ועדה אישרה גם סעיף בחוק ההסדרים שעשוי להביא לצמצום משמעותי בקנסות היציאה גם עבור הסכמים קיימים. השר משה כחלון: "ללא יכולת מעבר פשוטה ונוחה בין החברות לא תהיה תחרות".
החברות מגיבות בהכנעה? בעקבות אישור וועדת הכלכלה של הכנסת, אורנג' וסלקום הגיבו בהודעה ראשונית כי הן תצאנה במסלולים ללא התחייבות החל מ-ינואר 2011 או במסלולים בעלי קנס יציאה של 8% מגובה החשבון החודשי הממוצע של הלקוח.
מסלקום נמסר: "סלקום כחברה המובילה בשוק הסלולר לא האמינה בעבר ואינה מאמינה גם היום בצורך לקשור הלקוחות שכן תמיד הייתה לנו אלטרנטיבה עם וללא התחייבות. אנחנו מקדמים בברכה את הדיון בועדת הכלכלה והחל מ- 1 בינואר נציע תוכניות שמתאימות להחלטת הועדה".
מאורנג' נמסר: "החל מינואר 2011 פרטנר לא תציע תוכניות בהתחייבות ולא תגבה קנסות יציאה לרבות אלה המתאפשרים בהצעת חוק ההסדרים בגובה של-8% מהחשבון החודשי הממוצע ללקוח ".
וועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום סעיף בחוק ההסדרים לפיו קנסות היציאה בסלולר יוגבלו ל-8% מהחשבון החודשי הממוצע של הלקוח כפול מספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות. ועדת הכלכלה קבעה זאת הבוקר חרף התנגדותם של חברות הסלולר. היום הוחלטו שני דברים משמעותיים לגבי חוק זה: ראשית גובה הקנס אשר יעמוד על 8% מהחשבון החודשי הממוצע של הלקוח כפול מספר חודשי ההתחייבות שנותרו לו, ושנית, הוחלט שהחוק יהיה תקף גם עבור לקוחות קיימים אשר נמצאים כעת בהתחייבות, ולא רק עבור לקוחות חדשים שיחתמו על חוזים מול חברות הסלולר בעתיד. כלומר, הפחתת הקנסות תיושם גם באופן רטרואקטיבי.
כזכור, גובה קנס היציאה ללקוח בעת תקופת ההתחייבות עומד היום על מאות עד אלפי שקלים, ומהווה חסם ממשי למעבר בין החברות. מבחינה שערך משרד התקשורת עלה כי לעתים קרובות אופן חישוב הקנס הגבוה אינו ברור, וכי לא קיימת אחידות בין החברות באשר לאופן חישוב דמי היציאה ולפיכך נפגמת השקיפות למנויים. בעקבות החוק החדש יבוטל חסם זה, במטרה להגביר את התחרות בין חברות הסלולר ולהקל על הצרכנים.
למשל, לקוח שנשארה לו התחייבות ל-10 חודשים וגובה החשבון החודשי הממוצע שלו הינו 200 שקלים, ישלם לאחר הרפורמה קנס יציאה על עזיבה בתקופת ההתחייבות בגובה של 160 שקלים (8% כפול 200 ש"ח כפול 10 חודשים) במקום כ-1000 שקלים (גובה הקנס לפני הרפורמה). מדובר על צמצום הקנס במאות שקלים.
במסגרת הוועדה הייתה התייחסות גם להעלאת המחירים האחרונה של חברות הסלולר, עליה דיווחנו כאן בשבוע שעבר, השר כחלון טען כי המחירים בחברות הסלולר עלו פי שתיים מעליית המדד, ועל כך שאל הח"כ שאמה: "האם מדובר בעונש לציבור?".
החוק צריך עדיין לעבור בקריאה שנייה ושלישית בזמן הקרוב, נראה כי בשנת 2011 מעמדו של הצרכן מול חברות הסלולר צפוי להשתפר משמעותית.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]