ניידות המספרים - מה מציעות החברות
בדיקת TheMarker בשיתוף אתר כמהזה מראה כי מפעילות הסלולר מציעות למנויים המתניידים אליהן הטבות בשווי של 180-1,620 שקל.
קצב ניידות הלקוחות בשוק הסלולר נחלש וההטבות של החברות אטרקטיביות פחותכתב: בר חיון (כתב דה מרקר) 27.8.2008 http://www.themarker.com/ המבצעים הנוצצים החל ב-2007, אז החלה רפורמת ניידות המספרים המאפשרת לשמור על אותו מספר טלפון כל החיים, דעכו זה מכבר. אולם נראה כי מי שמיהר להספיד את הרפורמה, מיהר מדי: אחוז הנטישה של לקוחות את חברות הסלולר גבוה מזה שלפני עידן ניידות המספרים. בדיקת TheMarker בשיתוף אתר כמהזה מראה כי מפעילות הסלולר מציעות למנויים המתניידים אליהן הטבות בשווי של 180-1,620 שקל. התפקיד העיקרי של רפורמת ניידות המספרים - גולת הכותרת של משרד התקשורת בשנים האחרונות - היה להסיר את אחד החסמים העיקריים שמנעו מהצרכנים לעזוב חברת טלפוניה אחת ולהצטרף לאחרת, ובשורה התחתונה להוריד את מחירי השירות, בעיקר בשוק הסלולר. תקופת היציאה של הרפורמה לדרך בדצמבר 2007 היתה תקופה סוערת בשוק הטלפוניה בכלל, ובשוק הסלולר בפרט. מפעילות הסלולר יצאו אז במבצעים אגרסיוויים והטבות שטרם נראו, ולפתע שוק הסלולר הצליח להתנער מתרדמתו: במסגרת מבצע "1+1" של סלקום קיבלו הלקוחות זיכוי של כ-50% מהדקות שניצלו; אורנג' איפשרה ללקוחות שעברו אליה עד סוף דצמבר להתקשר בחינם וללא הגבלת זמן במשך שנה למספר אחד שיבחרו; וכל החברות הציעו מבצעי "מכירות חיסול" במחירי רצפה של המכשירים החדישים והמשוכללים ביותר.![]() תלוי בלקוחואולם, מרחיק לכת מי שמצהיר כי רפורמת ניידות המספרים כשלה. העובדה ששיעור הנטישה כיום עדיין גבוה מזה שלפני הרפורמה, גם אם במעט, מעידה על כך שעדיין קיימת תחרות מסוימת בשוק שמושכת את עיני הצרכנים. גם הבדיקה שביצענו בשיתוף אתר כמהזה מראה כי החברות מוכנות להילחם על מנויים בחברות המתחרות. התקשרנו בשיטת הלקוח הסמוי לכל חברות הטלפון הסלולרי והקווי וביררנו מה יש להן להציע לנו אם נתנייד עם מספרנו מהחברה המתחרה. בסלקום ומירס, למשל, גודל ההטבה הוא נגזרת של דפוס השימוש של הלקוח המעוניין להתנייד: ככל שהחשבונית החודשית מנופחת יותר, כמובן שההחזר הכספי ללקוח יהיה גבוה יותר. מהבדיקה שערכנו עולה כי סלקום מציעה את ההטבות הגבוהות ביותר (זיכוי של עד 45 שקל בחודש במשך 36 חודשים) ואילו אורנג' מציעה את ההטבות המצומצמות ביותר (זיכוי של 20 שקל בחודש במשך 18 חודשים). עובדה זו עולה בקנה אחד עם שיעור אחוזי הנטישה בשתי החברות: מתחילת רפורמת ניידות המספרים שיעור הנטישה בסלקום גבוה במעט מזה שבאורנג' ונראה כי סלקום משקיעה מאמצים לצמצם את הפער. בשוק הטלפוניה הקווית, חברת HOT, שחווה האטה בחודשים האחרונים בקצב גיוס הלקוחות לשירות הטלפון שלה, עלתה לפני כחודשיים עם מבצע חדש למנויים מתניידים: 9.90 שקל לשלושה חודשים בתמורה ל-2,000 דקות שיחה בחודש למספרים קוויים (ללא התחייבות). חשוב לציין כי הטבות אלו מעודדות, אך רחוקות מהמצב האידיאלי של תחרות חיה ובועטת. ולמרות היכולת המוגבלת, לפי שעה, של ניידות המספרים לעורר תחרות זו לטווח רחוק, עוד לא נסתם עליה הגולל משום שהפוטנציאל האמיתי הטמון בה הוא פתיחה הדרגתית של השוק למתחרים נוספים. בלעדיהם, אין באמת טעם ליישם תוכנית לניידות מספרים. |
---|