דלג לתוכן
סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד  חבילות סלולר

10 טיפים לחיסכון בסלולרי

בדיקת "גלובס" ו"כמהזה?": איך לקצץ את חשבון הסלולר בלי הרבה מאמץ ועם מעט ערנות

4 דקות קריאה כותב: מערכת כמהזה

בדיקת "גלובס" ו"כמהזה?": איך לקצץ את חשבון הסלולר בלי הרבה מאמץ ועם מעט ערנות

החל מהבנת פרטי המסלול, דרך השתייכות למגזרים מסוימים וכלה מהימנעות משיטת חיוב-זיכוי - "גלובס" ואתר "כמהזה" מספקים טיפים שיאפשרו לכם לקצץ באופן משמעותי את חשבון הסלולר החודש  |  1.9.2008 אורלי פלג-מזרחי  

למרות, ואולי בגלל, שלל המסלולים, המבצעים והתנאים שמציעות חברות הסלולר, מרבית הצרכנים מופתעים מדי חודש לגלות שחשבון הטלפון הנייד שלהם חורג מהציפיות. גם ניסיונותיו של משרד התקשורת לכפות על חברות הסלולר שקיפות באמצעות תקנות רגולציה לא עומדים במבחן המציאות. איך בכל זאת ניתן להוזיל את החשבונות? בעזרת מומחי אתר "כמהזה" (kamaze.co.il) המתמחה בהשוואות מחירים באינטרנט, סלולר, טלוויזיה, שיחות לחו"ל וטלפוניה, ריכזנו כמה טיפים שעשויים לעזור במשימה.

1. אין מתנות חינם: היזהרו משיטת "חיוב - זיכוי"

על-פי שיטה זו, שהפכה לאחת מהפופולריות, בחברות הסלולר, מציעות החברות למנויים לשדרג את מכשיר הטלפון ו"לקזז" את עלות השדרוג בדקות שימוש.

"שיטה זו, אליה מתפתים צרכנים "תאבי שדרוג", היא אחד המוקשים הגדולים הניצבים בפני מנויי הסלולר, כיוון שהיא כובלת את הצרכן לעסקה על כל פרטיה למשך כל זמן התשלומים על המכשיר", מסבירים מומחי "כמהזה". במילים אחרות, לקוח שהתחייב למפעילת הסלולר על שידרוג מכשיר בשיטת "חיוב זיכוי" אך בחלוף הזמן גילה כי המסלול אינו מתאים לו, עומד בפני הברירה לשלם מדי חודש כמה עשרות שקלים עבור מכשיר מיותר מבחינתו, או להמשיך ולהיות כבול לתוכנית שאליה הצטרף.

2. כבוד למגזר: לא שווה להיות סתם לקוח

בררו אם אתם שייכים למגזר הזכאי למסלול מוזל: חברות הסלולר מציעות מגוון מסלולים המיועדים למגזרים דוגמת המגזר החרדי-מסורתי, המגזר הערבי, עולים חדשים, חיילים וסטודנטים. אורנג', למשל, מציעה למגזר החרדי 1000 דקות ב-19 אג' לדקה למשפחה ול"קומות הכשרות" (מספרי הטלפון של חבריהם החרדים) תמורת 12.90 שקל לחודש.

לקוח הנמנה על המגזר ישלם עבור 1,000 דקות בחודש למספרים המוזלים כ-200 שקל בחודש (כולל דמי מנוי), בעוד שלקוח ממוצע "רגיל" שידבר כ-1,000 דקות בחודש שיחות פנים משפחתיות ישלם כ-600 שקל לחודש.

בנוסף ממליצים מומחי "כמהזה" לנסות "להשתחל" למסלולים של ארגונים או חברות גדולות. במסלולים אלה תעריפים זולים בהרבה לדקת שיחה, והם טומנים בחובם הטבות משתלמות נוספות.

כך לדוגמה מנוי ברשת מירס במסגרת הצבא מזכה בתעריף קסום של 10 אג' (בתוספת מע"מ) לדקת שיחה. סלקום מציעה לעובדי ארגונים גדולים כמו חברת חשמל ובזק מסלולים בהם תעריף הדקה עומד על 30 אג' בלבד.

3. בחן את עצמך: בקשו מהחברות דו"ח חודשי

חברות הסלולר מחויבות למסור ללקוחות המבקשים זאת דוחו"ת דפוסי שימוש ל-3 החודשים האחרונים.

באמצעות דו"ח דפוסי השימוש תוכלו לבדוק האם המסלול אליו אתם שייכים מתאים לכם. לאחר קבלת הדוחו"ת פנו אל נציגי שירות הלקוחות ובררו אם קיימים מסלולים המתאימים לכם יותר.

4. היזהרו מבנק דקות: תשלום מראש לא תמיד כדאי

אל תתפתו לשלם על 400 דקות שיחה מראש, ולא על חבילת 200 מסרונים. המוקש: התשלום ייגבה מכם גם אם לא תנצלו את מכסת הדקות הזולות עליהן שלמתם במסגרת החבילה. אי ניצול הדקות יהפוך את מחיר הדקות שנוצלו לגבוה משמעותית. כך לדוגמה עבור בנק של 300 דקות דורשת אחת המפעילות תשלום של 179 שקל לחודש, ולכן מחיר הדקה בחבילה זו עומד על 60 אג'. אם בחודש אחד ינצל המנוי רק 250 דקות, הרי מחירה של כל דקה יקפוץ ל-70 אג'. ניצול של 200 דקות יקפיץ את מחיר הדקה ל-90 אג', וכך הלאה.

בצורה הפוכה, יש להיות מודעים למחירה של כל דקה במקרה של חריגה ממספר הדקות הכלולות בחבילה. ב"כמהזה" מזהירים ממחירים גבוהים במיוחד לדקות חורגות בחלק מהמסלולים.

5. נוחות יקרה: סלולרי רק בארץ

ממוצע מחירה של דקה יוצאת/נכנסת בסלולר הישראלי בחו"ל עומד על 7 שקל (למעט במבצעים של החברות, המוגבלים במספר הדקות) יש פתרונות אחרים זולים בהרבה בשוק: כרטיסי SIM מיוחדים (בעזרת SIM של חברת אקספון, למשל, דקת מארה"ב לישראל תעלה 1.5 שקל).

בנוסף ניתן לשכור בארץ מכשירים שמשתייכים לרשתות בחו"ל (למשל בחברת TelAway ) וכרטיסי חיוג אשר מאפשרים לחייג מכל טלפון בחו"ל בתעריף זול יחסית באמצעות קוד שתקבלו לפני הטיסה.

6. המיקוח משתלם: אל תקפאו על השמרים

אם אתם לקוחות חדשים בחברה, הציגו מחירים זולים יותר שקיבלתם בחברה אחרת. אם אתם לקוחות קיימים שלא מחויבים לחברה, איימו בניוד ותועברו למוקד שימור הלקוחות, שם נהנים הנציגים מחופש פעולה שמאפשר מתן תעריפים זולים.

7. בבית לא מהסלולרי: גם לא לטלפון סלולרי

אולי יותר נוח לדבר מהסלולרי גם מהבית, אבל זה הרבה יותר יקר. תעריף ממוצע של דקת שיחה מבזק לבזק עומד על 7.94 אג', ומפעילות טלפון נייח אחרות מציעות גם מסלולים בהם מחיר הדקה אפילו נמוך יותר. תעריף שיחה מטלפון נייח לסלולרי עומד על כ- 33.2 אג' לדקת שיחה, זול ממרבית מחירי הדקה המוצעים בסלולר.

8. ביטוח? לא בטוח: אל תבטחו את המכשיר סתם

עלויות הביטוח וההשתתפות העצמית מביאות לכך שבמקרים רבים משתלם יותר להחליף מכשיר כל פעם שיש לו תקלה רצינית. יש כיום בשוק מכשירים פשוטים שעלותם כמה מאות שקלים בודדים, כך שקנייתם יותר משתלמת מאשר תיקון המכשיר הישן.

יותר מכך, למכשיר חדש יש אחריות: רובנו נוטים לשכוח שיבואני המכשירים הסלולריים מעניקים אוטומטית אחריות של 12 חודשים למכשירים חדשים, כך שייתכן שמי שרוכש מכשיר חדש משלם בעצם תשלום כפול עבור שירות התיקונים.

מעבר לזה, ניתן לתקן מכשירים גם דרך מעבדות פרטיות שמציעות במקרים רבים תיקונים זולים יותר עם אחריות.

עוד יש לקחת בחשבון את עלות ההשתתפות העצמית, שאינה זניחה כלל וכלל.

9. אל תתפתו לדור שלישי: השימוש הרבה יותר יקר

אנשים רבים רוכשים דור שלישי עקב קדחת שידרוגים או כיוון שמכשירים אלה "מעוצבים" יותר, ולא בגלל הפונקציות שהם מציעים. בדקו עם עצמכם מתי בפעם האחרונה גלשתם באינטרנט באמצעות הסלולר? סביר להניח שנדיר שעשיתם זאת. במרבית המקרים מייקר השדרוג את ההוצאה החודשית, והתשלום כולל שירותים שאנחנו כלל לא משתמשים בהם. מכשיר דור שלישי מחייב תשלום של 19.90 שקל בחודש עבור חבילת גלישה. גם אם זה לא מצוין בחשבונית - המחיר גלום בעלות המכשיר (וזאת בלא שנזכיר את הקרינה שפולטים המכשירים המשוכללים ומהאנטנות הנוספות שהדור השלישי מצריך).

10. מסרונים עולים כסף: שלחו SMS דרך המחשב

מהבית כדאי לשלוח SMS חינם באמצעות תוכנת ICQ או באמצעות אתרי החברות הסלולריות.

אם אתם מרבים במשלוח SMS, כדאי לרכוש מראש חבילת הטבה של SMS. מחירה הממוצע של הודעת SMS הוא 48 אג'. חבילות הטבה מאפשרות לקנות SMS מראש במחיר נמוך יותר שתלוי במספר ההודעות ובהטבה הספציפית של כל חברת סלולר. בסלקום, למשל, אפשר לקנות 200 הודעות SMS ב-59.9 שקל, כלומר, בעלות של 28 אג' להודעה, או 500 הודעות SMS ב-89.90 שקל, בעלות של 17 אג' להודעה.

סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד  חבילות סלולר