מגדילים לך את הכוכביות הקטנות
כמהזה? ב twitter כמהזה? בyouTube
כמהזה ב facebook Google+
חיפוש באתר


מתחילים לדבר

04.11.11 יהודית יהב, "ממון" בשיתוף "כמהזה?"

נכנעתם ללחץ והסכמתם לצייד את ילדכם הקטן בטלפון נייד? מה האפשרויות, כמה זה יעלה, איפה הכי כדאי וממה להיזהר. בדיקת "ממון" ואתר "כמהזה?"

בשנים האחרונות ניתן לראות אינספור  ילדים המחזיקים בטלפון נייד צמוד לתיק בית הספר. טווח הגילאים הולך ויורד,  ביניהם דרדקים בכיתות הנמוכות, ואפילו ילדים בכיתה א'. מוסף ממון בשיתוף אתר "כמהזה?" להשוואת מחירי התקשורת בישראל בדק את כל האפשרויות, האזהרות וההתמודדויות לרכישת סלולרי ראשון לילד.

בדבר אחד אחידות הדעות: רצוי לדחות ככל האפשר את מועד רכישת הטלפון הראשון, לפחות עד גיל 10, גיל שבו העצמאות והאחריות מעוגנים יותר בנפש הילד. לא קל לדחות את רוע הגזירה כי הלחץ החברתי גדול וכי  "גם לאחרים יש". בכל מקרה, אל תחשבו  שברכישת מכשיר הטלפון תדעו תמיד היכן הילד או הילדה נמצאים.  במקרים רבים הטלפון כבוי, או טמון עמוק בתיק, או שפשוט הלך לאיבוד – ואז הדאגה לילד רק גדלה.

הסכנות

על אף שלא הוכח קשר ודאי בין שימוש בטלפון הסלולארי וסרטן או מחלות אחרות, כדאי שתביאו בחשבון שארגון הבריאות העולמי הגדיר לפני מספר חודשים את הקרינה הנפלטת מטלפונים סלולארים כ"מסרטן אפשרי", והמליץ לצמצם את החשיפה לקרינה "בהתאם לעיקרון הזהירות המונעת", המקובל ברפואה. נכון שכל מכשירי הטלפון  המשווקים בארץ עומדים בתקן של רמת הקרינה, אך פרופ' סיגל סדצקי ממכון גרטנר, מומחית לנושא קרינה וסרטן, חוזרת וממליצה להרחיק את המכשיר מגוף הילד על ידי שימוש באוזניות או בספיקר.

בעיה נוספת: ההתמכרות. רוב הטלפונים המוצעים היום כוללים שלל אפליקציות, משחקים וחיבור ישיר לרשתות חברתיות בכל עת,  ומכאן נובע פוטנציאל התמכרות ושימוש בלתי מבוקר שיכול בקלות להשפיע על ילד קטן ולהוות הוצאה גדולה להוריו.  "מגוון הפונקציות, המשחקים והיישומים עלולים להוות גורם הסחה, ולהפריע לילד במטלות יומיומיות כמו הקשבה בשיעור או הכנת שיעורי בית", אומרת ליאת נחום, מנהלת התוכן של אתר "כמה זה?", ומוסיפה: "לכן מומלץ שלא לרכוש לילד הקטן מכשיר עם פונקציות גלישה, או לחילופין לקבוע מראש דפוסי שימוש מוסכמים עם הילד".

המכשירים

לילדים קטנים כדאי לרכוש  מכשיר זול ופשוט, או לתת להם את המכשיר הישן שלכם. מכשיר פשוט ביותר, ללא דור 3, יתאים לייעוד הטלפון הסלולרי המקורי: דיבור והודעות SMS. לבני נוער, שכבר מבינים במכשירים ובמולטימדיה, כדאי לברר מראש איזה תכונות חשובות ומועדפות עליהם, כגון: איכות מצלמה, איכות שמע ונגן, תוך הגדרת עלות מקסימלית מראש.

מומלץ לרכוש את המכשיר באופן פרטי: ברוב המוחלט של המקרים, מחירי המכשירים בחנויות הפרטיות זולים משמעותית מרכישה של אותו מכשיר דרך חברת הסלולר, ועל פי תקנת משרד התקשורת, אם תצטרפו לאחת מחברות הסלולר עם מכשיר שנרכש באופן פרטי, אתם זכאים לקבל עליו החזר כאילו נרכש בחברה עצמה.  מכיוון שילדים לא מגיעים לרמות השימוש הנדרשות לצורך קבלת החזר מלא על מכשיר חשוב עוד יותר לרכוש את המכשיר באופן פרטי, במחיר הנע בין 150-200 שקלים בלבד.

לפני שאתם יוצאים עם הילד לקנייה, בדקו דרך אתרי השוואות המחירים (כגון זאפ או kama) וכן בחנויות פרטיות ורשתות כגון: Hmobile בהום סנטר וביג בוקס. דינמיקה סלולר שייכת לחברת סלקום, ולכן המחירים זהים לאלה של החברה.

המכשירים הכי זולים הם כמובן ללא גלישה. לדוגמא: נוקיה 1280 או נוקיה 1616 ב-137-800 שקלים, או אלקטל OTS120 שאינו מוכר בארץ אך מומלץ כטלפון ראשון לאור המחיר: 199 שקל.

המסלולים:

טיפ ראשון: אם אתם עובדים ומשתייכים לארגון גדול, שבו יש הסכם עם אחת מחברות הסלולר למסלולים מוזלים משאר השוק הפרטי וניתן להוסיף עוד קו לבני משפחה - זו האפשרות המומלצת.

אם אינכם משתייכים לארגון כזה, עומדות בפניכם שלוש אפשרויות: מסלולי הגבלת תקציב אשראי, מסלולי "לא דיברת – לא שילמת" ומסלולי פריפייד  (כרטיסי חיוב מראש כגון: טוקמן, ביגטוק או טוק אנד גו).  בהמשך, יחד עם התבגרות הילד, ניתן לקבוע מהם הרגלי השיחה/שליחת הודעות/הגלישה שלו, ולהתאים להם את התקציב, ממש כמו שההורים עושים לעצמם.

בדיקת המסלולים נעשתה לפי פרופיל של ילד או ילדה בכיתה ג', גילאים שבהם הטלפון משמש בעיקר לשיחות קצרות. לפיכך נבדקו שני מסלולים: מדגם של מקסימום 50 דקות שיחה ו-50 הודעות בחודש, ומדגם של 100 דקות שיחה ו-100 הודעות בחודש.

למרבה הצער, אף נציג לא הציע לבודקים לרכוש מסלול פריפייד, שנמצא המשתלם ביותר לצרכן המדבר מעט. למה לא הציעו? כי זה פחות משתלם לחברה. בבחירת מסלול  פריפייד אין תשלום חודשי קבוע ואין חשבונית, אלו חבילות שבהן הלקוח טוען את המכשיר בתקציב מוגדר מראש. בגמר התקציב ניתן להטעין סכום נוסף, או שהמכשיר פשוט נחסם לשיחות והודעות יוצאות, אך עדיין יכול לקבל שיחות והודעות. זהו פתרון נוח שבו ניתן להגדיר לילד מראש תקציב מסוים שאיתו הוא אמור להסתדר עד סוף החודש. נכון שהעלות לדקת שיחה במסלול זה היא גבוהה בחלק מהחברות (כ-1 שקל), אך כאן ההורה שולט בתקציב קבוע מראש.

גם מסלולי "לא דיברת – לא שילמת" לא הוצע לנו כהצעה ראשונה (פרט לסלקום), אלא רק לאחר שביקשנו במפורש.  החברות הציעו תחילה חבילות של 200 דקות שיחה ו- 200 הודעות (פלאפון) או 150 + 150 וחבילת גלישה (אורנג') בסלקום הגדילו לעשות והציעו תוכנית שבה התשלום הוא פר דקה (1.15 שקל לדקה). רק לאחר שהסברנו שאנחנו לא מעוניינים במסלולים כאלה כי אין לנו עדיין מידע על דפוסי השימוש, וגם אין סיכוי שהילד ידבר כל כך הרבה, התחילו להגיע ההצעות האחרות. לכן חשוב לציין: לעולם אל תתפתו לתוכנית הראשונה שמציעים לכם, אלא בדקו לעומק את כל שלל המסלולים.

לרכישת מכשיר ו/או מסלול מאחת מחברות הסלולר, מלאו פרטיכם בטופס "לנציג", ונציג מהחברה שתבחרו יחזור אליכם בהקדם או חייגו עכשיו לכוכבית כמהזה  54262*

 מסלולי פריפייד: 50 דקות + 50 הודעות בחודש (המחיר בשקלים)

חברה

מירס

פלאפון

סלקום

orange

50 דקות

38.5

34.4

58.5

58.25

50 הודעות

19.5

25

33.5

34

סה"כ:

58

59.4

92

92.25

 

  מסלולי פריפייד: 100 דקות + 100 הודעות בחודש (המחיר בשקלים)

חברה

פלאפון

סלקום

orange

מירס

100 דקות

58.9

117

116.5

77

100 הודעות

50

67

68

39

סה"כ:

108.9

184

184.5

116

 מסלולי "לא דיברת - לא שילמת": 50 דקות + 50 הודעות בחודש (המחיר בשקלים)

חברה

פלאפון

סלקום

orange

מירס

דמי מנוי

19.9

29

28

39

50 דקות

19.5

34.5

29.5

25.5

50 הודעות

31

32.5

28.5

16.5

סה"כ:

70.4

96

86

81

 מסלולי "לא דיברת - לא שילמת": 100 דקות + 100 הודעות בחודש (המחיר בשקלים)

 

חברה

פלאפון

סלקום

orange

מירס

דמי מנוי

19.9

29

28

39

100 דקות

39

69

59

45

100 הודעות

62

65

57

33

סה"כ:

120.9

163

144

117

 

מה מצאנו? בדפוסי השימוש של 50 דקות ו-50 הודעות, שזה מה שילדים בגילאי 8-12 אמורים לדבר, וגם 100 דקות + 100 הודעות, מסלולי הפריפייד מתאימים יותר מאשר מסלולי "לא דיברת – לא שילמת". הזולים ביותר הם מסלולי הפרי פייד של פלאפון ומירס.

בדפוס של 100 דקות שיחה  ו- 100 הודעות החבילות של פלאפון ומירס במסלול פריפייד היו המשתלמות ביותר.  לעומת זאת, בחברות סלקום ופרטנר קרה בדיוק ההיפך: מסלולי "לא דיברת – לא שילמת" היו זולים יותר מאשר הצעות הפריפייד שלהן (אך יקרות יותר מול פלאפון).

"חשוב לציין", אומרת נחום, "כי בדפוס שימוש שמעל 100 דקות  מסלולים אלו כבר אינם משתלמים ומגיעים לעלות גבוהה מאוד (כ– 200 שקלים). במקרה כזה  עדיף לקחת את אחד מהמסלולים ללקוחות פרטיים הכוללים דקות שיחה והודעות בתשלום חודשי קבוע".

מחברת פרטנר נמסר בתגובה, כי "התוכנית שהוצעה הינה תוכנית המספקת את מכלול השימושים במכשיר, דקות שיחה, גלישה ו- SMSבמחיר אטרקטיבי במיוחד. תכנית זו הוצעה מתוך הבנת הצורך של ההורים והילדים כאחד להיות בקשר רציף אחד עם השני מבלי לחשוש שהחיוג במכשיר יחסם עם פקיעת תוקף כרטיס החיוג".

לגולשים

סביר להניח שרובכם לא תראו צורך לצייד את הילד או הילדה בני ה- 10 או 11 במכשירים עם חבילת גלישה. אם בכל זאת תעשו כן, גם בקטגוריה זו יש מכשירים קלאסיים פשוטים, שכבר כמעט אינם משווקים בחברות הסלולר, כגון: סוני אריקסון K610i(בין 350-600 שקל) או נוקיה 2730 (בין 380-680 שקל). לגביי סמארטפונים – מומלץ סמסונג גלקסי מיני S5570, מכשיר קטן ממדים, בעל מסך מגע ומערכת הפעלה אנדרואיד, הנמכר בחנויות הפרטיות ב- 744-935 שקל.

לחלופין – אפשר לרכוש מכשיר LG פופקורן, סליידר מעוצב וקומפקטי עם מקשים גדולים יחסית, הנמכר בחנויות הפרטיות ב-468-750 שקל. בקטגוריה הזו נמכרים גם נוקיה X3 סליידר מוזיקלי, בעל איכות מוזיקה מעולה ורדיו דיגיטלי, במחיר שפוי שבין 549-1,199 שקל בחנויות הפרטיות. מומלץ אחרון חביב: סוני אריקסון מסדרת Xepiria דגם X10מיני, סדרה חדשה ומוצלחת עם מערכת הפעלה אנדרואיד: בין 620-1,499 שקל בחנויות הפרטיות.

כאמור, חברות הסלולר מייבאות ומוכרות את מרבית המכשירים, ומציעות החזר מלא אם משתמשים בסכום מינימום. אם תרכשו את המכשיר בחנות במחיר נמוך יותר – תקבלו את אותו החזר, אף שהוצאתם פחות על המכשיר.

כך, לדוג', על סמסונג גלקסי מיני תשלמו בחנות פרטית 800 שקלים (חלק מהחנויות מאפשרות 2-10 תשלומים) בעוד שבאורנג' לדוגמא, מחירות 2,124 שקל (59 שקל לחודש למשך 36 חודשים). בכל זאת, אם הילד ישתמש ב- 129 שקלים לחודש לפחות, מצב המאפשר באורנג' זיכוי מלא על המכשיר, תשלמו לחברה רק 70 שקל בחודש לשלום שנים, במקום 129 שקל.

לרכישת מכשיר ו/או מסלול מאחת מחברות הסלולר, מלאו פרטיכם בטופס "לנציג", ונציג מהחברה שתבחרו יחזור אליכם בהקדם או חייגו עכשיו לכוכבית כמהזה  54262*







חפש באתר
 
ט.ל.ח. מצאתם טעות? שמעתם על מבצע חדש?  price@kamaze.co.il