ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
התחרות בשוק הסלולר במרחק נגיעה: הכל על המפעילים הווירטואליים ורמי לוי. בעזרת אתר "כמהזה" משרטט "גלובס" את ענף הסלולר המשתנה.
25.12.11 עדכון, מערכת "כמה זה?"
חברת five יצאה היום בהשקה רכה - עם ניסוי משתמשים ותציע מסלולים מוזלים.המסלול הראשון יהיה בתשלום מראש של 55 שקלים לחודש ויכלול 100 דקות, 100 הודעות וחביל גלישה של 100 מגה בייט. החברה גם תמכור מכשיר מסוג Modu-T במצחיר של 588 שקלים. עוד תציע החברה מסלול פריפייד עם עלות לדקה של 49 אג', כאשר למי שיטעין כרטיסים עם כמות גדולה העלות לדקה תרד עד לרמה של 35 אג'. החברה תיכנס לפעילות מלאה ומכירה לקהל הרחב בסוף חודש ינואר 2012.
04.12.11 אפרת אהרוני ודפנה הראל כפיר, גלובס ו"כמה זה?"
רגע לפני שרמי לוי מטלטל את שוק הסלולר עם תעריפים של 20 אגורות לדקת שיחה, הוא מסביר ל"גלובס" מה עומד מאחורי האג'נדה של "לא דיברת - לא שילמת" ומבטיח להגיע ללקוחות בכל רחבי הארץ. בעזרת אתר "כמהזה" משרטט "גלובס" את ענף הסלולר המשתנה.
לסקירה מקיפה על רמי לוי תקשורת ועל Five
ממצב של שלוש חברות סלולר מרכזיות ועוד אחת קטנה, צפוי בעתיד הקרוב שוק הסלולר להתרחב: 14 חברות יפעלו בו בסוף התהליך הזה, מתוכן 3 חברות ותיקות וגדולות (פלאפון, סלקום, אורנג'), חברה ותיקה וקטנה, שהופכת לחלק מחברת הוט הגדולה - מירס, חברה נוספת - גולן טלקום, וחמש חברות וירטואליות: רמי לוי, הום סלולר, אלון סלולר, פרי-טלקום ולסלראן five. "המפעילות הווירטואליות מדברות על הוזלה של כ-50% בעלות לדקה ללקוח פרטי ועל הצעת חבילות פשוטות ומובנות. כך יצטמצם הפער הקיים היום בין תעריפיה לקוח הפרטי ללקוח העסקי שכיום הוא כמעט כפול", מזכירה ליאת נחום, מנהלת תוכן באתר "כמהזה?" המשווה מחירי תקשורת.
ליאור בנאי, ממייסדי חברת פרי טלקום, סבור שייתן פייט רציני לאלטרנטיבה שמציע רמי לוי: "יש לנו תשתיות משלנו. כיום אנחנו מציעים על בסיס האינטרנט הסלולרי תעריף של 15 אגורות לדקה, ושם גם נישאר. הפורמט יהיה הכי פשוט - גם חבילות וגם על פי דקה, אבל שלא כמו חברות הסלולר, החבילות שלנו יהיו כאלו שאפשר לצרוך בפועל. ממוצע שימוש של לקוח הוא 300-350 דקות, לא 3,000". בינואר-פברואר תיכנס לפעילות חברת הום סלולר, השייכת להום סנטר ותפעל מסניפי הרשת. אהרון מידן, יו"ר הום סנטר, מבטיח לא רק מדיניות של "לא דיברת - לא שילמת" ותעריפים נמוכים שיתחרו באלה של רמי לוי (ראו בהמשך), אלא מבחר גדול של מכשירים (הנמכרים היום ב-hMobile) וגמישות מרבית ללקוחות, כך שיוכלו לנייד את כרטיס הסים שלהם באופן חופשי.
אבל את ראשיתה של התחרות נראה כבר מחר (ב'), אז יכריז רמי לוי על השקת הרשת הווירטואלית החדשה שלו. רגע לפני ההכרזה הרשמית, עונה רמי לוי על השאלות שמעסיקות את הצרכנים הצמאים לשינוי, ואת המתחרות הוותיקות והחדשות:
בשורה התחתונה, באמת נשלם פחות בסוף החודש?
"בהחלט, ברגע שאני נכנס, אני מייצר תחרות, ואני מעריך שהמחירים יירדו אצל כולם. באתי להיטיב על הלקוחות שלא ידעו להתמקח ושילמו 60 אגורות לדקה. הם ישלמו 50% פחות. אני אוהב להרוויח קצת ולמכור הרבה".
אז אילו תוכניות תציע?
"תוכניות? אין דבר כזה. זה בדיוק העניין. אנחנו לא הולכים על תוכניות. הכלל שלנו הוא "דיברת- שילמת, לא דיברת - לא שילמת". אין חבילות של 500 דקות, 1000 דקות וכו'. להפך, זה גם לא בריא לעודד אנשים לדבר בטלפון. צריך לעודד לדבר בטלפון כמה שפחות".
אתה מתכוון למכור סמארטפונים של Huawei - שאינם מוכרים בארץ, איך תגרום לאנשים להתנסות בהם?
"הטלפון מיוצר ע"י יצרנית הסמארטפונים מספר 2 בעולם, רק שהיא תמיד מייצרת עבור חברות אחרות. אנחנו נמכור אותו ב-700-800 שקל, שזה מחיר שווה לכל נפש, המתאים כמעט לכל כיס. במקום אחר היו מוכרים אותו ב-3,000 שקל. אנשים ילמדו להכיר אותו. את נוקיה C2-02 נמכור בסכום הרבה יותר נמוך - 500 שקל, לעומת 1,800 במקומות אחרים. בנוסף, נציע עד 40 תשלומים".
איפה תשווק? האם רק בסופרמרקטים שלך?
"לא, בסופו של דבר נשרת את הלקוחות בכל הארץ. אני במו"מ עם רשת מרכזי הקניות ביג כך שיהיו לנו נקודות במרכזי הקניות שם. מבחינת הסופרמרקטים, בעזרת השם עד סוף 2015 נהיה בכל נקודה בארץ".
מתי אוכל להתחבר?
"את יכולה מחר בבוקר לבוא. את יכולה לבוא עם המכשיר שלך, את יכולה לנדוד עםהמספר שלך - מה שאת רוצה".
אתה לא חושש שהמתחרות יעשו הכול כדי לסלק אותך?
"כבר ניסו. לא מאמין שיצליחו. זה תחום חדש לנו, זה לא כמו שאני פותח עוד סופר. אבל יהיה בסדר, ואם התחרות תתחזק - מי שירוויח יהיה הצרכן. זה מה שחשוב. כשלצרכן טוב - לי טוב".
מהו מפעיל וירטואלי?
מפעיל וירטואלי הוא מפעיל שאין לו רשת סלולרית עצמאית ושמשתמש בתשתית שאינה שלו, אלא של אחת מחברות הסלולר, בכפוף להסכם שימוש תשתיות שנחתם בינו לבין חברת הסלולר. MNVO הם ראשי תיבות של Mobile Virtual Networks Operators - ובעברית: מפעיל סלולארי ווירטואלי.
איך זה עובד?
המפעיל הווירטואלי רוכש מלאי סיטונאי גדול של דקות זמן אוויר מחברות הסלולרבאמצעות הסכם "הארחה", ומוכר אותן במחירים מוזלים לצרכן. המפעיל בעצם ישתמש בתשתית חברת הסלולר (לרבות אנטנות קליטה, דקות זמן אוויר וכד'), אך כמובן כל זאת תחת המותג של המפעיל ובערוצי הפצה שונים.
כמה חברות כאלו יש?
עד כה, תשע חברות (מתוך 14 חברות שהגישו בקשות) קיבלו רישיון להתחלת פעילות כמפעילות וירטואליות ממשרד התקשורת: איתוראן (סלראן), פרי טלקום, רמי לוי, בינתסמך, הום סלולר, T2T תקשורת, אלון סלולר, טלקום 365 וגלי פון. חמש מתוך החברות שקיבלו רישיונות, כבר חתמו על הסכם הארחה עם חברות הסלולר.
איפה זה עומד היום?
חלק לא קטן מהחברות כבר חתמו על הסכם הארחה עם אחת מחברות הסלולר ורבות דובר עלהשקות "בקרוב", אך טרם ראינו התחלת פעילות של מפעיל וירטואלי בפועל, למעט רמי לוי תקשורת שפעילותה מתוכננת להתחיל מחר.
ההערכה היא כי עד סוף השנה ותחילת 2012 יחלו לפחות אחת או שתיים מהמפעילות הווירטואליות לפעול, ומעניין לראות כיצד יתגלגלו הדברים מנקודה זו והלאה.
רמי לוי יציע מסלולים בשיטת "לא דיברת - לא שילמת" וכרטיסי חיוג (פריפייד), כאשר העלות לדקה תנוע בין 20 ל-30 אג' (ר' טבלה). החברה תציע את רוב מגוון המכשירים המוצעים בשוק, פרט לאייפון.
מה עושות החברות הוותיקות?
חברות הסלולר הוותיקות כבר נוקטות מהלכים כתגובה לכניסת המפעילים הווירטואליים.
אורנג' כבר הודיעה כי תשיק 6 מסלולים חדשים תחת השם orange clear ב-6.12 (יום אחרי ההשקה המתוכננת של רמי לוי). החבילות יכללו דקות, הודעות וגלישה במחיר חודשי ידוע, ברור וללא התחייבות.
הלקוח לא יחויב לעמוד ברמת שימוש על מנת לקבל החזר על מכשיר. מנגד, החברה תציע שירותי אחריות ותחזוקה למכשירים במחירים מוזלים ללקוחות שירכשו דרכה את המכשיר. בנוסף, לא יהיה תשלום על חריגה בגלישה בארץ. זה המקום להזכיר כי חברות פלאפון וסלקום כבר אינן מחייבות עבור חריגה בגלישה בארץ כבר תקופה לא קצרה.
סלקום מתכננת לצאת עם מותג מוזל "סלקום בייסיק" דרך רשתות שופרסל. פלאפון מתכוונת גם היא לצאת עם מותג מוזל בשם ME, אך טרם ידוע איך, מתי ומה יהיו המסלולים המוצעים.
במקביל לכניסת המפעילים הווירטואליים, התקיים לפני מספר חודשים מכרז התדרים של משרד התקשורת על 2 רצועות שידור. החברות הזוכות הן כידוע מירס וגולן טלקום.
גולן טלקום: זכתה במרכז לאחר ששתי שחקניות שזכו לפניה נאלצו לפרוש. חברות הסלולר החדשות הפקידו ערבות גבוהה של מיליוני שקלים (מירס מעל 700 מיליון שקלים וגולן טלקום הפקידה 360 מיליון שקלים). החברה חדשה ועצמאית, והיא מבטיחה שירות פשוט, זול וברור, הפרדה בין המסלול למכשיר, שקיפות וחבילות פשוטות להבנה.
מירס: מפעיל סלולרי וותיק בטכנולוגיית iDEN הפועלת בדור 2.5 ובווקי טוקי, ויכולה לשווק עקב כך רק מכשירי מוטורולה. עד כה מירס לא יכלה לשווק מכשירים מתקדמים בדור השלישי. מירס עמלה בימים אלו וצפויה להתחיל לפעול בין סוף הרבעון הראשון לתחילת הרבעון השני של שנת 2012. בסופו של דבר תהיה מירס חברת בת של הוט (בשליטתו של פטריק דרהי), ולכן בעתיד, בתום השלמת הרכישה, החברה תוכל להציע חבילות הכוללות כמעט את כל שירותי התקשורת תחת "ספק" אחד (טלוויזיה, תשתית אינטרנט, טלפוניה קווית וסלולר).
מירס תפעל בדור 3.9 המהירה ביותר כיום, תוכל לשווק את המכשירים המתקדמים ביותר. אך החברה כבר הצהירה כי לא תהיה הזולה ביותר, אלא החדשנית ביותר בתחום, כאשר היא תציע חבילות ללקוחות לפי דפוסי השימוש של הלקוח ולא חבילות גנריות.
זה הזמן להתמקח:
רוצים להמתין בטרם תעברו חברה? לגיטימי; אבל אל תשכחו - כוח המיקוח שלכם מול החברה שבה אתם נמצאים קיים כבר עכשיו. לא מרוצים מהתנאים שבהם אתם מנויים? התמקחו על התנאים. עכשיו יותר מתמיד, החברות רוצות אותן אצלכם
לעקוב אחרי השינויים:
מי שרוצה להרגיש את השינויים בכיסו חייב להישאר עם האצבע על הדופק, ולעקוב אחר החידושים הן בקרב השחקנים החדשים בזירה והן בקרב המתחרים הקיימים - שוודאי לא נשארים אדישים לכל שינוי קטן.
מכשיר בנפרד:
זה המקום להזכיר פעם נוספת: לרוב לא כדאי לרכוש מכשיר בחברות הסלולר עצמן. הן בשל העובדה הפשוטה שמחיריהם בשוק הפרטי זולים הרבה יותר (ואת ההטבות במסלולי חיוב-זיכוי אתם אמורים לקבל ממילא עם כל מכשיר), והן בשל הנטייה המסתמנת בקרוב להפריד את מסלולי השימוש מהתשלום עבור מכשיר, ולא לכרוך אותם אלו באלו.
התחייבות?
תקופת ההתחייבות בסלולר תאבד משמעות כשיבוטלו לגמרי קנסות היציאה - מהלך שעבר בקריאה ראשונה בכנסת, אך טרם הושלם. כרגע הם קיימים עדיין בגרסתם המופחתת, של 8% מהתשלום הממוצע לחודש לכל חודש שנותר בתקופת ההתחייבות. אם אתם מעוניינים להימנע גם מהתשלום הזה במעברים בין חברות, המתינו להשלמת החקיקה.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]