ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]
תוכנית החיסכון של ערוץ 2 ואתר "כמהזה?" בדקו את הרפורמות החדשות של משרד התקשורת- מה מרוויח הצרכן, מה השתנה ולמה חשוב להמשיך לשים לב
אם פתאום הרגשתם שחשבון הסלולר שלכם הצטמצם וחשבתם שאתם מדברים פחות- אז כדאי שתדעו על חמש הרפורמות הצרכניות של משרד התקשורת שאמורות להקל על חשבון הסלולרי ועל ההתנהלות מול חברות הסלולר. ערוץ 2 ואתר "כמהזה?" www.kamaze.co.il בדקו מה בדיוק מרוויח הצרכן, מה השתנה ולמה חשוב להמשיך לשים לב.
לצפייה בכתבה המלאה בתוכנית הכלכלית
שר התקשורת אריאל אטיאס, שם בראש סדר העדיפויות שלו את טובת הצרכן, והציבור נהנה מהתוצאות: ארבע רפורמות שמטרתן להיטיב עם מצבם של לקוחות חברות הסלולר ולצמצם את החשבון החודשי נכנסו לאחרונה לתוקפן, ורפורמה נוספת תיכנס לתוקפה בקרוב. ביוזמת משרד התקשורת קוצרה תקופת התחייבות, חיוב זמן אוויר עבר ליחידות של שניה אחת בלבד במקום 12 שניות, על ספקיות הסלולר נאסר להעלות תעריפים במשך תקופת ההתחייבות, תם עידן החשבונית המעורפלת והמסובכת, וכשנגמרת ההתחייבות- אתם לא ממשיכים לשלם אוטומטית.
נכנסה לתוקף ב-22.4.2008
עד לפני זמן קצר, כשרכשתם או "שדרגתם" למכשיר סלולר חדש, ואפילו כשעברתם מסלול, התחייבתם ל-36 חודשים לחברת הסלולר. אם רציתם לצאת מההתחייבות מסיבה כלשהי - נאלצתם לשלם קנס של אלפי שקלים, מה שהוריד את הרעיון מהפרק.
בעקבות החוק החדש, זמן ההתחייבות ירד ל-18 חודשים, כך שאם בטעות התחייבתם למסלול שלא מתאים לכם, לפחות לא תאלצו להישאר עמו שלוש שנים.
הבעיה: שיטת "חיוב-זיכוי"
למרות השינויים בחקיקה הבאים לטובת הצרכן, מכשירי הסלולר המשוכללים והחדשנים המוצעים היום לצרכן בשיטת "חיוב-זיכוי" משאירים אותו בתוכנית ל-36 חודשים.
אם למשל רכשתם מכשיר ב-1,800 שקלים, כלומר ב-50 שקלים כל חודש שתזוכו עליהם בחשבונית בתנאי שאתם מדברים מעל עלות מסוימת בחודש - אם תעזבו את החברה ואפילו את המסלול לפני תום 36 חודשים, תצטרכו להתחיל לשלם כל חודש 50 שקלים, מבלי לקבל עליהם זיכוי.
נכנסה לתוקף ב-31.12.2008
לא בטוח שהייתם מודעים לזה, אבל עד כה היה מותר לחברה להעלות את התעריפים במהלך תקופת ההתחייבות שלכם. כן, כן, היה סעיף בחוזה עליו חתמתם שנותן לזה תוקף חוקי.
נאמר למשל שחשבתם שסגרתם עסקה טובה - כבר למחרת יכלה חברת הסלולר לעלות לכם את התעריפים ולהפוך את העסקה למאוד לא משתלמת, ואתם הייתם מחויבים להישאר בעסקה עוד חודשים רבים.
זאת ועוד, למרות החוק שמדבר על תעריפים אחידים במשך כל התקופה, החברה כן תוכל להוזיל את תעריפיה, ולתת הטבות והנחות שלא נחתמו בחוזה מראש.
הבעיה: העלאת תעריפים?
ברגע שחברות מחויבות לתעריף אחיד למשך תקופה ארוכה, קיים חשש שהחברות יעלו את תעריפיהן כדיי לבטח את עצמן מפני שינויים בשוק.
נכנסה לתוקף ב-1.1.2009
בהתאם לרפורמה של משרד התקשורת, החל מה-1 בינואר כל לקוחות החברות הסלולר מחויבים לפי יחידת חיוב של שנייה אחת, ולא לפי יחידת חיוב של 12 שניות כפי שהיה נהוג בחלק מהמסלולים עד כה.
החוק חל גם על לקוחות שמחויבים היום למסלול שבמסגרתו הם מחויבים לפי 12 שניות, כלומר, אף אחד מאיתנו לא ישלם עוד על 6 שניות מיותרות (בממוצע) בכל שיחת טלפון. סוף סוף הגיע הקץ לעונש עיגול השניות כלפי מעלה, ולא נחויב יותר על שניות שמצטברות לדקות ולפעמים גם לשעות שלא דיברנו בהן.
הבעיה: שלוש שנות איחור
התיקון המדובר התקבל כבר בשנת 2005 ויישומו נדחה עד עכשיו בגלל לחץ שהפעילו חברות הסלולר. לנוכח חשבונות הסלולר היקרים שנשלחים אלינו כל חודש, מצער קצת שהחוק לא עבר לפני שלוש שנים, והיה מקטין לנו קצת את הוצאות התקשורת הגבוהות שמכבידות על כיסינו.
נכנסה לתוקף ב- 10.1.2009, חלה על כל החברות שמציעות עסקאות לתקופה קצובה, ולא רק על חברות הסלולרית.
חוק זה קובע כי בתום עסקה קצובה (=בתום תקופת ההתחייבות), החברה לא תאריך את העסקה עם הצרכן מבלי לקבל את הסכמתו המפורשת, ואסור לחברות להאריך את החוזה ללא הסכמה זו.
מעבר לכך, החברות מחויבות להודיע לצרכן בין 30 ל-60 יום לפני תום העסקה.
הבעיה: אופן ההודעה על תום העסקה
ההודעה על תום העסקה יכולה להופיע בחשבונית, שלא כולנו טורחים להתעמק ולשים לב לכל הפרטים בה.
ייכנס לתוקף לכל המאוחר ב-15.9.2009, רוב החברות יתחילו ביישום החוק קודם לכן (בחודשים הקרובים).
מטרת החוק הינה להגביר את השקיפות והבהירות בחשבונית הסלולר (החוק תקף גם לגבי חשבוניות הטלפון הקווי והשיחות הבינלאומיות). מעתה החשבונית תכלול פרטים שעד כה לא נכללו בה, ובינהם: משך תקופת ההתחייבות ומועד סיומה, גובה "דמי היציאה" אם יסיים הלקוח את ההתקשרות עם החברה לפני תום תקופת ההתחייבות, שיעור ניצול של כל חבילת שירותים הכלולה בתוכנית בה מנוי הלקוח, פירוט תשלומים לפי סוגי שירותים והתפלגות דקות שיחה ומסרונים לפי חברות היעד (פנים רשתי/ חוץ רשתי, נייח/ נייד).
הבעיה: עדיין קשה לצרכן לדעת מה המסלול האופטימלי עבורו
החוק החדש אמור להקל על הצרכן לבדוק האם המסלול בו הוא נמצא מתאים עבורו.
נתונים כמו שיעור ניצול שירותים מתוך חבילה, והתפלגות דקות השיחה עשוי לסייע בכך, אולם, עדיין המסלולים ושיטת התמחור בה נוקטות חברות הסלולר מעורפלת ומסובכת, כך שלצרכן קשה למצוא את המסלול האופטימלי והחסכוני ביותר עבורו.
ט.ל.ח. מצאתם טעות? כתבו לנו ל: [email protected]