סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד חבילות סלולר

למה אנו חוששים לנייד את מספר הסלולרי שלנו?

למרות שאפשר לנייד מספר מחברה סלולרית אחת לרעותה, רובנו עדיין לא עושים זאת. מדוע? בין היתר בגלל התחייבויות כובלות...

למה אנו חוששים לנייד את מספר הסלולרי שלנו?

למרות שאפשר לנייד מספר מחברה סלולרית אחת לרעותה, רובנו עדיין לא עושים זאת. מדוע? בין היתר בגלל התחייבויות כובלות, מחלקות שימור לקוחות עקשניות ומסלולים מסובכים עד כאב ראש. כל הבעיות בדרך להתניידות וגם כמה פתרונות

ynet וליאת נחום, 24.03.2010

בסוף 2007 משרד התקשורת הוציא לפועל את רפורמת ניידות המספרים. הרפורמה מאפשרת לכל לקוח לעבור מחברה לחברה יחד עם מספר הטלפון שלו.

רפורמה זאת הייתה אמורה לחולל מהפך של ממש בשוק התקשורת בארץ כי לפניה מעבר לחברה אחרת, גרר ניתוק של הקו כולל מספר הקו שלנו וקבלת מספר חדש מהחברה החדשה.

חסם זה היה אחד החסמים העיקריים ללקוחות רבים שבחרו בלית ברירה להישאר בחברת הסלולר שלהם כיוון שלא רצו לאבד את המספר שכולם מכירים ולהחליפו בחדש.

אמנם המלאכה עדיין בעיצומה ולעיתים מתנהלת בעצלתיים, אך משום מה, רובנו עדיין שומרים נאמנות לחברת הסלולר ולא עוזבים גם כשברור שזה הצעד הנכון.

ynet בשיתוף אתר "כמה זה?" - בחנו את חסמי המעבר שהוסרו ואת אילו שנשארו וממליצים למשרד התקשורת על מספר תקנות חשובות לעתיד.

קיצור תקופת ההתחייבות והחזרים לכולם

עד 2008, כל סגירת הסכם עם חברת סלולר גררה התחייבות ארוכה של 3 שנים למסלול, כאשר לקוחות שרצו לעזוב במשך תקופה זו נדרשו לשלם קנסות יציאה דרקוניים, מה שמנע מעבר מחברה לחברה כמעט לחלוטין.

משרד התקשורת פתר זאת באמצעות קיצור תקופת ההתחייבות מ-36 חודשים ל-18 חודשים שנכנס לתוקפו באמצע שנת 2008, קיצץ בחצי את זמן ההתחייבות לחברת הסלולר, אך עם זאת, החברות מצאו דרך לעקוף את התקנה ופרסו את עלות המכשיר וההחזר למשך 36 חודשים, (אך גם את זה משרד התקשורת פתר, המשיכו לקרוא).

למרות שקוצרה תקופת ההתחייבות, התשלומים וההחזרים עבור המכשיר עדיין חולקו ל-36 חודשים ולקוחות שרצו לעבור לחברה אחרת בתום תקופת ההתחייבות שלהם, הפסיקו לקבל את ההחזר החודשי על המכשיר וחוייבו לשלם את יתרת המכשיר בתשלום אחד במעמד המעבר.

נוצר מצב שגם אם לא חוייבת ל-3 שנים לא השתלם לך לעזוב לפני תום 3 שנים. לכן, יצא משרד התקשורת עם תקנה חדשה: שיווין במתן הטבות והחזרים לרוכשים מכשיר סלולרי מהחברה או מספק אחר (חנויות חיצוניות/חברת סלולר אחרת), שנכנס לתוקפו בסוף 2009 והסיר חסם חשוב במימוש הניידות.

לקוחות עם מכשיר שלהם שרכשו אותו באופן פרטי או בחברה אחרת, יכולים כעת לקבל עליו החזרים בחברה החדשה בדיוק כמו לקוח שרכש את המכשיר בחברה עצמה, למכשירים שהחברות לא משווקות, נקבעה טבלה עם סקאלה בכל אחת מהחברות לשם קבלת החזרים.

אז למה אנחנו לא מתניידים?

משרד התקשורת עמל בשנים האחרונות לתיקון העוולות והחסמים כלפי הצרכן ובכל זאת אחוזי המעבר בין החברות עדיין נמוך ולא גרם לנהירה כללית של הצרכנים ולתחרות ממשית בין החברות. מה הסיבות לכך?

1. התחייבות קודמת, קנסות ויתרות תשלומים על המכשיר

למרות הכל, רובנו עדיין נמצאים בהתחייבות כזו או אחרת לחברת הסלולר, כך שהתנתקות או מעבר לחברה אחרת יגרררו תשלום קנס/דמי יציאה מהחברה שיכול להגיע לאלפי שקלים.

אמנם אם תתניידו החברה החדשה אליה תעברו תיתן לכם החזר/זיכוי בגין ההתניידות, אך סכום זה לרוב לא מגיע לעלות הקנס שהחברה הסלולרית תגבה מכם ולכן לקוחות מעדיפים להישאר עד תום תקופת ההתחייבות.

גם אם אתם כבר לא בהתחייבות לחברת הסלולר שלכם, ויכולים לעבור לחברה אחרת, עדיין יש לצרכן יתרת תשלומים על המכשיר שכן התחייבות לחברה היא למשך שנה וחצי ופריסת התשלומים על המכשיר היא למשך 3 שנים.

למרות התיקון שנכנס לתוקף כך שחברת הסלולר החדשה צריכה לתת לכם החזרים בהתאם למכשיר, עדיין הלקוח צריך לשלם את יתרת התשלומים על המכשיר בתשלום אחד במעמד הניתוק, ונוצר מצב בו הלקוח ישלם סכום גבוה במיידית ויקבל את ההחזר מהחברה החדשה בכל חודש ובחודשו.

2. מחלקות שימור הלקוחות

כשאנחנו מביעים בפני חברת הסלולר שלנו את רצוננו לעבור לחברה אחרת, אוטומטית הנציג מפנה אותנו למחלקה הנכספת, מחלקת שימור הלקוחות, המחלקה שמתפקידה לגרום לנו לא לעזוב את החברה ובין השאר מציעה לנו את האפשרות להוזיל את העלויות החודשיות שלנו, לקבל הטבות נוספות. שמציעים ללקוח הטבות והנחות להוזלת החשבון, מן הסתם, פוחת הרצון לעבור לחברה אחרת ולרוב נשארים עם הקיימת.

יש כאן גם את עניין הנוחות - שיחת טלפון לחברה שלנו ונוכל להתמקח ולהשיג מסלול חדש או הטבות וזאת לעומת כל פרוצדורת המעבר שכוללת החלפת כרטיס סים, חתימה על מסמכים, החתמה של הבנק במקרה לש הוראת קבע וכדו'.

3. השוואת מחירים ומסלולים בלתי אפשרית

יש כל כך הרבה מסלולים בכל חברה וחברה, מסלולי בנק דקות, מסלולים עם תשלום חודשי קבוע ותשלום פיקס על דקות ומסלולים למגזרים שונים ועוד, כך שמרוב מסלולים - ללקוח קשה לאתר את המסלול האופטימלי עבורו.

משימה עוד יותר קשה עד בלתי אפשרית היא לנסות ולכמת כמה באמת תעלה דקה, כיוון שבמסלולי בנק דקות, רק בניצול מלא של החבילה ניתן איכשהו לדעת את העלות. לקוח שרוצה לעשות באמת השוואת מחירים ראשית צריך לברר עם חברת הסלולר שלו את דפוסי השימוש המדויקים שלו, ואז לעשות סקר סקר שוק. כל זה כרוך בהקדשת זמן ואנרגיה, שלא לכולנו יש, ולכן, לפעמים נעדיף לדחות את המעבר.

4. חוסר ידיעה

לקוחות רבים לא יודעים את כל החוקים והתקנות ומשרד התקשורת אינו משקיע בקמפיינים נרחבים להבאת התקנות לידיעת הציבור ולכן לקוחות לא יודעים על "זכויות" אלו ולכן לא חושבים על מעבר מחברה מחברה. במיוטחד בולטת חוסר ידיעה של הציבור לגבי חוק ההחזרים החדש יחסית, מכיוון שהלקוחות לא מודעים לתקנה, הם לא מבקשים לקבל החזרים, וחברות הסלולר מצדן לא טורחות לעדכן בכך את הלקוחות.

מי בכל זאת עובר? (רק מי שחייב)

1. צרכנים שאין להם קליטה באזור מגוריהם ואין להם ברירה אלא לעבור לחברה אחרת.

2. צרכנים שנכוו בצורה משמעותית מחברת הסלולר שלהם, והחליטו לעזוב "ויהי מה".

3. צרכנים שהצליחו להשיג מסלול באמת הרבה יותר משתלם (למגזרים, לחברה גדולה, לעובדי מדינה וכדומה).

מסקנות

משרד התקשורת הכין את הקרקע במשך השנים האחרונות לריבוי שחקנים בתחום הסלולר, שיקרה עם כניסת המפעילים הוירטואליים בעוד מספר חודשים.

מפעילים ווירטואליים הם בעצם מפעילים שיפעלו על גבי התשתית הקיימת של חברות הסלולר, ללא צורך בהקמת תשתית חדשה, כאשר הם בעצם רוכשים מחברות הסלולר זמן אוויר ומוכרים אותו לצרכנים. מהלך זה אמור להוזיל משמעותית את התעריפים.

גם אם אתם לא עוזבים את החברה שלכם עכשיו, לפחות תשתמשו בעובדה שבקרוב יהיה קל יותר לעזוב אותה כאשר אתם מתמקחים עם חברת הסלולר על תנאי העסקה שלכם.

אנו ממליצים למשרד התקשורת להוציא לפועל עוד שתי רפורמות חשובות בתחום והן:

ביטול ההתחייבות לחלוטין- לא צריך לחייב לקוחות לשום שירות. נקודה. לקוחות מרוצים יישארו בחברת הסלולר שלהם ולא רק בגלל שהם מחוייבים אליה. נכון שיש מסלולים שהחברות מציעות ללקוחות שאינם רוצים להתחייב, אבל אלו מאוד יקרים בהשוואה למסלולים בהתחייבות ואינם משתלמים.

קביעת מסלולים עם תעריפים אחידים ומובנים - מרוב מסלולים שכוללים בתוכם המון סעיפים ואותיות קטנות הלקוח לא באמת מצליח להשוות מסלולים. מומלץ לחייב את החברות להציע מספר מסלולים מצומצם, מסלולים ברורים ואחידים. רק כך יוכל הלקוח להשוות בין החברות, להבין כמה הוא משלם וכמה הוא יכול לחסוך. למשל מסלול דבר ללא הגבלה בתשלום חודשי קבוע לדקה ולהודעות בלבד ללא דמי מנוי חודשיים/יעדים בהנחות/סופ"ש מוזל.


סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד חבילות סלולר
הרשם לאתר כמהזה ותהנה ממערכת תזכורות לפני סיום מבצע וניוזלטר עם עדכוני מחירים

תגובות