סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד חבילות סלולר

תוכנית ניידות המספרים יוצאת לדרך

סקירה מקיפה הכוללת את כל ההסברים על תוכנית ניידות המספרים. כל ההסברים, מי נגד מי, למה ואיך.

ניידות המספרים – מי נגד מי ולמה?

לכל מי שלא שמע על תוכנית ניידות המספרים של משרד התקשורת או שלא לגמרי מבין על מה הרעש והמהומה, החלטנו בכמהזה לקבץ מספר עובדות וללוות את יישום שלבי התוכנית תוך העלאת הנושא למודעות הציבור על יתרונותיו וחסרונותיו.

תוכנית ניידות המספרים הונחה כהצעת חוק על שולחן הממשלה ב 2004 וזאת מייד לאחר יישום שיטת המספור החדשה בה התווספה סיפרה למספרי הטלפון הניידים (יש לציין, כי למעט מספר טעויות בחיוג ותקלות מינוריות, התרגלנו לשינוי בשלום).

משרד התקשורת הודיע כי ב- 1 בדצמבר 2007 תוכנית ניידות המספרים תצא אל הפועל, וזאת לאחר שנים של וועדות, דחיות ועיכובים.

תוכנית הניידות יצאה לדרך.

איך עבר היום הראשון במוקדי החברות?

מהי המשמעות של ניידות המספרים?

אחד החסמים העיקריים למעבר בין חברות, הוא הפרידה ממספר הטלפון שמלווה אתכם שנים ארוכות, ושלא יהיה קיים יותר. כעת משחסם זה לא יהיה, התחרות בשוק תיגבר, כושר המיקוח של הצרכן יעלה והוא יוכל לעבור מחברה לחברה ביתר קלות.

ניידות המספרים הינה גם האפשרות הטכנית של רשתות התקשורת לאפשר למנוי לעבור מחברת תקשורת אחת לאחרת ללא שינוי מספרו, דבר אשר יגביר את התחרות בין החברות ויעודד כניסת מתחרים חדשים לשוק.

ההיגיון שעומד מאחורי שיטת הניידות המוצעת הוא שמספר הטלפון יהפוך להיות הכתובת התקשורתית של הצרכן, אך לא מדובר רק בטובת הצרכנים. מאגר מספרי הטלפון מוגבל והביקושים עולים ולכן צריך לנהל את משאב המספרים בצורה יעילה יותר. 

רק לידיעה כללית, בעשור האחרון יושם השירות של ניידות מספרים במדינות רבות, ובהן בריטניה, הולנד, ספרד, צרפת, אוסטרליה, ארה"ב, פינלנד ודנמרק.

הראשונה ליישם ניידות מספרים היתה סינגפור בשנת 1997 אליה הצטרפו בריטניה הולנד והונג קונג ב 1999. עד 2005 כבר הצטרפו רוב מדינות אירופה ויישמו את רעיון ניידות המספרים.

נוכל אולי להתנחם בעובדה שלא רק אצלנו היו עיכובים ביישום התוכנית מרגע ההחלטה כאשר השיאניות בעיכוב היו צרפת (30 חודשים) וגרמניה (60 ! חודשים).

אחוזי המנויים שניצלו את ניידות המספרים ועברו לחברה אחרת נעים מ- 0.6% מהמנויים בגרמניה ועד ל 20.8% בפינלנד במשך תקופת זמן של שנה וחצי.

איך ניידות המספרים תתבצע בפועל:

צרכנים אשר יחליטו לעבור חברה עקב הצעות אטרקטיביות יותר / שירות יעיל ומפנק / הטבות למיניהן יוכלו לעשות זאת ללא דמי מעבר או תשלום בגין המעבר וללא צורך בפניה לחברה הננטשת (החברה החדשה פונה לחברה המתחרה ומבצעת את המעבר).

ההעברה תתבצע בתוך 3 שעות, כאשר משך הפסקת השירות למנוי לא יעלה על מחצית השעה.

איך אדע לאיזו רשת התקשרתי (עקב תעריפי דמי הקישוריות)?

החיסרון העיקרי בתוכנית הוא חוסר הידיעה לאיזו חברה משתייך המנוי אליו נתקשר וכדי לשמור על מצב השקיפות של תעריף השיחה למנוי המחייג, תופעל שיטת התראה קולית שבאמצעותה יוכל המנוי לדעת מראש אם המנוי עבר בעזרת ניידות המספרים לרשת אחרת.

"השמעת התראה קולית" תופעל כאשר מנוי יחייג למספר שהקידומת שלו שונה מהרשת אליה הוא משתייך, ההתראה תודיע לו שהמספר המחוייג עבר לרשת של חברה אחרת.

וכאן עולה השאלה, האם מנוי שמחייג למנוי שעבר לחברה אחרת ושומע את ההתראה הקולית, ינתק את השיחה בגלל שהמנוי שאליו הוא מחייג עבר חברה? והאם הלקוח יזכור בפעם הבאה שיחייג למנוי שהוא עבר חברה ועדיף להתקשר למספר אחר שלו?

האם למרות ההתראה הקולית, יכול הלקוח לדעת מראש כמה הוא יחויב על דקת שיחה?

להערכתנו אצל מרבית האוכלוסייה הנוחות קודמת לעלות ועל כן נוצרת בעייתיות בתוכנית שנועדה להטיב עמנו מצד אחד אך מנגד, יכולה לגרום בפועל לעלות גבוהה יותר במקרים אלו.

תוכנית ניידות המספרים – איך הכל התחיל?

החלטת ממשלה מאוגוסט 2004 הטילה על משרד התקשורת לאפשר ניידות מספרים עד פברואר 2006, כך שהחזון החל לרקום עור וגידים לקראת יציאה לדרך, הוקמו וועדות, שדנו באופן הטכני והעלות של תוכנית ניידות המספרים. חברות התקשורת, הגישו בקשות לדחיות התוכנית בשנה, עקב חוסר התארגנות וחשש מתחרות מוגברת שתוכנית זו תיצור.

התומכים:

התומכים בתוכנית היו הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, אשר הגיש חוות דעת ליו"ר ועדת כספים, ח"כ ליצמן, והמליץ על אימוץ הוראת חוק שתאפשר ניוד מספרים על מנת לאפשר תחרות בשוקי הטלפוניה – כמקובל בעולם. כמו כן, המועצה לצרכנות ומשרד האוצר תמכו בתוכנית.

לדברי שטרום, גורם לא מבוטל המהווה חסם כניסה הוא ניוד המספרים. הוא הדגיש בחוות הדעת את חשיבותו של מספר הטלפון, בציינו כי "מספר הטלפון של הצרכן הוא הכתובת שלו, וקוד הזיהוי שלו לעולם הרחב".

ועוד הוסיף הממונה: "העדר האפשרות לניידות מספרים משמעותה העמסת עלות מעבר גבוהה יותר על הצרכן, כתוצאה, בין השאר, גם מאובדן הזמן הכרוך בעדכון כל המחזיקים במספר הישן; מאחזקה כפולה של מספרי טלפון, החדש אליו עבר הצרכן והישן המשמש לקבלת שיחות מאלו שעדיין לא עודכנו בשינוי; ומעלויות הנפקה של כרטיסי ביקור ונייר מכתבים, עדכון חוזים והסכמים, שינוי השילוט וכך הלאה".

המתנגדים:

המתנגדות העיקריות לתוכנית הינן החברות הסלולריות שהתנגדו נמרצות והפעילו את כל כוחם לביטול ודחיית התוכנית. אמנם דבר זה הינו לגיטימי בהחלט אך גרם לדחיית התוכנית, שהייתה אמורה כאמור לצאת לפועל בפברואר 2006.

מרץ 2005: יוצאת הודעה נוספת על יישום התוכנית עם שינוי היעד עד לספטמבר 2006 וזאת לאחר שתוכנית ניידות המספרים שיזם משרד התקשורת בשיתוף עם משרד האוצר, עברה  בחוק ההסדרים בוועדת הכספים של הכנסת.

ספטמבר 2006: היעד הסופי להתחלת ניידות המספרים. דליה איציק, בזמנו שרת התקשורת, אישרה את תוכנית ניידות המספרים שתאפשר לכל מנוי לשמור על מספרו המקורי במעבר בין החברות.

אוגוסט 2006: המועצה לצרכנות ורשות ההסתדרות לצרכנות דורשות ממשרד התקשורת לחייב את חברות התקשורת לאפשר לצרכנים לעבור לחברת סלולר אחרת מבלי לשנות את המספר, כאשר החברות טענו מנגד כי הן אינן ערוכות לביצוע בפועל של התוכנית עד לספטמבר 2006.

בזק והחברות הסלולריות עותרות לבג"צ בדרישה לדחות את התוכנית, כיוון שהן אינן ערוכות לביצועה ומאשימות את משרד התקשורת שלא הכין את תוכנית המספור כדי שהתוכנית תתאפשר לביצוע בפועל.

למרות ההצהרות על יישום סופי בספטמבר 2006, התוכנית לא יוצאת אל הפועל. שר התקשורת, אריאל אטיאס, מחליט לקנוס את החברות, אבל בקנס מגוחך שמתיר לו החוק – 329 אלף שקל לחברה.

בנוסף, משרד התקשורת מחליט לצאת במהלך שיגביר את יכולת ההרתעה והאכיפה שלו מול חברות התקשורת השונות. מדובר במערכת קנסות מחמירה הרבה יותר מזו שהייתה קיימת עד היום, שתהפוך את ההפרה לבלתי כדאית כלכלית עבור בעלי הרישיון.

הקנסות אותם ניתן היה להטיל היו נמוכים ביחס למחזורי הפעילות של התאגידים הפועלים בענף (כך, למשל, יגדל הקנס הכספי מ-322,500 שקלים לכ-12.7 מיליון שקלים).

אפשר לומר שחברות התקשורת לא ציפו ששר התקשורת החדש וחסר הניסיון בתחום התקשורת יעשה להן שרירים. שורה של החלטות פרו-צרכניות שלו מאז נכנס לתפקיד, הפתיעו אותן, וכעת הוא גם מתכוון לפגוע להן בכיס אם הן ימשיכו לצפצף עליו.

השר אטיאס צובר נקודות זכות בקרב הצרכנים: הוא מתכוון למנוע מחברות הסלולר לקשר בין התשלום על המכשיר לבין התשלום עבור זמן אוויר; הוא הורה לבזק לשנות את מתכונת משיכת ההודעות מהתא הקולי; הוא גיבש תקנות שיחייבו את ספקיות שירותי טלפון להציע ללקוחות לפחות דגם אחד של ציוד קצה שיהיה נגיש לאנשים עם מוגבלויות; הוא הורה לחברות הסלולר לפרסם את תעריפי שירותי הנדידה בשקלים, ולא במטבע זר. הוא דאג להתרעה לפני מענה קולי, ביטל את החיוב של הסלולריות לפי מקטעים של דקה ודואג לחיוב לפי שנייה, דואג להפרדה בין תשתית האינטרנט של בזק לקו הטלפון שלה (כיום בשביל תשתית אינטרנט של בזק חייב להיות מנוי טלפון שלהם) ועוד ידו נטויה.

מאי 2007: מודיע משרד התקשורת כי התאריך הסופי ליישום התוכנית יהיה ב- 1 בדצמבר 2007. החברות מודיעות על התארגנות לכך ובמקביל יוצאות במבצעים , משדרגות את המסלולים ומורידות את עלות המכשירים. מבצעים אשר נועדו לחייב את הלקוח אליהן למשך 36 חודשים.

סלקום, פלאפון ופרטנר החלו לצאת אחת אחרי השנייה, במבצעי חיסול מכירות (סלקום ופלאפון במחירי חיסול על מכשירי דור שלישי, אורנג' בתוכניות לבדיקת חיסכון בחשבון החודשי ובשיטות חיוב של בנק דקות). הן מציעות חצי מחיר על מכשירים מתקדמים, כסף במתנה בכל חודש למשדרגים או ללקוחות שיעברו מחברה אליהן. כאשר אותם מבצעים המפתים כביכול טומנים בחובם מוקש. והמוקש הוא התחייבות ל-36 חודשים. אם אתם רוצים מכשיר בזול, תתחייבו לחברות הסלולר לשלוש שנים, עם שימוש מינימלי כפי שכתוב בחוזה (חבילת גלישה חובה כבר בכל מכשיר דור שלישי), ואז נראה אתכם מתניידים לחברה המתחרה. מה גם, שמנוי שיחליט אח"כ לעבור חברה, ייאלץ לשלם קנס יציאה גבוה מאוד.

נודע לנו שישנן חברות שיהיו מוכנות להשתתף בתשלום הקנס עד כמה מאות שקלים וזאת על מנת שהן יהיו אלו שישלחו לנו את החשבונית החודשית ...

הראשונה לצאת במסע פרסום בעל תקציב של 12 מליון שקלים היא פלאפון המבטיחה לנו בשלטי חוצות צבעוניים וגם על מסכי הטלוויזיה כי מהיום "הכל יכול לקרות". האומנם?

הקמפיין יחל ב- 11/10/07 ויכלול מבצעים והטבות לגיוס ושימור לקוחות עד למועד כניסת התוכנית לפועל.  קמפיין זה בא בהמשך לקמפיין מבצע "דור שלישי מתנה" בכיכובו של ארקדי גיידאמק ובהמשך למבצעי ההטבות המשפחתיות בהן יצאה פלאפון לפני החגים.

ספטמבר-אוקטובר 2007: המפעילות הסלולריות החלו בבדיקות תאימות ובסדרת בדיקות הדדיות כדי לבחון את התאימות בין הרשתות שלהן בנושא ניידות המספרים. עד כה התנהלו בדיקות התאימות בין שתי מפעילות בכל עת, והשבוע החל שלב חדש של בדיקות שבו כל המפעילות בודקות את המערכות שלהם במקביל.

דצמבר 2007: תוכנית הניידות יוצאת לדרך. המוקדים בכל החברות מוצפות בעקבות תוכנית הניידות, כל החברות יוצאות במבצעים ותוכניות אטרקטיביות. החברות מציעות לכל הלקוחות המעוניינים לעבור לחברה אחרת, תוכניות אטרקטיביות ומוזלות, ללא התחייבות. 


סקירה זו הינה מארכיון ואינה עדכנית. לסקירות עדכניות עבור לעמוד חבילות סלולר
הרשם לאתר כמהזה ותהנה ממערכת תזכורות לפני סיום מבצע וניוזלטר עם עדכוני מחירים