סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד תקשורת

מה עשה המחוקק למען צרכן התקשורת ב-2009?

שנה עמוסה ופורייה עברה על משרד התקשורת בתחום החקיקה. YNET בשיתוף אתר "כמהזה?" החליטו לעשות לכם סדר.

מה עשה המחוקק למען צרכן התקשורת ב-2009?

03/01/10 טל דומב, ynet

בין היתר הממיר הדיגיטלי נכנס לפעולה, חברות הסלולר לא יכלו יותר להעלות תעריפים בתקופת ההתחייבות וחשבון הטלפון הפך לקריא יותר. העשייה היתה רבה אבל הדרך עוד ארוכה.

שנה עמוסה ופורייה עברה על משרד התקשורת בתחום החקיקה. המשרד הוציא תקנות חדשות, חידד חוקים ישנים ויצא ברפורמות משמעותיות. החלטנו לעשות לכם סדר, בשיתוף אתר "כמהזה?" להשוואת מחירי תקשורת בישראל.

השנה התחלנו לשלם לחברות הסלולר בתעריף חיוב על פי שנייה אחת בלבד, קיבלנו חשבונית קצת יותר מפורטת, זכינו באופציה להתנתק משירותי הכבלים והלוויין ועדיין ליהנות מחמישה ערוצים במחיר חד פעמי.

משרד התקשורת עשה השנה עבודה טובה, אבל כמו שאומר ההוא מהפרסומת, טובה אבל לא מצוינת. התיקון ברישיון חברות הסלולר המאפשר מעבר מחברה לחברה עם המכשיר הקיים והמשך קבלת זיכויים (ראו פירוט בהמשך) - יכול לחולל מהפכה בתחום הניוד בין חברות הסלולר. אך מבלי שהצרכנים יידעו עליו - שום מהפכה לא תקרה.

אין ספק שמשרד התקשורת פעל רבות השנה וכפי הנראה יעשה זאת גם בשנה הבאה. עם זאת, ועל אף החוקים הרבים, התקנות והרפורמות, ישנה הרגשה כי דברים משמעותיים יותר צריכים להתרחש. לדוגמא, תחום הסלולר. בשוק משחקות מספר חברות, אך כולן מציעות מחירים דומים וגבוהים. בעתיד צפויה לקום תשתית סלולרית למפעילים חדשים, ושחקנים חדשים ייכנסו לשוק, האם אז ירדו המחירים ויקודמו שירותים מתקדמים?

אז מה עשה המחוקק עבורנו השנה?

תאריך: 1 בינואר 2009

חוק/תקנה/רפורמה: חברות הסלולר לא יכולות להעלות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות.

פירוט: החל מ-1 בינואר 2009, נכנס לתוקף חוק המשפר את מעמדם של מנויי הסלולר. לפיו, בעסקאות הכוללות תקופת התחייבות, חברות הסלולר מחויבות לקבוע את תנאי ההתקשרות מראש ולהציגם למנויים. לחברות הסלולר אין רשות להעלות את התעריפים בזמן תקופת ההתחייבות אלא הן מחויבות לתנאי ההתקשרות שנקבעו מראש.

ואיך זה גורם לנו להרגיש? רגועים. יודעים תמיד כמה אנחנו משלמים, ולא חוששים לקום בבוקר ולגלות שהחצי שקל של אתמול הפך ל-80 אגורות היום.  

 

תאריך: 1 בינואר 2009

חוק/תקנה/רפורמה: חיוב לפי שנייה אחת בלבד.

פירוט: החל מתאריך זה כל לקוחות חברות הסלולר מחויבים לפי יחידת חיוב של שנייה אחת, ולא לפי יחידת חיוב של 12 שניות כפי שהיה נהוג בחלק מהמסלולים עד כה. כל מנוי שהיה באותו זמן בתכנית שבה יחידת החיוב שונה משנייה אחת, עבר לחיוב ביחידת חיוב של שנייה אחת, והחברות הציעו תוכניות תעריפים המחויבות במקטעי זמן בני שנייה אחת בלבד. חשוב לציין כי התיקון בעניין התקבל כבר בשנת 2005 ונדחה בשל הלחץ שהפעילו חברות הסלולר.

ואיך זה גורם לנו להרגיש? פחות עצבניים. לא הבנו בכלל למה במשך שנים החיוב היה לפי 12 שניות, והיינו צריכים לשבת עם סטופר ולעקוב אחרי זמן השיחה או לשלם יותר כשהשיחה הייתה פחות מ-12 שניות, וכן, יש שיחות כאלו.

 

תאריך: 11 בינואר 2009

חוק/תקנה/רפורמה: חוק האוסר על הארכת עסקה אוטומטית בתום ההתחייבות.

פירוט: החוק אוסר חידוש חוזה אוטומטי בתום תקופת חוזה או מבצע ללא הסכמתו המפורשת של הצרכן. מעבר לכך, החברות מחויבות להודיע לצרכן בין 30 ל-60 יום לפני תום העסקה. תיקון זה בא לפתור את הבעיה של חידוש עסקאות אוטומטית מבלי ידיעתו של הצרכן ומטרתו להגביר את מודעות הצרכנים לעסקאות שהם חותמים עליהן וכמובן להגביר את התחרות בין החברות. לעיתים ההודעה על תום העסקה יכולה להופיע רק בחשבונית (ללא הודעה נוספת), ועל כן כדאי להתעמק בה יותר ולשים לב לכל הפרטים.

ואיך זה גורם לנו להרגיש? מבסוטים, הכוח לאט לאט חוזר לידיים שלנו, אנחנו נבחר אם להמשיך התקשרות עם החברה ובאלו תנאים, ולא נגלה שכשהסתיימה העסקה החברה הכניסה אותנו על דעת עצמה לתוכנית עם מחיר אסטרונומי שמה לנו ולה?!?

 

תאריך: 1 ביוני 2009

חוק/תקנה/רפורמה: רפורמת ערוצי החינם - DTT

פירוט: תיקון זה אמנם התקבל בכנסת בפברואר 2008, אך הניסיון הראשון לשידורים מסוג זה החלו רק ביוני השנה. מדובר ברפורמת ערוצי חינם, בה ניתן לרכוש ממיר דיגיטאלי בתשלום חד פעמי של 400 שקל ולצפות בחמישה ערוצים חינם (ערוצי: 1, 2, 10, 33 ו- 99) ללא תשלום נוסף וללא התחייבות לאף חברת תקשורת HOT או yes. מטרת הרפורמה היא לאפשר לאנשים שלא רואים הרבה טלוויזיה, אך אפילו לצורך קליטת הערוצים הבסיסיים נדרשו בחיבור לכבלים או ללווין ובתשלום חודשי גבוה. ממיר ה-DTT מאפשר לאותם אנשים ליהנות מחמישה ערוצים בסיסים ללא צורך בתשלום חודשי.

ואיך זה גורם לנו להרגיש? מרוצים מאוד שהבחירה בידינו, לא עוד עשרות ערוצים עם תשלום חודשי מופרך, סוף סוף יש אלטרנטיבה שפויה למי שלא רוצה לשלם להוט/יס 250 שקל בחודש.

 

תאריך: 15 בספטמבר 2009

חוק/תקנה/רפורמה: גילוי נאות בחשבון הטלפון

פירוט: מטרת החוק הינה להגביר את השקיפות והבהירות בחשבונית הסלולר / הטלפון הקווי / השיחות הבינלאומיות. החוק מחייב את החשבונית לכלול פרטים שעד כה לא נכללו בה, וביניהם: משך תקופת ההתחייבות ומועד סיומה, גובה "דמי היציאה" אם יסיים הלקוח את ההתקשרות עם החברה לפני תום תקופת ההתחייבות. הוראות נוספות בדבר גילוי נאות ייכנסו לתוקפן ב-31 בדצמבר וביניהן: שיעור ניצול של כל חבילת שירותים הכלולה בתוכנית בה מנוי הלקוח, פירוט תשלומים לפי סוגי שירותים והתפלגות דקות שיחה ו-SMS לפי חברות היעד (פנים רשתי/ חוץ רשתי, נייח/ נייד) ועוד.

ואיך זה גורם לנו להרגיש? מצד אחד יותר מעודכנים, מצד שני עדיין מבולבלים, פרטים חשובים מאוד (כמו תוספת של 80 שקל בחודש לחשבון בגין יתרת מכשיר) נכתבים באותיות קטנות, ועדיין אנו לא מצליחים לדעת כמה בדיוק דיברנו ולאן.

 

תאריך: 1 בנובמבר 2009

חוק/תקנה/רפורמה: שוויון במתן הטבות לרוכשים מכשיר סלולרי מהחברה או מספק אחר.

פירוט: מטרת תיקון זה ברישיון חברות הסלולר הינו לאפשר ניוד קל ונוח יותר בין חברות הסלולר. התיקון מאפשר לצרכן לקבל את אותן ההטבות/זיכויים שהוא מקבל על המכשיר בין אם הוא רכש אותו בחברה אחת ועבר לאחרת בין אם הוא רכש אותו באופן פרטי. משמעות הדבר היא שאם לקוח קיבל זיכוי של X שקלים בעבור המכשיר בחברה א' ועבר לחברה ב', יקבל את אותו זיכוי של X שקלים. לחילופין, אם רכש הלקוח מכשיר באופן פרטי, ואותו מכשיר משווק גם בחברה הסלולרית, על החברה לתת לו את הזיכויים שהיה מקבל אילו היה רוכש את המכשיר ממנה. לגבי מכשירים שאין להם מקביל בחברות הסלולר, נקבעה סקאלה בת חמש רמות, כאשר המכשיר שנרכש יקבל זיכוי על פי הרמה אליה הוא שייך.

ואיך זה גורם לנו להרגיש? לכותבת אישית זה גורם התרוממות רוח. לקהל הצרכנים פחות- פשוט כי הם לא שמעו על החוק הזה. חבל שמשרד התקשורת שביצע מהלך כל כך חשוב, ופתר אותנו בפועל מהתחייבות ארוכת טווח לחברת הסלולר, לא משקיע בקמפיין והבאת מידע חשוב זה לצרכנים.

אז מה צפוי לנו בשנת 2010 ולאן פנינו מועדות?

להלן מספר חוקים ויוזמות שכבר עתידים להיכנס לפועל בשנה הקרובה:

  • כבר במרס 2010 ייכנס לתוקף הסדר של משרד התקשורת בנושא "שיחת חינם למתקשר". החל מתאריך זה יוכלו חברות הסלולר לספק את שירות שיחות החינם 1-800 ללא תשלום. כיום, החיוג למספר זה הוא חינם מטלפונים נייחים, בחיוג מסלולר למספר 1-800 אנו אמנם משלמים מחיר מוזל הנע סביב 25 אג' לדקה, אך עדיין משלמים. במרס יהפוך חיוג לזה לחינם גם מהסלולרי.
  • תיקון נוסף שייכנס לתוקפו במרץ 2010, הוא תיקון לחוק הגנת הצרכן אשר ייתן לצרכנים פרק זמן של שבועיים לבטל עסקאות שירות (כמו אינטרנט וכבלים) שנסגרו מהטעיית הצרכן או מניצול מצוקתו מצד החברה.
  • כמו כן, משרד התקשורת מקדם הנחת תשתיות תקשורת וסיבים אופטיים בפרויקטים תחבורתיים לאומיים, וזאת במטרה לשפר ולהגדיל את רוחב הפס של הצרכנים בתחום התקשורת והאינטרנט.

סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד תקשורת
הרשם לאתר כמהזה ותהנה ממערכת תזכורות לפני סיום מבצע וניוזלטר עם עדכוני מחירים

תגובות