סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד חבילות סלולר

כך תורידו תוכן לסלולרי בזול

רוצים להוריד צלצול חדש למכשיר הסלולר או לקבל את מבזק החדשות באופן קבוע? TheMarker בשיתוף "כמהזה?" בדקו איך תעשו זאת בדרך הבטוחה.

כך תורידו תוכן לסלולרי בזול

13/01/10 בר חיון, TheMarker

רוצים להוריד צלצול חדש למכשיר הסלולר או לקבל את מבזק החדשות באופן קבוע? מאות אתרים מספקים שירותי תוכן, וההיצע נועד בעיקר לשמש כמסחטת כספים בחשבונית הסלולר החודשית ■ איך מזהים אתרים בעיתיים, מורידים תכנים בזול ונמנעים מתשלומים לא רצויים?

>> הטלפון הסלולרי הפך לא מכבר לסוג של כרטיס אשראי חוץ-בנקאי, שבאמצעותו אפשר לרכוש שירותים שונים מספקים שאינם חברות הסלולר. מלבד חניה וכרטיסי קולנוע, רוב ה"מוצרים" שניתן לקנות הם כמובן שירותי התוכן, החל מהשימושיים הנפוצים יותר כמו רינגטונים, עדכוני חדשות ומשחקים, ועד הגימיקים הפחות נחוצים כגון עצות מרבי נחמן ומאגר תירוצים לבית הספר.

סקר TheMarker בשיתוף עם מכון המחקר פאנלס הראה כי 56% מלקוחות חברות הסלולר גילו בעבר או בהווה כי הם משלמים עבור שירותי תוכן מבלי שביקשו או אישרו זאת במפורש. הסיבה העיקרית לבעייתיות בענף התוכן היא ההיצע האדיר של שירותים ממאות אתרי תוכן, שאליהם קל מאוד להירשם אך מחלקם קשה להתנתק. הפנייה של אתרים אלה לילדים היא בעיה נוספת, שכן אם למבוגרים קשה פעמים רבות להבין על מה הם משלמים וכמה, על אחת כמה וכמה זה קשה לילדים.

הדרך הקלה להתמודדות, היא כמובן הימנעות: ממש כפי שלא הייתם מוסרים פרטי כרטיס אשראי לאף אתר או גורם זר אחר, כך אפשר גם להימנע מהזנת המספר הסלולרי בפרסומת שקופצת על מסך המחשב או בכל אתר שירותי תוכן אחר. עם זאת, צרכנים רבים בכל זאת רוצים להחליף מדי פעם את צלצול הטלפון שלהם או לקבל עדכוני ספורט וחדשות, וההימנעות בכל מחיר לא בדיוק מסייעת להם.

לשם כך, בשיתוף עם kamaze.co.il - אתר השוואות מחירים בתחומי סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל, טלוויזיה רב ערוצית וטלפון -בדקנו עשרות אתרים ודרכי הורדת תוכן כדי למצוא כלים כיצד לעשות את זה בזול ומבלי להסתכן בהתקשרות אינסופית ובלתי רצויה לספק תוכן.

שירות מתמשך משמעותו תשלום מתמשך

מעבר למפעילות הסלולר, הג'ונגל של אתרי התוכן מכיל מאות אתרים עם היצע אדיר, חלקו נחמד ויעיל, אך רובו גימיקי וסתמי אשר נועד לשמש מסחטת כסף בחשבון הסלולר החודשי. חשוב לציין כי בין אם מדובר בהורדה חד-פעמית או תוכן רב-פעמי, באתרים רבים תיאור התשלום הוא עמום בכוונה, כדי שהצרכן לא יוכל להבין כמה הוא משלם ומתי.

טעות נפוצה של צרכנים היא להאמין שבמלכודות אלה לא סביר להיתקל באתרים הגדולים והרציניים. לדוגמה, באתר "מקו" נתקלנו בהצעה לקבל עדכונים שוטפים לסלולרי מבית "האח הגדול", כשמצוין כי "עלות שליחת ההודעה היא שקל אחד". אם הבנתם שעלות ההודעה שתשלחו כדי לקבל את השירות היא תשלום חד פעמי של שקל, טעיתם. רק לאחר בירור מול שירות הלקוחות, התברר כי מתקבל עדכון אחד או שניים ביום שעלותו שקל. כלומר, מעלות של שקל לשירות, המחיר קפץ ל-60-30 שקל לחודש.

קשת טוענת בתגובה כי "בניגוד למתואר לעיל מובהר בכל אזכור של השירות באתר 'מקו' כי עלות קבלת כל הודעה היא 1 שקל. זאת כמקובל בשירותים דומים הנהוגים בתחום זה". ואולם, לא קיבלנו מקשת הוכחה כי מצוין באתר שמדובר בשירות מתמשך.

מדוגמה זו ומרבות אחרות, אפשר לגזור כלל ברזל ראשון: שירות מתמשך, משמעותו תשלום מתמשך. על כן, לצרכני תוכן סלולרי חשוב, בתור התחלה, לדעת לזהות את התוכן הרב-פעמי ולהבדילו מזה החד-פעמי, פעולה שפעמים רבות אינה אינטואיטיבית כלל.

אחת הבעיות הנפוצות ביותר בתלונות שהתקבלו ב-TheMarker וארגון אמון הציבור, היתה שצרכנים הורידו תוכן מסוים בחושבם שמדובר בתשלום חד-פעמי, בעוד שלמעשה, חברת הסלולר המשיכה לחייב את החשבונית שלהם מדי חודש. אז ראשית, כדאי לדעת כי תוכן רב-פעמי אינו רק עדכוני חדשות למיניהם, אלא יכול להיות גם רינגטונים, משחקים ועוד.

כיצד ניתן לזהות כי מדובר בשירות שאינו חד-פעמי? שימו לב למלות מפתח כמו שירות, חבילה, קומבינה, הירשמו, עדכונים, ומנוי. גם המלה SMS בתיאור המוצר, צריכה להדליק נורה אדומה שכן לרוב, מדובר בשירות ותשלום מתמשכים. אם מלות המפתח אינן מופיעות בתיאור השירות, חפשו את הכוכביות שבתחתית המסך. אם הן אינן מופיעות, פשוט להימנע מלעשות שימוש באתר.

יש בכל זאת אתרים עם אופן הגון של הצגת השירות והתמחור. בעדכוני החדשות והבורסה היומיים בוואלה וב-ynet, למשל, אפשר לראות גם את מכסת העדכונים שאתם עומדים לקבל. כך גם בעדכוני הספורט שבאתר livegames.co.il. בכל מקרה, לא משנה לאיזה שירות נרשמתם, חשוב בסוף החודש לבדוק את התשלום ולראות שהוא תואם את כמות ההודעות שעליה האתר התחייב מראש.

אחת הבעיות של צרכנים המבקשים להתנתק משירות תוכן מתמשך, היא שהם מתקשרים, בצדק, למפעילה הסלולרית שלהם שלמעשה סולקת את התשלום בחשבונית החודשית. ואולם בינתיים, כל עוד משרד התקשורת אינו מחייב את חברות הסלולר לקחת אחריות על הנושא ואינו מטיל סנקציות, במקרים רבים החברות מגלגלות את האחריות הלאה ואינן דואגות לנתק את הצרכנים (אחת הסיבות לכך היא שהן גוזרות קופון של 50% מהרווחים על שירותי התוכן). על כן, לפני הירשמות לשירות תוכן כלשהו, חשוב לוודא את תנאי ההתנתקות ממנו. באתרים שהזכרנו למעלה, למשל, התנתקות מהשירות מתבצעת דרך האתר, באמצעות שליחת SMS או בהתקשרות למוקד שירות הלקוחות.

בכל מקרה, מומלץ להתקשר לשירות הלקוחות לפני ההרשמה, ולברר פרטים מהנציג. אם הוא אינו מפגין בקיאות במחירים ובתנאי השירות, או מפנה אתכם לגורם אחר, עדיף לא להירשם.

יותר זול דרך אתרי הסלולר

התשלומים החודשיים עבור שירותים מתמשכים עשויים להגיע לעשרות ומאות שקלים. לדוגמה, עלות שירות "כל החדשות" של ynet עשויה להגיע לכ-210 שקל בחודש. על כן, אם לא מדובר בעדכוני מידע, מומלץ להסתפק בשירות חד-פעמי. בחלק מהאתרים יציעו גם בשירותים החד-פעמיים להירשם לאתר. לדברי טל דומב מאתר kamaze אין צורך להירשם ועדיף אף להימנע מהזנת פרטים שבאמצעותם האתרים עשויים לשלוח לכם פרסומות ופיתויים להירשם לשירותים נוספים.

שניים משירותי התוכן הנפוצים ביותר הם הרינגטונים (צלצול דיגיטלי) והטרוטונים (השמעת השיר המקורי) להחלפת צלצול הטלפון, שעלותם מגיעה עד 9 שקלים. נראה כי באתרי חברות הסלולר, גם אם ההיצע שם מצומצם יותר מזה שבכל אתרי התוכן, הוא זול יותר עד חצי מחיר (ראו טבלה).

 

  סלקום אורנג' פלאפון מירס Ringo 6090 1010 Ringtonim
רינגטון 4.90 ₪ 3.00 ₪ 4.95 ₪ 4.90 ₪ 4.50-9.00 ₪ 8.00 ₪ 4.50- 7.00 ₪ 9.00 ₪ 
טרוטון 4.90 ₪ 4.90 ₪ 5.96 ₪ 4.90 ₪ 9.00 ₪  8.00 ₪ 9.00 ₪  9.00 ₪ 

המפעילות מציעות גם חבילות תוכן שאמורות להוזיל עוד יותר את העלות לפריט, תוך העלאת מספר ההורדות כמובן. בסלקום, למשל, חבילה של בין שניים לעשרה פריטים מוזילה את העלות עד לשקל וחצי לפריט. פרטנר מציעה 50% הנחה על הורדות תוכן חד-פעמיות באמצעות חבילות בעלות של 19.90-60 שקל. חברת פלאפון מאפשרת הורדת 5 צלצולים או טפטים בחודש במחיר 14.90 שקל, כשמצטרפים חדשים מקבלים חמש הורדות בחינם. במירס ניתן לרכוש חמישה תכנים מראש בתשלום חודשי קבוע של עשרה שקלים.

בכל מקרה של מנוי או חבילה, ההתנתקות כרוכה בהתקשרות לשירות לקוחות. ראוי לציין כי במקרי הורדות תכנים מסוימים, התקשינו מאוד למצוא את התמחור לתכנים באתרי החברות, במיוחד בפלאפון ופרטנר. בחלק מהפריטים בפרטנר לא מצוין המחיר לפני הזנת מספר הטלפון, ובפלאפון לא תמצאו את המחירים בפורטל התוכן, אלא בתפריט שירות הלקוחות.

יש גם שירות בחינם

הנוחות בעדכוני תוכן היא, כמובן, שהצריכה שלהם פסיבית. אבל המחיר לנוחות הזו גבוה. אם רכשתם טלפון דור 3, סביר להניח שיש לכם חבילת גלישה ובאמצעותה תוכלו בעצמכם להגיע לכל העדכונים שתרצו: ספורט, בורסה, חדשות ועוד. מלבד זאת, למי שרוצה לגוון עם צלצול הטלפון שלו, יש לא מטע אתרים המציעים הורדת שירים בצורה חינמית, כמו goloud.net או cellolari.co.il.

ההורדה מתבצעת ישירות למחשב ומשם יש להעביר את הצלצול למכשיר הסלולר באמצעות כבל USB או תקשורת אלחוטית כמו בלוטות'. בחלק מהמקרים תצטרכו להמיר את הקובץ שהורדתם לפורמט המתאים לסלולר. הפורמטים המתאימים הם MID ו-MMF. את ההמרה ניתן לעשות בעזרת שפע מדריכים באינטרנט.


סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד חבילות סלולר
הרשם לאתר כמהזה ותהנה ממערכת תזכורות לפני סיום מבצע וניוזלטר עם עדכוני מחירים

תגובות