ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
מבדיקת TheMarker ו"כמהזה?" עולה כי הצרכנים לא מודעים לחוק החדש, לפיו מקבלים זיכוי על מכשיר גם אם הוא לא נקנה מחברות הסלולר.
איפה לא כדאי לקנות נייד חדש? בחברות הסלולר2.12.09, בר חיון, TheMarker רפורמה חדשה של משרד התקשורת היתה אמורה להגביר את התחרות בשוק המכשירים הסלולריים ולאפשר לצרכן לקבל זיכוי חודשי, בלי קשר לדרך שבה נרכש המכשיר ■ אולם בהיעדר מודעות לחוק, הצרכנים אינם דורשים זיכויים ■ מבדיקת TheMarker ואתר Kamaze עולה כי מי שדורש זיכוי נתקל בסירוב מצד נציגי המכירות בחלק מהחברות |
---|
למרות שבמקרים רבים מכשירי הטלפון הניידים הנמכרים בשוק החופשי זולים יותר מהמחירים המוצעים אצל מפעילות הסלולר, המפעילות עדיין שולטות בשוק זה ביד רמה. ההערכה היא שהן מוכרות עד 2 מיליון מכשירים בשנה לעומת השוק הפרטי, המוכר 200 אלף מכשירים בשנה, כולל הרשתות והחנויות המקוונות. רפורמת משרד התקשורת, שיצאה לדרך בתחילת נובמבר, היתה אמורה לנתק את הזיקה בין קניית המכשיר לשירותי הסלולר הניתנים מהמפעילות, ובכך להגביר את התחרות בענף המכשירים ואף להקל על הניידות בין החברות. .. ואולם בינתיים הרפורמה מתקשה להמריא ולהיות אפקטיבית, בשל מודעות נמוכה בקרב הצרכנים ומידע מוטעה שהם מקבלים מנציגי השירות בחלק מהחברות. לרוב הצרכנים עדיין נראה טבעי שחברות הסלולר הן המשווקות העיקריות של מכשירי הסלולר. זאת, מאחר שלצד הזיכויים על המכשירים, הן גם משקיעות לא מעט בשיווק המכשירים, החל בפרסומות מושקעות, עבור בנציגי מכירות עם הצעות לשדרג את המכשיר ה"מיושן" שרכשנו רק לפני שנה, וכלה בקטלוגים תקופתיים עם הקולקציות החדשות, כאילו מדובר לכל הפחות בסדרת החליפות החדשה של ארמאני. הרפורמה של משרד התקשורת היתה אמורה לפתוח את השוק לתחרות אמיתית על המכשירים. הרפורמה אוסרת להפלות בין לקוחות שרכשו מכשיר מחברת הסלולר שממנה הם מקבלים שירותים לבין לקוחות שרכשו מכשיר במקום אחר. כלומר, לא משנה איפה קניתם את מכשיר הסלולר (חנות או מפעילה מתחרה), מפעילת הסלולר שלכם תהיה חייבת להציע לכם זיכויים חודשיים כפי שהיא מציעה ללקוחות שרכשו ממנה את המכשירים. משמעות הרפורמה היא לא רק הגברת התחרות על המכשירים, אלה גם הסרת חסמי מעבר בין חברות הסלולר, כי למרות האיסור לחייב לקוחות לשירותי סלולר ליותר מ-18 חודשים, התניידות בפועל לחברה מתחרה בתום תקופת ההתחייבות, ביטלה עד כה את הסבסוד על המכשיר שנמשך שלוש שנים. נציגי השירות לא מנדבים מידע ואולם חודש לאחר שהרפורמה יצאה לדרך, נראה כי מודעות הצרכנים אליה שואפת לאפס. גם הצרכנים המודעים לחוק ומבקשים זיכוי נתקלים לעתים בסירוב מצד נציגי המכירות בחלק מהחברות - כך עולה מבדיקת TheMarker בשיתוף kamaze.co.il, אתר השוואת מחירים בתחומי סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל, טלוויזיה רב-ערוצית וטלפון. כאשר ביקשנו זיכוי מפרטנר, נאמר לנו שאין החזרים על מכשירים שאינם משווקים בחברה (לגבי שאר המכשירים כן הוצע החזר). בכל השיחות מול סלקום, הטעו אותנו נציגי השירות ואמרו כי לא ניתן לקבל זיכויים בגין מכשירים שנקנו לפני נובמבר 2009. בפלאפון קיבלנו את המידע הנכון אודות הזיכויים, אך יצוין כי בבדיקות לקוח סמוי מול שלוש חברות הסלולר, כשאמרנו שברשותנו מכשיר שנקנה בחנות חיצונית, אף נציג לא טרח ליידע אותנו כי מגיע לנו עליו זיכוי. "זו היתה אמורה להיות מהפכה צרכנית", אומר אודי מארצי, מנכ"ל hMobile המשווקת מכשירים סלולריים, "אבל בהיעדר קמפיין פרסומי מצד משרד התקשורת, היכולת של האדם הממוצע להכיר את הרפורמה ולהבין כיצד היא עוזרת לו שואפת לאפס. חוסר המודעות הזאת לא רק שלא מסייע לתחרות בענף, אלא שאני מעריך שגם אלה שקונים כיום מכשירים בחנויות בגלל המחיר לא מקבלים בפועל את הזיכוי מחברות הסלולר, פשוט מפני שאינם מכירים את החוק". חשוב לציין כי ההחזרים שיינתנו הם למשך 36 חודשים ממועד הרכישה המקורי של המכשיר. כך שגם אם רכשתם מכשיר לפני שנתיים ורק עכשיו אתם מתניידים עמו לחברה אחרת, תהיו זכאים להחזר חודשי במשך שנה. זכרו: כנגד הוכחת קניית המכשיר (קבלה או חשבונית טלפון שבה מופיעה העלות החודשית של המכשיר), החברה חייבת להעניק לכם זיכוי. אם הנציג מסרב, דרשו לדבר עם האחראי עליו או כתבו אלינו. למעשה, גם על מכשירים שנקנו בחו"ל וכלל אינם משווקים עדיין בישראל, כמו אייפון למשל, חברות הסלולר ייאלצו לספק החזרים לפי שיטת מדרוג הזיכויים שלהן. ואולם בכל הקשור לאייפון נראה שכדאי לחכות. החנויות שעמן שוחחנו עוד מחכות לראות באילו מחירים חברות הסלולר ימכרו את המכשיר ואף אחד בשוק עוד לא יודע מה יהיו הזיכויים החודשיים שהמפעילות יציעו. אך בהתחשב בהתחייבות חברות הסלולר כלפי אפל (יצרנית אייפון) למכירת כמות גדולה של מכשירים, נראה שתהיה לא מעט תחרות סביב מכירת המכשיר ומודעות הצרכנים לרפורמת משרד התקשורת, כנראה רק תגביר אותה. דעו את זכויותיכם אם קניתם בחנות חיצונית מכשיר המשווק בחברת הסלולר, היא תהיה מחויבת להעניק לכם זיכוי באותם תנאים כאילו קניתם את המכשיר ממנה. לכן, במקרים שבהם המחיר בחנויות נמוך בהרבה מזה אצל מפעילות הסלולר, הזיכוי שתקבלו מחברת הסלולר אף יעלה על המחיר ששילמתם על המכשיר בחנות. בפרטנר הזיכוי החודשי מותנה בסכום חשבונית שאינו יורד מ-150 שקל בחודש. לקוח המגיע עם מכשיר המשווק בפרטנר, יקבל עד 50 שקל החזר, תלוי במכשיר. לדוגמה, על סמסונג גאיה E1310, הנמכר בפרטנר ב-1,044 שקל, אפשר לקבל זיכוי מלא (29 שקל בחודש למשך 36 חודשים). עם זאת, את אותו זיכוי ניתן לקבל גם אם קניתם את המכשיר בהום סנטר בעלות של 430 שקל בלבד. כלומר, תוכלו לכסות את עלות המכשיר ועוד לקבל 614 שקל מתנה. פלאפון מבססת את מדרוג הזיכויים על דגמי המכשירים ולא על עלותם בפועל. לקוח המדבר בעלות של יותר מ-149 שקל בחודש אמור לקבל זיכוי של 5-50 שקל (ברוב דגמי המכשירים המשווקים בפלאפון, מדובר בזיכוי של 50 שקל). בסלקום הזיכויים על המכשירים נחלקים לארבעה קבוצות. בשתיים הראשונות, הכוללות מכשירים ותיקים יחסית (נוקיה 3120C, סמסונג F480), יינתן זיכוי מלא ללקוחות שחשבוניתם עולה על 100-150 שקל (תלוי במכשיר). בשתי הקבוצות הבאות נכללים מכשירים חדישים, שעליהם ניתן זיכוי חלקי למדברים בסכום של יותר מ-199-399 שקל בחודש. למה לשים לב כשקונים מכשיר באופן עצמאי >> מבחינה צרכנית יש כמה יתרונות לרכישת מכשירים שלא דרך המפעילות. ראשית, אין התחייבות ארוכת טווח ברכישה, המבוססת על מודל חיוב-זיכוי למשך שלוש שנים. שנית, מכשיר שנמכר שלא דרך המפעילות פתוח לכל כרטיס SIM וכך קל וזול יותר לעבור בין החברות ואף להכניס כרטיס SIM בינלאומי כשנוסעים לחו"ל. עם זאת, מכיוון שיש גם לא מעט מכשירים המוברחים לישראל בדרכים לא כשרות, חשוב לשים לב לכמה דברים כשקונים מכשיר בחנויות. * ודאו מי נותן אחריות ומה היא כוללת: במקרה של סמסונג ומוטורולה אין כמעט יבוא מקביל, אך במכשירי נוקיה וסוני-אריקסון יש לא מעט. לכן, חשוב לברר לפני הרכישה אילו קלקולים האחריות אינה מכסה, תוך כמה זמן החנות מתחייבת להחזיר את המכשיר מתוקן (בדרך כלל עד שבועיים) ומה קורה בזמן שאתם מוסרים את המכשיר לתיקון. ברוב המקומות תקבלו מכשיר חלופי באותה רמה. בררו גם עד לאן יהיה עליכם לנסוע כדי לקבל שירות. יכול להיות שהמרחק לא יהיה שווה את החיסכון. * בדקו אילו תוספות מגיעות עם המכשיר: יש חנויות המוציאות מהערכות המקוריות אביזרים כמו אנטנה חיצונית לרכב וכבלים למיניהם כדי למוכרם בנפרד. ייתכן שאם המחיר נמוך מספיק ואין לכם צורך באביזרים הנוספים, תסתפקו בכך. ואולם לעתים תצטרכו להוסיף כסף אפילו על פאנל מקשים בעברית, וכדאי לברר בדיוק מה לא מגיע עם המכשיר. אפשר להשוות לערכות ברשתות גדולות יותר כגון hMobile, סופר לינק, אופיס דיפו ואייס. * ודאו שיש סוללה ומטען מקוריים: בדקו אם שם היצרן מוטבע על הפלסטיק של הסוללה או המטען. * בדקו שלא מכרו לכם מוצר מחודש: הפעילו את המכשיר בחנות, שחקו עם התפריטים ובדקו שאין הודעות SMS, תמונות או זיכרונות אחרים. במקרים מסוימים, חנויות מוכרות מוצרים מחודשים (refurbish), כלומר כאלה שצרכנים אחרים כבר התנסו בהם לזמן קצר. סלקום ופרטנר: "ריעננו את הנהלים" >> מפרטנר נמסר בתגובה כי "פרטנר ממלאת באופן מלא אחר הוראת משרד התקשורת בסוגיית ניתוק הזיקה בין המכשיר לשירותי הסלולר. החברה דאגה לחדד שוב את ההנחיות עם נציגי השירות והמכירה". מסלקום נמסר כי "החברה מאפשרת לכל לקוח חדש וקיים ליהנות מהטבות זיכוי על מכשירים שנרכשו לא בחברה". עוד נמסר, כי רועננו הנהלים בדבר הרפורמה לנציגי החברה. מבדיקה חוזרת שערכנו באמצעות נציגי אתר kamaze במוקדי המכירות של פרטנר וסלקום, עולה כי ריענון הנהלים בעקבות בקשתנו לתגובה אכן פעל, וכשדרשנו לקבל זיכוי על מכשיר שקנינו, נענינו בחיוב. ואולם היה עלינו להפגין בקיאות בנוהלי הרפורמה. כלומר, לקוח המגיע לחברות הסלולר עם מכשיר שקנה בשוק החופשי, פשוט לא יקבל זיכויים אם אינו מכיר את הרפורמה ולא יתעניין בזיכויים שמגיעים לו. על כך הגיבה דוברת משרד התקשורת כי הגישה לשר ולמנכ"ל המשרד הצעה לקמפיין בעלות של 3 מיליון שקל לפרסום הרפורמה, בכוונה להשיג מהאוצר תקצוב מיוחד באותו אופן שאושר בזמנו תקציב לקמפיין ניידות המספרים. |
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]