סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד חבילות סלולר

בשורה ללקוחות הסלולר: מעכשיו תשלמו פחות

nana10 ואתר "כמהזה?" בדקו את הרפורמות החדשות של משרד התקשורת בתחום הסלולר: מה מרוויח הצרכן, מה השתנה ולמה חשוב להמשיך לשים לב

בשורה ללקוחות הסלולר: מעכשיו תשלמו פחות

7/1/2009, סתיו יפה, "כמהזה?"

שלוש רפורמות צרכניות של משרד התקשורת מבטיחות להקל לכם על חשבון הסלולר החודשי. nana10 ואתר "כמהזה?" בדקו מה בדיוק מרוויח הצרכן, מה השתנה ולמה חשוב להמשיך לשים לב

שלוש רפורמות שמטרתן להיטיב עם מצבם של לקוחות חברות הסלולר ולצמצם את החשבון החודשי נכנסו לאחרונה לתוקפן. ביוזמת משרד התקשורת קוצרה תקופת התחייבות, חיוב זמן אוויר עבר ליחידות שנות שניה אחת בלבד במקום 12 שניות ועל ספקיות הסלולר נאסר להעלות תעריפים במשך תקופת ההתחייבות.

בשיתוף אתר כמהזה להשוואת מחירי תקשורת בישראל בדקנו מה בדיוק השתנה בעקבות שלוש הרפורמות, מה השתפר ולמה חשוב לשים לב כדאי לא ליפול.

הרפורמה: קיצור תקופת ההתחייבות

עד לפני זמן קצר, כשרכשתם או "שדרגתם" למכשיר סלולר חדש, ואפילו כשעברתם מסלול, התחייבתם ל-36 חודשים לחברת הסלולר. אם רציתם לצאת מההתחייבות מסיבה כלשהי - נאלצתם לשלם קנס של אלפי שקלים, מה שהוריד את הרעיון מהפרק.

בעקבות החוק החדש, זמן ההתחייבות ירד ל-18 חודשים, כך שאם בטעות התחייבתם למסלול שלא מתאים לכם או למכשיר לא מוצלח, לפחות לא תאלצו להישאר עמו שלוש שנים.

חוק זה מצטרף אל חוק ניידות המספרים, שבעקבותיו החברות השונות מציעות הטבות לעוברים אליהן מהחברה המתחרה, מה שאומר שמדי שנה וחצי יכול הצרכן לאיים בעזיבה, ולקבל תנאים טובים יותר מחברת הסלולר, או לחלופין לעזוב אותה לטובת חברה שתציע הצעה מפתה יותר.

המלכוד: שיטת "חיוב-זיכוי"

למרות השינויים בחקיקה הבאים לטובת הצרכן, מכשירי הסלולר המשוכללים והחדשנים המוצעים היום לצרכן בשיטת "חיוב-זיכוי" משאירים אותו בתוכנית ל-36 חודשים.

אם למשל רכשתם מכשיר ב-1,800 שקלים, כלומר ב-50 שקלים כל חודש שתזוכו עליהם בחשבונית בתנאי שאתם מדברים מעל עלות מסוימת בחודש - אם תעזבו את החברה ואפילו את המסלול לפני תום 36 חודשים, תצטרכו להתחיל לשלם כל חודש 50 שקלים, מבלי לקבל עליהם זיכוי.

לכן, מומלץ לבחור במכשיר זול, ולא להתפתות לרכוש מכשיר יקר רק כי הוא לכאורה "לא עולה לכם כסף", ובפועל הוא בשיטת "חיוב-זיכוי" הבעייתית.

הרפורמה: חיוב לפי שנייה אחת בלבד

בהתאם לרפורמה של משרד התקשורת, החל מה-1 בינואר כל לקוחות החברות הסלולר מחויבים לפי יחידת חיוב של שנייה אחת, ולא לפי יחידת חיוב של 12 שניות כפי שהיה נהוג בחלק מהמסלולים עד כה.

החוק חל גם על לקוחות שמחויבים היום למסלול שבמסגרתו הם מחויבים לפי 12 שניות, כלומר, אף אחד מאיתנו לא ישלם עוד על 6 שניות מיותרות (בממוצע) בכל שיחת טלפון. סוף סוף הגיע הקץ לעונש עיגול השניות כלפי מעלה, ולא נחויב יותר על שניות שמצטברות לדקות ולפעמים גם לשעות שלא דיברנו בהן.

החוק הזה עשוי לחסוך לנו הרבה כסף. לקוחות במסלולי "לא דיברת- לא שילמת" שמשלמים כל חודש לפי הדקות שהם מדברים, יראו שלפתע הם מדברים פחות דקות. לקוחות במסלולי בנק דקות, יראו שפתאום הם לא חורגים מהבנק, כי סוף סוף הם מקבלים עבור 200 הדקות עליהן שילמו מראש, באמת 200 דקות.

המלכוד: שלוש שנות איחור

התיקון המדובר התקבל כבר בשנת 2005 ויישומו נדחה עד עכשיו בגלל לחץ שהפעילו חברות הסלולר. לנוכח חשבונות הסלולר היקרים שנשלחים אלינו כל חודש, מצער קצת שהחוק לא עבר לפני שלוש שנים, והיה מקטין לנו קצת את הוצאות התקשורת הגבוהות שמכבידות על כיסינו.

הרפורמה: איסור העלאת תעריפים בתקופת התחייבות

לא בטוח שהייתם מודעים לזה, אבל עד כה היה מותר לחברה להעלות את התעריפים במהלך תקופת ההתחייבות שלכם. כן, כן, היה סעיף בחוזה עליו חתמתם שנותן לזה תוקף חוקי.

נאמר למשל שחשבתם שסגרתם עסקה טובה - כבר למחרת יכלה חברת הסלולר לעלות לכם את התעריפים ולהפוך את העסקה למאוד לא משתלמת, ואתם הייתם מחויבים להישאר בעסקה עוד חודשים רבים.

זאת ועוד, למרות החוק שמדבר על תעריפים אחידים במשך כל התקופה, החברה כן תוכל להוזיל את תעריפיה, ולתת הטבות והנחות שלא נחתמו בחוזה מראש.

המלכוד: מי באמת יודע את התעריפים?

אפילו שהתעריפים לא יכולים להשתנות, החוזה והתמחור כל כך מעורפלים שספק אם תצליחו להבין כמה באמת אתם משלמים עבור דקת שיחה, עבור המכשיר והכי חשוב - האם החבילה שבחרתם היא באמת החבילה המיטבית והמשתלמת ביותר עבור דפוסי השימוש שלכם, מבין מגוון ההצעות המסובכות של חברות הסלולר.

אז איך עוד אפשר לחסוך?

עם כל השמחה והחיסכון האפשרי הגלום בחוקים החדשים, חשוב לזכור שעדיין תעריפי שיחת סלולר ותעריפי שליחת SMS ברוב המסלולים הם יקרים. לגבי SMS, יש מגוון אפשרויות לחסוך, כפי שהסברנו בעבר.

לגבי חיסכון בשיחות, כדאי לוותר על הנוחות היקרה ולהקפיד לא לדבר מהסלולר בבית, גם לא לסלולר. זה נשמע ברור מאליו, ובכל זאת רובנו מדברים מהסלולר מהבית למרות המסלולים הזולים בהרבה שמציעות חברות הטלפון הקווי בחיוג מנייח לנייח וגם בחיוג מנייח לסלולרי. להמחשה, דקת שיחה מנייח לנייח עולה אגורות בודדות (בין 0.0045 ל-0.18, תלוי במסלול), ותעריף שיחה מטלפון נייח לסלולרי עומד על כ-33.2 אג' לדקת שיחה, לעומת דקת שיחה מסלולר לסלולר שעולה כ-60 אג' בממוצע.


סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד חבילות סלולר
הרשם לאתר כמהזה ותהנה ממערכת תזכורות לפני סיום מבצע וניוזלטר עם עדכוני מחירים

תגובות