סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד ספקיות אינטרנט

זהירות! הונאת טריוויה באינטרנט

אם אתם גולשים באינטרנט ופתאום צצות מולכם שאלות טריוויה - אל תתפתו לענות. תוכנית חיסכון והאתר "כמה זה" בדקו מה קורה לאחר מענה על השאלה.

זהירות! הונאת טריוויה באינטרנט

13/5/10, תוכנית חיסכון, ערוץ 2 בשיתוף "כמהזה?"

לצפיה בכתבה כפי ששודרה בתוכנית חיסכון לחץ כאן

"חולם על פלזמה ענקית?", "קבל 4000 ₪ לבזבוזים מתנה!", "המכשיר הנחשק ביותר בעולם יכול להיות שלך", "לונדון היא בירת אנגליה?" מודעות אלו ועוד צצות באתרי האינטרנט בהם גולשים ילדכם ומפתות אותם לענות על שאלת טריוויה פשוטה בתמורה למתנה נחשקת. ערוץ 2 בשיתוף אתר כמהזה? www.kamaze.co.il –  האתר להשוואת מחירי תקשורת בישראל. בדקו מה בדיוק אומרות המודעות, ומה באמת קורה לאחר שעונים על החידה.

בשנים האחרונות הפך האינטרנט למרכיב חשוב ובלתי נפרד מחיינו, ולא פחות מחיי ילדינו. מחקר שנעשה, בינואר השנה על ידי חברת Zeta-Tools, בקרב ילדים בני 6–13, מגלה מהם דפוסי השימוש של הילדים כיום באינטרנט. מן המחקר עולה כי 26% מהנשאלים בחרו במשחקי מחשב וקונסולות משחק כבילוי המועדף עליהם. עוד עולה כי 25% מהילדים גולשים באינטרנט יותר מ-4 שעות ביום, בעוד רק 10% מהם מסתפקים בשעת גלישה אחת ביום.

מחקר אחר שנערך על ידי מומחה השימושיות ג'יקוב נילסן בדק מהם ההבדלים בין אופן הגלישה של ילדים לאופן הגלישה של המבוגרים. תוצאות המחקר מעלות כמה נקודות מעניינות לגבי אופי גלישתם של הילדים, לדוגמא – ילדים נוהגים להסתכל רק על הנתונים והמידע שנראים על המסך המקורי ואינם נוהגים לגלול למטה ולראות את המשך הדף. כמו כן, ילדים גולשים בעיקר לשם ההנאה, הם תופסים את האינטרנט כמקור לכיף פנאי, הם אוהבים אתרים צבעוניים עם אנימציות ואפקטים של סאונד. בנוסף, ילדים אוהבים לשוטט עם העכבר על המסך במטרה למצוא אפקטים מיוחדים, לינקים ואזורים מעניינים, והם מרבים להיכנס למודעות פרסום אשר נראות כאזור גלישה מעניין (צבעוניות ו/או מכילים דמויות או אלמנטים מעוררי סקרנות).

לאור כל הנתונים הנ"ל ברור למה חברות שונות בחרו "לשתול" דווקא באתרי הילדים  (אם כי לא רק בהם) מודעות מסקרנות המבטיחות פרסים אטרקטיביים במיוחד בפתרון חידה פשוטה. פרסומות אלו שנראות תמימות, משמשות כפיתיון והנם מלכודת אכזרית לילדים. כיוון שמה שהילדים לא יודעים, שלאחר שענו על החידה הפשוטה, הם נרשמים למשחק טריוויה אשר מתחדש אוטומטית בכל חודש וגובה מהם עשרות שקלים בחודש (דמי מנוי חודשיים ותשלום עבור כל הודעה שתתקבל).

בחלון מופיעה חידה פשוטה ובקשה להזנת מספר הסלולר. לפני הלחיצה על כפתור ההמשך יש לסמן V על "אני מאשר את התקנון" אך מי שלא יגולל את העמוד מטה (מה שילדים לא כ"כ עושים כמוזכר לעיל) לא ידע שהוא בעצם נרשם לשירות שגובה ממנו דמי מנוי בכל חודש וכמו כן תשלום עבור כל אחת מהחידות שיתחילו להישלח אליו למכשיר הסלולר. הגולש נרשם ללא ידיעתו למשחק טריוויה מתמשך, כאשר בכל פעם שיענה על חידה שנשלחת אליו לסלולר הוא יקבל חידה חדשה, כך עד 16(!) חידות בחודש.

באתרים השונים ניתן למצוא מודעות המבטיחות שירותי אסטרולוגיה, משחקים, מכשיר פלייסטיישן, קונסולת WII, מכשיר אייפון, כסף לקניות ועוד ועוד ועוד. כל זה תמורת מענה על חידה פשוטה והזנת מספר הטלפון הסלולרי.

יש לציין כי ניתן למצוא באנרים מסוג זה גם באתרים שלאו דווקא מיועדים לילדים, אך אין ספק שהילדים הם קהל היעד העיקרי שכן "הם קלים יתר להשגה". ילדים בגילאים אלו (6-13) נוהגים לגלוש בעיקר לאתרי משחקים והורדת קבצים ושם גם ייתכן שייתקלו בבאנרים מטעים כאלו.

מה אומר החוק?

מבחינה חוקית, רוב האתרים "מכסים" את עצמם בעזרת כתיבת תקנון ובקשה לאישורו. עם זאת, מובן שמודעות אלו פונות לילדים, וילדים אינם נוהגים לקרוא את התקנון. בנוסף, קיצור התקנון מופיע לרוב בתחתית העמוד אליו הילדים כמעט ולא מגיעים ועל כן מדובר בהטעיה מכוונת שכן היו יכולים לציין יותר בבירור שהשירות כרוך בתשלום.

איך תוכלו למנוע מילדכם להתחבר לשירותים כאלו?

 למדו את ילדכם לזהות מודעות מסוג זה , גלשו איתם לאתרים והראו להם ממה הם צריכים להיזהר, בכל מקרה, בקשו מהם שיתייעצו איתכם אם משהו נראה לא מספיק ברור.

הכירו להם את האתרים "הבטוחים" בהם לא ייתקלו במודעות אלו.

הנחו את ילדכם לעולם לא להקליד את מספר הטלפון הסלולרי באתרי האינטרנט.

רוצים להיות בטוחים ב-100% שלא יירשמו בטעות לשירותים כאלו? חייגו למפעיל הסלולר ובקשו לחסום את פונקצית הורדת התוכן. (דעו שכשאתם עושים זאת, אתם גם חוסמים אופציה להורדת צלצולים שירים וכד').

עוד בנושא החסימה 

בסוף 2009 החליט משרד התקשורת על טיפול ב- 16 כשלים הקיימים בחברות הסלולר. בין הפתרונות הציע משרד התקשורת להציג בפני כל לקוח המצטרף לחברה/מסלול  "טופס נגישות לשירותים", בו יידרש המנוי להחליט האם ברצונו שמכשירו יהיה "פתוח" או "חסום" לשירותים הבאים:הורדות/שירותים בתשלום מאתרי אינטרנט, שירותים בתשלום ברישום באמצעות SMS, קבלת SMS בתשלום, שליחת הודעות SMS בתשלום בתעריף מיוחד, גישה לפורטל הסלולרי של החברה, גישה לאינטרנט, שיחות לחו"ל.


סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד ספקיות אינטרנט
הרשם לאתר כמהזה ותהנה ממערכת תזכורות לפני סיום מבצע וניוזלטר עם עדכוני מחירים

תגובות