ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
בעקבות הכרזתו של שר התקשורת על ההפחתה בדמי הקישוריות החל מינואר 2011, אספנו את כל המידע על ההפחתה הצפויה, ועל השפעתה על כיס הצרכן ועל חברות הסלולר.
2/9/10, מערכת "כמהזה?"
בעקבות הכרזתו של שר התקשורת, משה כחלון, על ההפחתה שתחול בדמי הקישוריות החל מינואר 2011, אספנו את כל המידע על ההפחתה הצפויה, ועל השפעתה על כיס הצרכן ועל חברות הסלולר.
דמי הקישוריות הם מונח אשר מתאר את התשלום אשר מקבלת חברת סלולר עבור שיחות נכנסות (שיחות אשר מחוייגות אליה מרשת אחרת). דמי הקישוריות נקראות גם דמי השלמת שיחה או תשלום קישור גומלין.
בשנה האחרונה נושא הפחתת דמי הקישוריות נמצא בכותרות. משרד התקשורת קיים דיונים ושימועים רבים בנושא, במטרה להפחית את דמי הקישוריות (תעריפי קישורי הגומלין) אשר גובות חברות הסלולר. משרד התקשורת מעוניין בהפחתה דרסטית שתתרחש בהקדם האפשרי, בעוד חברות הסלולר נלחמות בגזרה ומנסות בכל כוחן למנוע הפחתה חדה זו ולדחות אותה ככל הניתן.
היום הכריז שר התקשורת משה כחלון כי בתחילת ינואר 2011 דמי הקישוריות ירדו מ-25 אג' לדקה (התעריף כיום) ל-7.22 אג' לדקה, ובהמשך, עד ינואר 2014 ירדו ל-5.55 אג' לדקה (כל המחירים המצוינים כאן אינם כוללים מע"מ). גם תעריפי השלמת המסרונים (SMS) צפויים לרדת החל מינואר 2011. צפוי כי חברות הסלולר יתנגדו מאוד להפחתה זו ואולי אף יפנו לבג"ץ בניסיון לבטל החלטה זו. לטענת חברות הסלולר הפחתה שכזו תפגע בהן קשות מפני שהיא תגרום לכך שרבים יעברו לדבר מנייחים לניידים (עלות שיחה מנייח לנייד תרד בעקבות הפחתה זו בצורה ניכרת ותהיה כדאית ללקוח מאוד), וכך לפגיעה בנתח משמעותי בהכנסות החברות.
ניסיון העבר מלמד כי חברות הסלולר התגברו בעבר על "גזרות" מסוג זה, עם זאת, נראה כי במקרה זה מדובר בבשורה צרכנית משמעותית שתסייע לצרכנים לצמצם את הוצאות התקשורת (השיחות מנייח לנייד צפויות לעלות כ-14 אג' לדקה במקום כ-34 אג' לדקה). הפחתת דמי הקישוריות תסייע באופן משמעותי גם לכניסתן של מפעילות סלולריות חדשות, דמי הקישוריות הגבוהים יחסית כיום מהווים חסם בכניסתן של אלה לשוק הסלולר.
הפחתת דמי הקישוריות צפויה לסייע לצרכן לצמצם את הוצאות התקשורת שלו בשתי דרכים: ראשית הצרכן יוכל לדבר מטלפון קווי לסלולר בעלות מוזלת משמעותית לעומת התעריף היום, ובכך יתאפשר לצרכן לחייג לטלפונים ניידים בתעריף לדקה חסר תקדים בישראל אשר יעמוד על כ-14 אג'.
מעבר לזה, לאחרונה נתן משרד התקשורת רישיונות למעל 10 חברות סלולר וירטואליות (כדוגמת 012 סמייל, 018 אקספון, רמי לוי, המשביר לצרכן, איתורן ועוד), הפחתת דמי הקישוריות עשויה לסייע לכניסתן של מפעילות סלולריות חדשות אשר כיום מתקשות לשלם את דמי הקישוריות הגבוהים יחסית, מפני שמכיוון שהן חדשות, אין להן הרבה לקוחות ולכן ישלמו סכום זה על מרבית הדקות היוצאות, אך לא יקבלו סכום משמעותי בגין שיחות אשר נכנסות אליהן. (עד היום, רק חברות הסלולר הגדולות יכלו לעמוד בתשלום זה מפני שהיו מקבלות סכום דומה בגין שיחות נכנסות), בעקבות הפחתת דמי הקישוריות השוק צפוי להיפתח לתחרות שתביא עמה הוזלה במחיר עבור הצרכן.
בהקשר לכיס הצרכן, כדאי להימנע מלהצטרף לחבילות "הכל כלול" או "בנק דקות" ש חברות הסלולר בתקופה הקרובה, מפני שככל הנראה ההפחתה לא תשפיע על מסלולים אלה.
חברות הסלולר, כאמור, מתנגדות ומנסות למנוע את ההפחתה הדרסטית של דמי הקישוריות אשר לטענתם עשויה לגרום להם נזק של מאות מיליוני שקלים בשנה. בעבר התגברו חברות הסלולר על רפורמות מסוג זה, וגם על הפחתת דמי קישוריות שכבר בוצעה באמצעות העלאת מחירים. יש לשער שהן יידעו להתמודד גם אם הרפורמה הנוכחית, אולם הפחתת הקישוריות היא רק חלק מרפורמה כוללת של משרד התקשורת לפתיחת השוק לתחרות, וקיימת אפשרות שתחרות זו אכן תפגע בהכנסותיהן של חברות הסלולר הותיקות.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]