ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
תוכנית החיסכון של ערוץ 2 בשיתוף "כמהזה" אספו את כל הפרטים על שדרוג הסלולר, וגם: ככה תדעו כמה באמת עולה לכם "שדרוג חינם"
3/5/2009, תוכנית החיסכון, ערוץ 2
התקשרו אליכם מחברת הסלולר והציעו לכם לשדרג את המכשיר בחינם? מתחשק לכם לרכוש מכשיר סלולרי מתקדם ומעוצב? בכתבה הבאה תוכנית החיסכון בשיתוף "כמהזה?"- האתר להשוואת מחירי תקשורת בישראל, אספו עבורכם את כל הפרטים על שדרוג הסלולר, כל השאלות שכדאי לשאול לפני השדרוג, וגם: ככה תדעו כמה באמת עולה לכם לשדרג את המכשיר "בחינם"...מעבר לצפייה בכתבה כמה עולה באמת לשדרג את מכשיר הסלולר? - ערוץ 2
ב-22.4.2008 נכנסה לתוקף רפורמה של משרד התקשורת אשר קיצרה את זמן ההתחייבות לחברות הסלולר מ-36 חודשים ל-18 חודשים. אולם בפועל, מכשירי הסלולר המשוכללים והחדשנים המוצעים היום לצרכן בשיטת "חיוב-זיכוי" משאירים אותו בחברה ולפעמים גם במסלול הספציפי ל-36 חודשים. איך זה קורה? הודות לשיטת "חיוב-זיכוי" הפופלארית.
כדאי להכיר לעומק את שיטת השדרוגים- שיטה זו אומרת שלמעשה חברת הסלולר מסבסדת לכם את עלות המכשיר ומחלקת לכם את התשלום עליו ל-36 חודשים. השיטה נקראת שיטת "חיוב זיכוי", כאשר אתם מחויבים על עלות המכשיר המלאה ומזוכים עליה או על חלק ממנה אם אתם מדברים מעל סכום כסף מסוים בחודש.
רבים מאיתנו מתפתים לשדרוג אשר נתפס כהחלפת מכשיר ישן במכשיר מתקדם ללא תוספת תשלום, או בתוספת תשלום נמוכה.
כשמשדרגים מכשיר חשוב לדעת את הדברים הבאים:
חלוקת הזיכויים על פני 36 חודשים למעשה מחייבת אתכם לחברה ובדרך כלל גם למסלול הספציפי למשך שלוש השנים הבאות. במהלך שלוש שנים, סביר להניח שיצאו מסלולים חדשים, משתלמים יותר, אך על מנת לקבל את הזיכוי לפעמים תצטרכו להימנע ממעבר למסלול אטרקטיבי יותר (לחלק מהמסלולים ניתן לעבור ולהמשיך ולקבל את הזיכוי על המכשיר, אך בהרבה מקרים מדובר ב"שדרוג תוכנית", שמבטלת את הטבת ההחזר על המכשיר). סעיף זה יכול להיות משמעותי במיוחד במידה ודפוסי השימוש שלכם ישתנו במהלך תקופת ההתחייבות, כך שמסלול שהתאים לכם מאוד כשחתמתם את העסקה הופך להיות מסלול יקר ולא מתאים.
סקר שהזמין משרד התקשורת קובע כי הישראלים משדרגים את המכשיר הנייד שלהם כל 12-18 חודשים. לכן זיכוי למשך על פני 36 חודשים, אינו רלוונטי עבור רבים מאיתנו. חברות הסלולר מוציאות מדי כמה חודשים קולקציית מכשירים חדשה, כך שמכשיר שלפני רגע היה "המילה האחרונה" בתחום, ונחשב לחדש, מעוצב ומתקדם, מהר מאוד נראה לא מעודכן. הפרסומות עובדות עלינו היטב, ורוב האנשים לא מחזיקים מכשיר במשך 3 שנים, אלא משדרגים את המכשיר במהלך תקופת ההתחייבות. כשמשדרגים לפני תום 36 חודשים, הזיכוי על המכשיר הישן מתבטל ובמקום זאת אתם מקבלים זיכוי על המכשיר החדש, שסביר להניח שגם עליו לא תקבלו זיכוי ל-36 חודשים, מפני שתשדרגו שוב לפני תום תקופת ההתחייבות. אם למשל רכשתם מכשיר בשיטת "חיוב- זיכוי" בזיכוי מלא של 50 ₪ בחודש, ולאחר שנה וחצי תשדרגו למכשיר חדש יותר, תשלמו על המכשיר הקודם 50 ₪ בחודש במשך שנה וחצי, בלי לקבל זיכוי, כלומר תוציאו מארנקכם 900 ₪.
מלבד הרצון להחזיק במכשיר מעוצב ועדכני, יש עוד סיבות לשדרוג במהלך ההתחייבות: מחירי ביטוח המכשיר היקרים וסעיף ההשתתפות העצמית גורמים לרבים מאיתנו להימנע מלרכוש ביטוח. במידה ואין לכם ביטוח ומכשירכם התקלקל/ אבד/ נגנב, תצטרכו "לשדרג", כלומר לרכוש מכשיר חדש ואם תרצו לקבל עליו זיכוי, תצטרכו לוותר על הזיכוי עבור המכשיר אשר יצא משימוש.
שם המכשיר | עלות ותנאי החזר | תשלום ב- 18 החודשים הראשונים למדברים ב-150 ₪ בחודש | תשלום לאחר שדרוג למכשיר חדש (בתום 18 חודשים) | תשלום במשך כל 36 החודשים כולל חבילת גלישה בסיסית |
---|---|---|---|---|
סמסונג F480 TouchWiz (אצל חברת אורנג') |
חיוב של 79.90 ₪ בחודש, והחזר של 30 ש"ח מעל 100 ש"ח או 60 ₪ למדברים מעל 200 ₪ בחודש |
898.2 ₪ | 1438.2 ש"ח | 3196.8 ₪ (עלות חבילת הגלישה: 860.4 ₪) |
סמסונג I900 Omnia (אצל חברת פלאפון) | חיוב של 109.90 ₪ בחודש, והחזר של 50 ₪ למדברים מעל 149 ₪ בחודש | 1078.2 | 1978.2₪ | 3916.8 ₪ (עלות חבילת הגלישה: 860.4 ₪) |
נוקיה 6600 Fold (אצל חברת סלקום) | חיוב של 60 ₪ בחודש, והחזר מלא למדברים מעל 150 ₪ בחודש | 0 | 1080 ₪ | 1940.4 ₪ (עלות חבילת הגלישה: 860.4 ₪) |
ואם תבחרו במכשיר שאינו דור שלישי: למשל נוקיה 2600 (אצל חברת אורנג') | חיוב של 19.90 ₪ בחודש, והחזר מלא למדברים מעל 200 ₪. | 358.2 ₪ | 358.2 ₪ | 716.4 ₪ (אין עלות חבילת גלישה כי לא מדובר במכשיר דור שלישי. |
הזיכוי אינו ניתן באופן אוטומטי, אלא בכל חודש תקבלו זיכוי במידה ועמדתם בתנאי ההחזר. תנאי ההחזר כוללים בעיקר עמידה במספר דקות מינמילי (בדרך כלל כ-300 דקות בחודש) או בתשלום של סכום כסף מסוים עבור דקות שיחה ו- sms אשר נע בין 100 ₪ ל-300 ₪ לחודש תלוי בעיסקה ובמכשיר. אם באחד החודשים דיברתם קצת פחות (למשל, הייתם בחו"ל ולא לקחתם את המכשיר), לא תקבלו את הזיכוי. גם אם הגעתם לסכום הכסף שממנו ואילך מקבלים זיכוי, תדעו שלפעמים לא נכללים תשלומים עבור דקות ליעדים מועדפים, חבילות הטבה, תשלום עבור חבילת גלישה, ועוד (מה נכלל ומה לא תלוי בחברה ובמסלול).
מכל הסיבות הנ"ל חשוב להתייחס לשיטת "חיוב-זיכוי" כך:
להכפיל את מספר חודשי ההתחייבות בגובה החיוב החודשי ולדעת את עלות המכשיר האמיתית . אל הזיכוי יש להתייחס בערבון מוגבל, בגלל שלושת הסיבות שפורטו למעלה.
המלצתינו היא להימנע משדרוג במהלך תקופת ההתחייבות, ולהימנע מרכישת מכשיר יקר רק מפני שהוא ניתן בשיטת "חיוב- זיכוי".
אם אתם חושקים דווקא במכשיר המשוכלל והיקר ביותר, כדאי שתכירו את שתי ההמלצות הבאות:
בדקו האם אתם באמת צריכים מכשיר דור שלישי
היום רובינו מחזיקים מכשירי סלולר משוכללים מהדור השלישי, כאשר בעצם, רובנו לא עושים שימוש בפונקציות שמציעים המכשירים הללו. מכשירים אלו הינם מכשירים יקרים יותר ממכשירים שאינם מכשירי דור שלישי, ובנוסף, תצטרכו לשלם עבור חבילת גלישה עלות של 23.90 ₪ בחודש לחבילה הבסיסית (קיימת אופציה לרכישת מכשיר ללא חבילת גלישה, אולם אז מחיר המכשיר יקר משמעותית, כך שלא משתלם לעשות זאת).
אם אינכם מרבים לגלוש באינטרנט באמצעות המכשיר, ואינכם משתמשים במצלמת הוידאו שבמכשיר- אין שום סיבה שתרכשו מכשיר דור שלישי.
היזהרו מריבוי אביזרים ושירותים אשר פוגעים באורך חיי הסוללה
אחד הדברים הראשונים והבולטים ביותר שנפגעים במכשירים המתקדמים הוא אורך חיי הסוללה. מכשיר עם מסך גדול ומצלמה מתקדמת צורך הרבה מאוד אנרגיה מהסוללה, וצריך לקחת בחשבון שברגע האמת יכול להיות שלא תישאר מספיק אנרגיה במכשיר כדי להוציא שיחה רגילה להודיע משהו חשוב באמת.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]