ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
מסלולים ללא התחייבות ושיחות חופשיות ברשת, האם זוהי ראשיתה של מהפכה בשוק הסלולרי בישראל? אתר חדשות התקשורת TheCom ו"כמהזה?" בדקו.
27.07.2010, ליאת נחום, TheCom בשיתוף "כמה זה?"
לא ניתן להחמיץ בימים האחרונים את הפרסומות החינניות של אורנג' פרי ו-פלאפון חופשי פלוס: הפרסומת לאורנג' מציגה מסלולים ללא התחייבות ושיחות חופשיות ברשת. האם זוהי ראשיתה של מהפכה בשוק הסלולרי בישראל, והאם החברות מתחילות לבוא לקראת הלקוחות? או שמא מדובר בעוד תרגיל שיווקי? אתר חדשות התקשורת TheCom בשיתוף אתר "כמה זה?", בדקו את המסלולים המוצעים ומציגים יתרונות וחסרונות שלהם.
Orange free: מסלולים אלו כוללים שיחות חופשיות בתוך הרשת, עד 3500 דקות בדמי מנוי של 48 ₪ לכל קו. המסלולים כוללים את השירותים הבאים: חבילת גלישה בסיסית, שירות GPS ושירות פאנטונס (מוזיקה בהמתנה). את השירותים האלו לא ניתן לבטל והם מובנים למסלולים.
בנוסף, הלקוח בוחר בנק דקות לכל היעדים לפי דפוסי השימוש שלו. בנק הדקות הוא משותף, כלומר, אם ללקוח יותר מקו אחד על שמו, כל המנויים משתמשים באותו בנק הדקות. למשל, אם אתם משפחה בת 4 נפשות, בנק הדקות שתבחרו, ישמש את כל בני המשפחה.
הבנקים המוצעים הם: 100 דקות ב- 150 ₪, 250 דקות ב- 250 ₪, 500 דקות ב-400 ₪, 750 דקות ב- 550 ₪, 1200 דקות ב- 800 ₪ ו- 1800 דקות ב- 1150 ₪. לכל בנק ניתן לצרף מספר קווים לבחירתכם, בהתאם למה שהחברה מציעה (בנק הדקות הנמוך ביותר מיועד למנוי אחד בלבד). תעריפי החריגה במסלולים אלו: 79 אג' לדקה, 57 אג' לכל הודעת SMS.
תוספות בתשלום נוסף:
הצעה מוזלת לשירותי הטלפון הקווי של אורנג': בנק דקות מהקו הביתי של אורנג' אל כל מנוי רשת אורנג' בסלולר ובטלפון הקווי (בתוך הרשת) בעלות של 68 ₪ לחודש, בהתאם למסלול הנבחר בסלולר.
בנק SMS או MMS (הודעות תמונה) בהתאם לבחירת הלקוח בתוספת תשלום.
גלישה - ללקוחות המעוניינים לשדרג את נפח החבילה.
לגבי חבילת הגלישה מדובר על תוספת של החל מ-20 ₪ עד 110 ₪ לגלישה ללא הגבלת נפח. חבילות ה-SMS עולות החל מ-38 ₪ ל-100 עד 148 ₪ לחבילת הודעות חופשית.
היתרונות במסלולים אלו:
מה עוד מצאנו? בשיחות למוקדי המכירות של אורנג', המסלולים הללו הוצעו לנו, אך גם נאמר לנו כי אם נסכים להתחייב, נקבל זיכוי בתשלום החודשי. במסלול הנמוך ביותר הזיכוי בסך 18 ₪ והוא עולה במדרגות של 10 ₪ ככל שהבנק הנבחר גדול יותר, ומגיע עד לסכום של 68 ₪ לחודש (לבנק הגדול ביותר).
פלאפון מציעה מסלולים בהם תוכלו לשוחח חינם בתוך הרשת, אך שימו לב, בניגוד לאורנג', מדובר במסלולים עם התחייבות למשך 18 חודשים.
ניתן לבחור בין שתי הצעות: חופשי פלוס: בתשלום חודשי קבוע של 179 ₪ לחודש, הכולל שיחות חופשיות בתוך הרשת עד 3000 דקות, 200 דקות לכל היעדים חבילת גלישה בסיסית
בחירת מכשיר בשיטת חיוב זיכוי מלא: סוני אריקסון נייט, LG פופקורן או סמסונג C5130 או נוקיה 2730 או חופשי בגדול: בתשלום חודשי קבוע של 279 ₪ לחודש הכולל שיחות חופשיות בתוך הרשת עד 3000 דקות, 400 דקות לכל היעדים, חבילת גלישה בסיסית
בחירת מכשיר בשיטת חיוב זיכוי מלא: נוקיה E75, בלאקברי בולד 900 או אייפון 3GS
המסלולים בהתחייבות למשך 18 חודשים.
חשוב לדעת: הזיכויים על המכשירים הינם ללקוחות שיתמידו בתוכניות למשך 36 חודשים.
תעריפי חריגה בתוכניות: 69 אג' לדקה ו- 57 אג' לכל הודעת SMS.
יתרונות לעומת חסרונות
היתרון המשמעותי ביותר בהצעת אורנג' הינו היעדר התחייבות, מה שאומר שאין קנסות במידה והלקוח מבקש לנטוש את החברה בשלב כלשהו, וכמובן השיחות חופשיות בתוך הרשת. בנוסף, ניתן לעבור בין המסלולים ללא דמי מעבר או יציאה.
חשוב לומר, כי עד כה המסלולים ללא התחייבות שהוצעו ללקוחות לא היו אטרקטיביים והעלות לדקה בהם לכל היעדים, כולל בתוך הרשת, היו גבוהות מאוד.
חסרונות
לצד היתרונות מצאנו לא מעט מגרעות ובעיות בהצעות החברות:
בדיקה: המשפחה שלנו
כדי לבדוק עלות לדקה במסלולים של אורנג', לקחנו דפוס שימוש משפחתי אופייני של זוג הורים המדברים כל אחד 300 דקות בחודש, 2 ילדים: הילד הראשון משוחח 170 דקות והילד השני, 130 דקות. התפלגות של 50% שיחות בתוך הרשת (כולל בתוך זה כמובן את השיחות בתוך המשפחה). סה"כ דקות נדרשות למשפחה: 900 דקות (450 דקות בתוך הרשת ו- 450 דקות מחוצה לה). חישבנו לפי המסלול החדש של אורנג' כאשר קיזזנו עלויות שירותים נוספים שכלולים בתוכנית, בכדי להגיע לעלות לדקה, מול מסלול אחר באורנג' שהיה עד כה (מסלול התעריף הקבוע: 58.75 ₪ לחודש, 300 דקות למשפחה בלילה או בסופ"ש, עלות דקה: 59.70 אג' כולל חבילת גלישה בסיסית.
שם התוכנית באורנג' | אורנג' lucky חופשי | התעריף הקבוע |
---|---|---|
עלות הדקות לכל היעדים לכל המשפחה | 400 ₪ | 503.65 ₪ |
דמי מנוי עבור שיחות ברשת | 192 ₪ | - |
עלות שיחות בתוך הרשת | 0 | - |
סה"כ: | 592₪ | 503.65₪ |
מקור הנתונים: www.kamaze.co.il
על פי דפוסי השימוש של המשפחה לדוגמא שבחרנו, רצוי לבחור במסלול דבר חופשי בעיקר בגלל שאין התחייבות למסלול. הבדל של אגורה לדקה שווה את הפטור מהתחייבות שיכולה להגיע 'ברגע האמת' גם לאלפי שקלים. 44-45 אג' לדקה בממוצע הוא בטווח טוב יחסית לעומת 50-60 אג' לדקה ברוב מסלולי הלקוחות הפרטיים בהתחייבות. עוד חשוב לומר, כי גם חריגה בשיחות בתוך המשפחה מהדפוס שבנינו תהיה ללא עלות שכן יש שיחות חופשיות בתוך הרשת.
בדקנו לקוח אופייני כבד, משתמש יחיד, המדבר 800 דקות בחודש, התפלגות של 50% מהשיחות בתוך הרשת (כולל שיחות למשפחה בהנחה והם נמצאים באותה הרשת).
חברה | אורנג' | פלאפון* | חברה |
---|---|---|---|
שם המסלול | מסלול חופשי Happy | ידוע מראש** | שם המסלול |
עלות הדקות לכל היעדים | 368 ₪ | 352.13 ₪ | עלות הדקות לכל היעדים |
דמי מנוי על שיחות חופשיות ברשת | 48 ₪ | 0 | דמי מנוי על שיחות חופשיות ברשת |
עלות שיחות בתוך הרשת | 0 | 0 | עלות שיחות בתוך הרשת |
סה"כ | 416 ₪ | 352.13 ₪ | סה"כ |
עלות ממוצעת לדקה בקיזוז עלויות חבילות גלישה ושירותים נוספים | 0.57 ₪ | 0.41 ₪ | עלות ממוצעת לדקה בקיזוז עלויות חבילות גלישה ושירותים נוספים |
*מסלולי פלאפון בהתחייבות למשך 18 חודשים, וכוללים מכשיר בחיוב זיכוי.
**העלות לדקה נמוכה יותר כיוון שבחבילה זו יש גם בנק SMS כלול בתוך החבילה. מקור הנתונים: www.kamaze.co.il
פלאפון אמנם משתלמת בדפוס הזה, אך אצלה יש התחייבות לתקופה של 18 חודשים. כאן גם אפשר לראות שלא תמיד המסלול החופשי משתלם. הכל בהתאם לדפוסי השימוש והעיקרון המנחה הוא שככל שמדברים יותר בתוך הרשת, כך המסלולים החופשיים משתלמים יותר.
1. ללקוחות שמדברים הרבה בתוך הרשת. ככל שמדברים יותר ברשת, כך המסלול משתלם יותר. למשל, משפחות ועסקים קטנים ופרטיים בעלי מספר עובדים, אשר מדברים ביניהם (בתוך הרשת).
2. לקוחות שנמאס להם להתחייב.. אף על פי שמצאנו תוכנית עם תעריף לדקה משתלם יותר, בתוכניות אלו יש התחייבות וקנסות יציאה שיכולים להגיע גם לאלפי שקלים. כך שאולי ללקוחות שנמאס מהתחייבות שווה לשקול את האופציה של תוספת המחיר עבור האפשרות לעזוב כל אימת שיחפצו בכך בלי קנסות.
המהלך חשוב ומבורך, בעיקר בעובדה שהמסלולים באורנג' הינם ללא התחייבות, ללא קנסות יציאה, עם שיחות חופשיות ועלות לדקה יחסית משתלמת - כל אלו היו רק לאחרונה בגדר פנטזיה צרכנית בתחום הסלולר. למרות זאת, חשוב לציין, כי מסלולים אלו אינם מתאימים לכלל הצרכנים ויש מקום לשיפור. בעיקר, צריך עדיין לפשט יותר את המסלולים, ולבטל תוספות של שירותים נלוים המקשים על הבנת החבילה ועל נרמול והשוואה לדפוסי הצריכה הנפוצים (ואולי להציעם בנפרד).
הקו המנחה שלכם, הלקוחות, צריך להיות דפוס השימוש. הוא המפתח לכל בחירת מסלול כלשהו בסלולר.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]